ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

چرا پشه ها آفاتی خطرناک به شمار می روند؟

پشه ها بیش از هر موجود دیگری در دنیا جان انسان ها را می گیرند. هر سال بیش از هشت صد هزار نفر در سراسر دنیا بخاطر بیماری هایی که توسط پشه ها منتقل می شوند جانشان را از دست می دهند. میکروب ها و انگل های منتقل شده از پشه، نه تنها انسان ها بلکه بسیاری از حیوانات را نیز بیمار می کنند. اغلب حیوانات اهلی به نسبت سایر حیوانات، در برابر بیماری های منتقل شده از پشه ها بسیار آسیب پذیرتر هستند. در میان حیوانات اهلی نیز، سگ ها و اسب ها بسیار سریعتر از سایر حیوانات از طریق پشه ها بیمار می شوند.

خطر ناشی از نیش پشه

برخی از مهمترین بیماری هایی که توسط پشه ها منتقل می شود عبارتند از:

  1. کرم قلب سگ
  2. ویروس نیل غربی
  3. ویروس انسفالیت اسبی شرقی

مشکلات ناشی از نیش پشه

۱. آلرژی

نیش پشه می تواند سبب واکنش آلرژیک در پوست شود.
این واکنش آلرژیک در نتیجه حساسیت به بزاق پشه ایجاد و به خارش شدید پوست، ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ و عفونت های ثانویه پوستی در محل گزیدگی منجر می شود.

۲. بیماری هایی با عامل انگلی

پشه ها حامل موجودات تک سلولی هستند که بیماری های خطرناکی مثل مالاریا را بوجود می آورند. بیماری های فیلاریایی نیز از موارد خطرناکی هستند که از طریق پشه منتقل می شوند. کرم قلب سگ یکی از انواع بیماری های فیلاریایی است که توسط کرم های انگلی که در خون و بافت های ماهیچه ای مهره داران زندگی می کنند، ایجاد می شود.

۳. بیماری هایی با عامل ویروسی

ویروس ها نیز از جمله عوامل بیماری زایی هستند که با نیش پشه منتقل می شوند. بیماری هایی مانند دنگی، انسفالیت و تب زرد از جمله بیماری های ویروسی منتقل شده از پشه ها هستند. این دسته از بیماری های پشه بسیار خطرناک هستند و افرادی که قصد سفر به مقاصدی دارند که آمار این بیماری های در آنجا بالاست باید مسأله را جدی بگیرند.

در ادامه برخی از مهمترین بیماری های ناشی از پشه را به تفضیل مورد بررسی قرار داده ایم.

مهمترین بیماری های ناشی از پشه:

یک. مالاریا

انگل ایجاد کننده مالاریا، پلاسمودیوم نام دارد. این انگل از طریق پشه های آنوفل ماده منتقل می شود.
حدود ۴۰% جمعیت جهان در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند! این افراد اکثراً متشکل از ساکنین نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشند.
در طی قرن ۲۰ با ظهور DDT و سایر حشره کش ها کنترل کننده پشه مثل ترکیبات ارگانوکلره و ارگانوفسفره، بیماری مالاریا در نواحی معتدل جهان تا حد زیادی ریشه کن شد. هنوز هم در جهان، نزدیک به ۱ میلیون مورد فوتی و ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد ابتلا سالانه به مالاریا گزارش می شود.
بر اساس گزارشات، هر ۴۰ ثانیه یک کودک در اثر ابتلاء به بیماری مالاریا جانش را از دست می دهد.

بیش از ۵۰ سال است که داروهای ضد مالاریا در دسترس افراد قرار دارد.
اخیراً رمزگشایی ژنوم انگل مالاریا توسط دانشمندان بریتانیایی و آمریکایی، سبب پیشرفت چشمگیری در زمیته تقویت اقدامات کنونی بر علیه بیماری مالاریا شده است.

مالاریا، بیماری کشنده ناشی از پشه

دو. چیکونگونیا

ویروس چیکونگونیا عامل بیماری زایی دیگری است که توسط پشه ها منتقل می شود. این بیماری به صورت محلی و تنها در منطقه کارائیب شیوع دارد. با این وجود سازمان بهداشت جهانی از سرایت ویروس به سایر نقاط آمریکا ابراز نگرانی می کند. علائم بیماری چیکونگونیا طاقت فرسا بوده و می تواند تا هفته ها ادامه پیدا کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری فوق وجود ندارد و درمان اولیه هم محدود به مسکن ها است.

