ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

پشه ها حشراتی آزار دهنده و مزاحم هستند. برای از بین بردن پشه ها روش های مختلفی وجود دارد و هر کدام مزایا و معایبی دارند. اما توجه داشته باشید که هر کدام از آن ها باید با توجه به شرایط محیطی به کار روند به عنوان مثال روش فیزیکی در مواقعی که تعداد پشه ها زیاد است روش مؤثری نیست یا برخی مواد شیمیایی وجود دارند که فقط لارو پشه ها را می کشند.

پشه ها به عنوان کشنده ترین موجودات روی زمین شناخته می شوند

بررسی روش های مؤثر و غیر مؤثر در کشتن پشه ها

پشه ها نیش زده و خون می مکند.
نیش پشه ها خارش ایجاد می کند و عفونت نیز بسیار محتمل است. پشه ها به عنوان کشنده ترین موجود روی زمین شناخته می شوند چرا که پاتوژن ها یا عوامل بیماری زای خطرناکی را به انسان انتقال می دهند. نظیر:

  • مالاریا
  • ویروس نیل غربی
  • ویروس زیکا
  • ویروس چیکونگونیا
  • تب دنگی یا استخوان شکن

پشه‌ ها بیشتر از هر موجود دیگری باعث مرگ انسان ها می شوند

با اینکه شاید در خیال خود به زندگی در دنیایی بدون حشرات فکر کنید اما بد نیست بدانید که ریشه کن کردن آن ها برای محیط زیست فاجعه بار خواهد بود. پشه های بالغ برای حشرات، پرندگان و خفاش ها غذا محسوب می شوند و لاروهای پشه ها برای اکوسیستم های آبی منبع تغذیه ای هستند. بهترین امیدواری که در این مورد می توانیم داشته باشیم موارد زیر خواهد بود:

بهتر است قبل از خرید انواع محصولات پشه کش، در مورد اینکه چه کارها و موادی این حشرات موذی و مکنده خون را از بین می برد، شناخت پیدا کنیم.

ایده های کلیدی: چطور پشه ها را بکشید؟

۱. بهترین روش برای کشتن و کنترل پشه ها این است که همیشه از بیش از یک روش استفاده کنید. برخی روش ها شاید فقط گونه های بالغ را هدف بگیرند در حالی که برخی دیگر فقط لاروها را بکشند.

۲. روش های مؤثر برای کشتن پشه ها شامل موارد زیر است:

  • حذف زمینه های تولید مثلی
  • جلب توجه کردن برای شکارچیان
  • به کارگیری موادی حاوی BTI (باکتری هایی که مراحل لاروی حشرات را کنترل می کنند) و IGR (تنظیم کننده رشد حشرات)
  • استفاده از انواع تله ها

۳. دفع کننده های پشه و حشره کش های برقی، پشه ها را نمی کشند.

۴. امکان زنده ماندن پشه های مقاوم به حشره کش در برابر اسپری کردن این مواد وجود دارد، ضمن اینکه این مواد شیمیایی جانوران دیگر را می کشد و در محیط زیست نیز باقی می ماند.

۵. حشره کش های برقی، پشه ها را نمی کشند.

از بین بردن همزمان پشه و تخم پشه از بهترین روش های قطعی دفع پشه از خانه است

چه کارهایی پشه ها را نمی کشد؟

در ابتدا باید فرق بین دفع کردن پشه ها و کشتن آن ها را بدانیم. دفع کننده ها باعث می شوند که پشه ها کمتر جذب مکانی مثل حیاط خانه یا پوست شوند اما کشنده نیستند. بنابراین، روغن سیترونلا، دود، اکالیپتوس، لیمو، اسطوخودوس و روغن درخت چای حشرات را دفع می کنند اما در طولانی مدت آن ها را کنترل نکرده و شما را از شر آن ها نیز خلاص نخواهد کرد. کارایی دفع کننده ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، با اینکه روغن سیترونلا جلوی ورود پشه ها را به محیط های سربسته و کوچک می گیرد اما واقعا در محیط های باز و گسترده مثلا حیاط های بزرگ کارساز نیست.

حشره کش های برقی، وسیله مناسبی برای دفع پشه ها نیستند

روش های زیادی وجود دارند که واقعا پشه ها را می کشند اما راه حل های عالی نیستند. بهترین نمونه آن حشره کش برقی است که فقط تعداد کمی از پشه ها را می کشد اما حشراتی هم که جمعیت پشه ها را کنترل کرده و در سطح پایین نگه می دارند را هم جذب خود کرده و از بین می برد. به همین ترتیب، اسپری کردن حشره کش ها نیز راه حل ایده آلی نیست چون حشرات نسبت به آن ها مقاوم شده و سایر جانوران مسموم شده و این سموم می توانند آسیب های زیست محیطی پایداری ایجاد کنند.

روش های از بین بردن پشه ها

کاهش منابع

بسیاری از گونه های پشه برای تولید مثل به آب راکد نیاز دارند پس یکی از مؤثرترین شیوه های کنترل آن ها برداشتن ظروف باز حاوی آب و تعمیر نشتی ها است. تخلیه کردن محفظه های حاوی آب راکد باعث می شود تا لاروهای داخل آن قبل از اینکه فرصت بلوغ پیدا کنند کشته شوند. با این حال در برخی مواقع کاهش منابع آب و یا تعمیر نشتی ها تأثیری در کاهش جمعیت پشه ها ندارد زیرا برخی از گونه ها حتی برای تولید مثل نیز به آب راکد نیازی ندارند. پشه های گونه آئدس  Aedes که باعث انتقال ویروس زیکا و تب دنگی می شوند، تخم های خود را بیرون از آب می گذارند. این تخم ها به مدت چندین ماه زنده باقی می مانند که تا موقعی که آب کافی در دسترس بود از تخم بیرون می آیند.

روش های بیولوژیکی یا زیستی

راه حل بهتر، استفاده از شکارچیانی است که پشه های نابالغ یا بالغ را می خورند یا اینکه از عوامل شیمیایی عفونی استفاده شود که بدون آسیب رساندن به سایر جانداران، پشه ها را می کشند.
اکثر ماهی های زینتی لارو پشه ها را می خورند از جمله:

  • ماهی کپور گلگون
  • ماهی های minnow

از سایر موجوداتی که پشه ها را می خورند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مارمولک ها
  • انواع سنجاقک های بالغ
  • قورباغه ها
  • خفاش ها
  • عنکبوت ها
  • انواع سخت پوستان

از بین بردن پشه ها با استفاده از روش های بیولوژیکی

پشه های بالغ مستعد ابتلا به عفونت با قارچ های Metarhizium anisoplilae و Beauveria bassiana هستند.

عوامل عفونی اسپورهای باکتری خاکی به نام Bacillus thurigiensis israelensis یا BTI روی پشه ها بسیار مؤثر هستند. عفونت با BTI باعث می شود که لاروهای پشه نتوانند تغذیه کنند و در نتیجه بمیرند. قرص های BTI به راحتی از طریق فروشگاه های خانگی و گل و گیاه در دسترس بوده و به سادگی قابل استفاده هستند، تنها کافیست آن ها را به آب راکد اضافه کنید، این ماده تنها روی پشه ها، مگس های سیاه و مگس های قارچ اثر می کند. این آب برای حیوانات خانگی و جانوران وحشی کاملاً قابل نوشیدن بوده و امن است. معایب BTI این است که باید هر یک یا ۲ هفته یکبار آن را دوباره استفاده کنید و همچنین اینکه پشه های بالغ را هم نمی کشد.

برای از بین بردن پشه ها باید ترکیبی از روش های مختلف را به کار برد

روش های شیمیایی و فیزیکی

چندین روش شیمیایی هستند که بدون به خطر انداختن زندگی سایر جانوران، روی پشه ها اثر کرده و به شکل اسپری های حشره کش در بازار به فروش می رسند. برخی روش ها وابسته به جذب کننده های شیمیایی هستند که پشه ها را می کشد. پشه ها بیشتر به موادی مانند موارد زیر جذب می شوند:

  • کربن دی اکسید
  • بوهای شیرین
  • گرما
  • لاکتیک اسید

استفاده از هورمون های خاص در جذب پشه ها در تله ها

پشه های ماده باردار (پشه هایی که تخم حمل می کنند) جذب تله هایی می شوند که آغشته به هورمونی است که در طی فرآیند تخم گذاری آزاد می شود. تله هایی در بازار وجود دارند که با استفاده از این نوع هورمون ها تهیه شده اند. در یک محوطه باید به ازای هر ۷.۵ متر، از یک تله استفاده کرد.

دی اکسید کربن از مهم ترین عوامل جذب پشه به انسان است

تنظیم کننده رشد حشرات

روش شیمیایی دیگر استفاده از تنظیم کننده رشد حشرات (IGR) است که به آب اضافه می شود تا جلوی رشد و نمو لارو را بگیرد. رایج ترین نمونه IGR، متوپرِن است که به عنوان آزاد کننده تدریجی استفاده می گردد. با اینکه استفاده از این ماده مؤثر است،اما نتایج نشان داده که متوپرن تا حدی برای سایر جانوران سمی است.

استفاده از روغن یا نفت

اضافه کردن لایه ای از روغن یا نفت سفید به آب، لاروهای پشه را می کشد و از تخم گذاری ماده ها نیز جلوگیری می کند. این لایه کشش سطحی آب را تغییر می دهد. لاروها در این شرایط نمی توانند لوله تنفسی خود را به سطح آب بگذارند تا هوا بگیرند و در نتیجه دچار خفگی می شوند. با این حال، این روش سایر جانوران آبزی را هم می کشد و آب را غیر قابل استفاده می کند.

روش های فیزیکی

نمونه ای از روش فیزیکی کشتن پشه ها، کشتن آن ها با ضربه دست، مگس کش یا مگس کش برقی است. کشتن با وسیله یا دست فقط زمانی کارایی دارد که تعداد پشه ها کم باشد، اما برای مواقعی که درگیر تعداد زیادی از آن ها باشید مناسب نخواهد بود. حشره کش برقی برای استفاده در خارج منزل مناسب نیست، زیرا ممکن است حشرات دیگری نظیر زنبور عسل را نیز بکشد، اما استفاده از مگس کش های برقی در محیط داخلی خانه یا محل کار ایرادی ندارد. چون پشه ها پرواز کننده هایی قوی نیستند، چسباندن آن ها روی یک توری یا پشه بند یا روی تله، به کمک بادبزن کار سختی نیست. پشه هایی که با بادبزن گیر بیافتند بخاطر از دست دادن آب می میرند. شاید بتوان تله های توری شکل را در خانه با بستن پارچه توری بر روی پنجره درست کرد.

آیا از بین بردن پشه ها با حشره کش های برقی، راهکار مناسبی است؟

بهترین راه برای از بین بردن پشه ها

برای از بین بردن پشه ها باید ترکیبی از روش های مختلف را برای کنترل آن ها استفاده کنید. برخی از مؤثرترین استراتژی ها، لاروها یا گونه های بالغ را هدف قرار می دهند. برخی از روش ها پشه ها را در هر مرحله ای از چرخه زندگی آن ها می کشد اما برخی روش ها هم چنین نیست. در صورتی که در مناطق مرطوب و مستعد رشد پشه ها زندگی می کنید و با هجوم تعداد زیادی از پشه ها از سمت بیرون از خانه مواجه هستید، پیشنهاد ما این است که از سم پشه کش تخصصی استفاده کنید. این سم، توانایی فوق العاده ای در نابودی پشه و تخم پشه دارد.

 

سم کشنده پشه اسمارت پک بیفن آی تی

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: