ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

آیا پشه ها برخی افراد را بیشتر نیش می زنند؟

گاهی در یک جمع خانوادگی و یا دوستانه، این موضوع مورد بحث قرار می گیرد که برخی افراد بیشتر از سایرین مورد پشه گزیدگی قرار می گیرند.
در این مقاله به بررسی صحت این موضوع و دلایل جذب پشه به بدن انسان به صورت علمی می پردازیم.

پشه های ماده خونخوار هستند و پشه های نر عمدتاً از شهد گل ها تغذیه میکنند

پشه ها حشراتی خونخوار هستند.
جنس ماده پشه ها برای تخم گذاری و رشد تخم ها، به پروتئین های داخل خون نیاز دارند و به همین دلیل از خون موجودات دیگر تغذیه می کنند و برای این کار اول باید آن را نیش بزنند. اما جنس نر پشه بیشتر به شهد گل ها علاقه نشان می دهند و از موادی از این قبیل تغذیه می کند. برخی از گونه های پشه، انتقال دهنده قطعی بسیاری از بیماری های خطرناک و کشنده هستند. شاید عجیب به نظر برسد اما پشه ها کشنده ترین موجودات روی زمین هستند. سالانه صدها هزار نفر بر اثر بیماری های ناشی از نیش پشه می میرند.
آن ها بیماری های خطرناکی را به بدن انسان ها انتقال می دهند و موجب مرگ آن ها می شوند.
برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • تب زرد
  • مالاریا
  • زیکا
  • وست نایل
  • چیکونگونیا

اما چه دلایل و عواملی در جذب پشه ها به بدن انسان به عنوان یک میزبان بیشترین تأثیر را دارند؟ و آیا می توان این عوامل را کاهش داد؟

” آیا گروه خونی خاصی در جذب پشه ها به بدن انسان مؤثر است؟ “

دلیل اینکه پشه‌ ها به برخی افراد بیشتر جذب می شوند چیست؟

بیش از ۳۵۰۰ گونه پشه در سراسر دنیا وجود دارند.
تغذیه از خون فقط توسط پشه های ماده صورت می پذیرد. پشه های ماده برای رشد تخم ها و تخم گذاری به خون نیاز دارند و از آن تغذیه می کنند اما پشه های نر نیش نمی زنند و شهد گل ها را به تغذیه از خون ترجیح می دهند.

همانطور که گفته شد، پشه ها از طریق نیش زدن، توانایی انتقال بیماری هایی مثل مالاریا، تب دِنگی (تب دنگ، تب دانگ یا تب استخوان شکن)، تب زرد (طاعون زرد)، ویروس زیکا و ویروس نیل غربی را دارند. بیش از ۳۰ گونه از این پشه ها حامل این بیماری ها هستند و در تمامی قاره ها به جز قطب جنوب وجود دارند.

پشه ها، مرگبارترین موجودات روی زمین

 

دلایل مهم و تأثیرگذار در جذب پشه ها به انسان

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پشه ها برخی افراد را نیش می زنند و برخی دیگر را نیش نمی زنند؟ این موضوع تصادفی نیست. به گفته دانشمندان حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد به خاطر اتفاقات شیمیایی که در بدنشان رخ می دهد، پشه ها را به سمت خود جذب می کنند.
در ادامه مواردی را نام می بریم که از مهمترین دلایل جذب پشه ها به انسان هستند.
این موارد عبارتند از:

  • بوی بدن
  • گرمای متساعد شده از بدن
  • مواد معطر بهداشتی استفاده شده روی پوست
  • دی اکسید کربن

بوی بدن

بسیاری از آفات مانند موش و مگس، به دنبال بو، به خانه ها وارد می شوند.
پشه ها نیز به بوی موادی که موقع عرق کردن از انسان تولید می شوند بسیار حساس هستند.
موادی نظیر:

  • آمونیاک
  • لاکتیک اسید
  • اوریک اسید

در چنین شرایطی هر چقدر بیشتر عرق کنید، این عرق بیشتر به لباس شما مثل جوراب یا تیشرت می چسبد و در نتیجه باکتری بیشتری روی لباس شما تشکیل می شود. به ویژه زمان هایی که در حال تمرین و ورزش کردن هستید یا در محل کار خود که نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارد، عرق می کنید و در نهایت پشه ها بیشتر جذب شما خواهند شد. بنابراین بهتر است، پس از ورزش و یا فعالیت بدنی زیاد، لباس هایتان را بشویید زیرا در این صورت پشه ها کمتر به شما جذب می شوند.

” بو و دمای بدن در میزان جذب پشه ها به بدن ما تاثیر گذار هستند “

گرمای متساعد شده از بدن

پشه ها حتی به گرمایی که بدن ما تولید می کند نیز جذب می شوند.
هر چقدر بدن شما گرمای بیشتری داشته باشد، بیشتر پشه ها را به سمت خود جذب خواهد کرد. افرادی که ورزش می کنند در حین انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر اینکه عرق می کنند، دمای بدنشان نیز بالاتر می رود. بنابراین گرفتن یک دوش پس از دویدن و یا ورزش کردن، می تواند شما را از شر نیش پشه ها خلاص کند.

پشه ها افرادی را که دمای بدنشان به هر دلیلی بالا است بیشتر نیش می زنند

عطر، ادکلن و لوسیون

علاوه بر بوهای طبیعی که موقع عرق کردن از بدن انسان خارج می شوند، پشه ها جذب بوهای شیمیایی مانند عطر و ادکلن هایی که مصرف می کنید نیز خواهند شد. طبق تحقیقات، مشخص شده که رایحه گل ها نیز یکی از دلایل جذب پشه به انسان است. پشه ها حتی به آلفا هیدروکسی اسید جذب می شوند که در محصولات بهداشتی مراقبت از پوست به عنوان لایه بردار، ضد چین و چروک و مرطوب‌کننده مورد استفاده قرار می گیرند، چون فرمی از لاکتیک اسید است که پشه ها به آن علاقه دارند.

کربن دی اکسید

پشه ها می توانند کربن دی اکسید هوا را از فاصله های دور تشخیص دهند.
لذا هر چقدر میزان بازدم شما بیشتر باشد، پشه ها بیشتر به سمت شما جذب می شوند و شما را نیش می زنند. بزرگسالان به دلیل اینکه کربن دی اکسید بیشتری نسبت به کودکان و حیوانات خانگی تولید می کنند، بیشتر مورد گزش پشه ها قرار می گیرند. پشه ها معمولا طبق یک الگوی زیگزاگی از طریق حجم CO۲ موجود در هوا پرواز می کنند تا منبع آن را پیدا کنند.

در ابتدا تصور می شد که پشه ها، دی اکسید کربن را فقط از طریق بویایی تشخیص می دهند، اما طبق نتایج تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، دانشمندان دریافته اند که دی اکسید کربن علاوه بر تحریک بویایی، در تقویت و تحریک نورون های قسمت پردازش بینایی در پشه ها نیز مؤثر می باشد. نتیجه این تحریک، بهبود دید پشه ها در دنبال کردن دقیق تر طعمه و یافتن میزبان ها است. از نتایج این تحقیق می توان عوامل مهم تشخیص طعمه در پشه ها را شناسایی کرد و در ساخت سموم و طعمه های جذب کننده پشه، مورد استفاه قرار داد.

سایر عوامل تأثیرگذار در جذب پشه ها

این موضوع حقیقت دارد که پشه ها از پروتئین های موجود در خون تغذیه می کنند.
با اینکه برخی محققین مطرح کرده اند که پشه ها بیشتر جذب کسانی می شوند که گروه خونی O دارند اما در مقابل نیز محققانی هستند که داده های این مطالعه علمی را زیر سؤال برده اند و این یافته را قبول ندارند. حتی برخی افراد ادعا می کنند پشه ها جذب رنگ های تیره می شوند مخصوصا آبی تیره و بوهایی که از غذاهای تخمیری مثل پنیر متصاعد می شوند، با این حال تاکنون هیچ کدام از این ادعاها توسط دانشمندان به اثبات نرسیده است.

دسترسی به دلایل جذب پشه به انسان و اینکه چه عواملی در این موضوع دخیل هستند بسیار کمک کننده است و ساخت سم پشه کش و طعمه های جذب کننده این حشرات مزاحم را راحتتر می کند. یکی از سموم قوی برای خلاصی قطعی از این حشرات خونخوار، سم کشنده پشه اسمارت پک بیفن آی تی است.

 

سم کشنده پشه اسمارت پک بیفن آی تی

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. حسن نجفی

    بنده با جرأت میگم که نیش زدن پشه طبق آنچه که درمورد خودم هست میگم در خانواده بزرگسالان زیادی هستن اما منو نیش میزنن همه بدنم پوشیده باشه نوک انگشتای پام بیرون باشه میزنن فقط نوک بینیم بیرونه از پتو صاف میان توی سوراخ بینی در صورتی که معدود به بقیه کار دارن در مورد کک یا هر حشره موزی دیگه شرایط بنده همینه یعنی شدت گزش.

  2. بهرام چاروقچی مرند

    لامپ های فلورسنت مثل مهتابی از خود امواج مادون قرمز ساطع می کنند و اینگونه حشرات جذب لامپ ها می شوند.برای به دام انداختن حشرات میتوان از این خاصیت استفاده کاربردی کرد

  3. Atefeh

    تاثیر گذار بود…

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]