گونه هایی از پشه ناقل این بیماری عبارتند از:

  • گونه پشه ببری آسیایی (Aedes albopictus)
  • پشه تب زرد (Aedes aegypti)

روش های سنتی مقابله با پشه، نظیر اسپری های هوایی و سمپاش های متصل به کامیون، در کنترل این پشه ها مؤثر نیستند و برای مبارزه با پشه های ناقل این بیماری خطرناک، حذف هر گونه آب های راکد در منطقه، پاکسازی و استراتژی های پیشگیرانه از تکثیر و افزایش جمعیت پشه ها، ضروری هستند.

سه. تب زرد

سابقه شیوع تب زرد در جهان به ۴۰۰ سال پیش بر می گردد. در حال حاضر این بیماری فقط در نواحی گرمسیری آفریقا و آمریکا به چشم می خورد. این بیماری دارای چرخه شهری و جنگلی است. امروزه بیماری به ندرت در مسافران دیده می شود زیرا اکثر کشورها مقررات و الزامات خاصی برای واکسیناسیون در برابر تب زرد دارند که باید قبل از ورود به کشور انجام شود. هر سال حدود ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به تب زرد با ۳۰ هزار فوتی از ۳۳ کشور دنیا گزارش می شود.
این بیماری در قاره آسیا شیوع ندارد.

چهار. تب دنگی

تب دنگی یا استخوان شکن، یک بیماری آربوویروسی شدید قاره های آمریکا، آسیا و آفریقا است.
با اینکه تب دنگی نرخ مرگ و میر پایینی دارد، در طی سال های اخیر، علائم بسیار ناخوشایند و اذیت کننده ای از خود نشان داده و از نظر میزان مرگ و میر، شدیدتر شده است.

پشه های Aedes aegypti و Ae. albopictus ناقلین تب دنگی هستند! این پشه ها ترجیح می دهند که تخم های خود را نزدیک به محل سکونت انسان بگذارند و چندان با تکنیک های استاندارد اسپری کردن کنترل نمی شوند. گسترش تب دنگی به سراسر دنیا را می توان مستقیماً به تکثیر و سازگاری این پشه ها با شرایط مختلف، نسبت داد.

پنج. کرم قلب سگ (دیروفیلاریا ایمیتیس یا Dirofilaria Immitis)

کرم قلب سگ (Dirofilaria immitis) می تواند برای سگ ها یک بیماری کشنده باشد. این بیماری توسط یک کرم لوله ای ایجاد می شود. سگ ها و گاهی اوقات جانوران دیگری مثل گربه ها، روباه ها و راکون ها، با نیش پشه حامل لاروهای این کرم، آلوده می شوند. کرم برای تکمیل چرخه زندگی خود به پستانداران و پشه ها وابسته است.

چرخه زندگی عامل بیماری کرم قلب سگ

کرم های جوان که میکروفیلاریا نامیده می شوند در خون سگ در گردش هستند. این کرم ها برای تکمیل چرخه رشد خود باید وارد بدن پشه شوند. پشه ای که از خون این سگ آلوده تغذیه می کند، ناقل کرم ها می شود. کرم های وارد شده به بدن پشه، از روده پشه خارج شده و در روی بدن حشره به زندگی ادامه می دهند. این مرحله حدود ۲ تا ۳ هفته ادامه می یابد. در سومین مرحله، لاروها خود را به بخش دهانی پشه می رسانند. از این طریق می توانند خود را به بدن یک جانور دیگر که توسط پشه گزیده می شود برسانند و او را آلوده کنند.

پیشگیری از بیماری پشه

وقتی پشه از خون تغذیه می کند، لاروهای عفونی بر روی سطح پوست قربانی قرار می گیرند.
لاروها از طریق زخمی که در اثر نیش پشه ایجاد شده وارد پوست می شوند.
کرم ها پوست را سوراخ کرده و در آنجا به مدت ۳ تا ۴ ماه باقی می مانند.
اگر کرم ها میزبان نامناسبی مثل انسان را آلوده کرده باشند، معمولا می میرند.
هرچند این بیماری که در بین سگ و گربه ها دیده می شود، قابل درمان نیست اما با قرص و داروهای تزریقی مناسب، قابل کنترل و پیشگیری است.
موارد فوت ناشی از این انگل در سگ ها بسیار نادر است اما همواره مقداری ریسک وجود دارد.
به همین دلیل هم بهترین کار ممکن پیشگیری است.
در عین حال، روش های کنترل پشه نیز می تواند خطر انتقال بیماری از طریق پشه را کاهش دهد.

برای از بین بردن پشه ها، همچنین پیشگیری از بیماری های خطرناکی که از طریق این آفات منتقل می شود، سم پشه کش قوی بیفن آی تی همواره بهترین انتخاب است.

 

سم کشنده پشه اسمارت پک بیفن آی تی

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: