ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

چه مارمولک های رایج خانگی را دوست داشته باشید و چه از آن ها متنفر باشید، آن ها بخشی از زندگی در شهر و حومه شهر شده اند. انواع گونه های مارمولک خانگی در همه جا یافت می شوند. همه ما می دانیم که این خزندگان مشمئز کننده، خودشان را به محیط زندگی ما تحمیل کرده اند اما بهتر است کمی درباره این موجودات بیشتر بدانیم، در این صورت برای دفع مارمولک ها از خانه دلایل محکم تری داریم.

مارمولک های خانگی رایج، دوست یا دشمن؟

وقتی صحبت از موجوداتی است که در بسیاری از خانه ها دیده می شوند، اینکه بتوانیم نقش آن ها را در اکوسیستم درک کنیم، اهمیت بسزایی دارد. وقتی متوجه می شوید برخی از آن ها حتی نقش مؤثر و مفیدی دارند، متعجب خواهید شد.

  • آیا مارمولک های رایج خانگی یکی از این موجودات هستند؟
  • آیا آن ها یک خزنده مفید هستند و یا یک دشمن خطرناک به شمار می آیند؟
  • یا اینکه فقط یک آفت هستند که باید آن ها از خود دور کنیم؟

بهتر است برای پاسخ دادن به این سوالات، با این موجودات خزنده بیشتر آشنا شویم.

مارمولک ها، گوشتخوارند و از انواع حشرات تغذیه می کنند.

مارمولک رایج خانگی چیست؟

احتمالاً بارها در مورد مارمولک های رایج خانگی یا گکوها (Gecko) شنیده اید.
اما درباره این خزندگان که به راحتی به خانه های ما راه می یابند چقدر اطلاعات دارید؟

  • آیا آن ها سمی هستند؟
  • آیا آن ها بیماری را گسترش می دهند؟
  • آیا می توانند گاز بگیرند؟
  • آیا می توانند موجب مرگ انسان شوند؟

شایع ترین مارمولک خانگی

مارمولک رایج خانگی، به نام علمی Hemidactylus frenatus شناخته می شود. این گونه خزندگان در واقع از جنوب شرقی آسیا به سراسر جهان گسترش پیدا کرده اند. تصور می شود که این گونه مارمولک ها با سوار شدن بر کشتی هایی که برای مسافرت و یا تجارت کالا به آسیا آمده بودند، خودشان را به قسمت غرب کره زمین رسانده اند. این میهمانان ناخوانده همچنین با بسیاری از نام های مستعار دیگر نیز شناخته شده اند که برخی از آن ها شامل نام های زیر است:

  • مارمولک رایج اقیانوس آرام
  • مارمولک رایج آسیایی
  • مارمولک خانگی
  • مارمولک ماه

مارمولک رایج خانگی در بسیاری از موارد با مارمولک رایج مدیترانه ای یا Hemidactylus turcicus اشتباه گرفته می شود.

مارمولک‌ های خانگی‌ چه شکلی هستند؟

مشخصات ظاهری کلی:

این مارمولک های کوچک می توانند ۷ تا ۱۵ سانتیمتر طول داشته باشند. طول پوزه مارمولک ها بلند است. مارمولک ها دم دراز و کشیده ای دارند که انتهای دم، نوک تیز تر نیز می شود.

مارمولک ها دندان دارند و می توانند گاز بگیرند

پوست:

شاید برجسته ترین ویژگی مارمولک ها، پوست آن ها باشد.

رنگ پوست آن ها متفاوت است و می تواند طیف وسیعی از رنگ های مایل به خاکستری تا رنگ های مایل به صورتی روشن را داشته باشند. بعضی از آن ها حتی ممکن است لکه های کم و بیش تیره داشته باشند. تنها قسمت یک جور و هم رنگ پوست، قسمت زیرین بدن آن ها است که معمولاً به رنگ سفید خامه ای است.

چشم:

ویژگی جالب دیگر آن ها چشم این خزندگان است. مارمولک ها پلک ندارند. آن ها مجبورند چشمهایشان  را با زبانشان تمیز کنند و همچنین یک مردمک عمودی دارند. این ترکیب نوعی ظاهر وحشتناک به آن ها می دهد.

پلک نداشتن مارمولک خانگی از شاخصه های ظاهری جالب در آن به شمار می آید

آیا مارمولک های خانگی زهر دارند؟

در مورد زهر آلود بودن مارمولک ها باید گفت که مارمولک های رایج خانگی در واقع زهر نداشته و بی ضرر هستند! باور این حرف برای بسیاری از افراد، سخت است زیرا همه ما داستان های عجیبی که در مورد سمی بودن مارمولک ها وجود دارد را شنیده ایم. طبق تحقیقات دانشمندان و زیست شناسان، در بدن مارمولک های خانگی، سم و یا زهر وجود ندارد و اگر این موجودات مجبور به گاز گرفتن شوند، سلامت انسان را تهدید نمی کنند، مگر اینکه جای گزش مارمولک دچار عفونت شود.

بر خلاف باور عموم، مارمولک ها سمی نیستند

آیا مارمولک‌ ها می توانند مفید باشند؟

ممکن است مارمولک ها جزو آن دسته موجوداتی باشند که بسیاری از افراد از دیدن آن ها وحشت و ترس دارند و فکر می کنند که مارمولک ها موجودات خطرناکی نیز هستند اما همانطور که در بالا گفته شد مارمولک های خانگی برای انسان ضرری ندارند بلکه وجود آن ها در خانه و به ویژه در حیاط، کنار باغچه و روی دیوارهای خانه می تواند مفید هم باشد.

مارمولک ها، گوشتخوارند و از انواع حشرات تغذیه می کنند.
برخی از حشرات زیر که در خانه ها نیز ممکن است وجود داشته باشند و موجب آزار و اذیت افراد ساکن در خانه شوند، عمدتاً توسط مارمولک ها خورده می شوند.

  • سوسک
  • مگس
  • مورچه
  • پشه
  • بید
  • عنکبوت
  • پروانه

مارمولک ها در حیاط و نزدیک به چراغ ها کمین می کنند تا حشراتی که به نور جذب می شوند را شکار کنند. در واقع به عنوان یک جانور حشره خوار مانند مارمولک های رایج خانگی به کنترل آفات در خانه کمک می کند. بودن یک یا دو عدد از این خزندگان در خانه شما در واقع در پایین آمدن جمعیت حشرات تأثیر بسزایی دارد.

مارمولک‌ ها از دیگر حشرات موجود در خانه تغذیه می کنند

اگر شما در خانه با مشکل بید یا سوسک حمام  دست و پنجه نرم می کنید، مارمولک های خانگی می توانند به شما در حذف آن ها کمک کنند. اما، این مهاجم خانگی برای همه خوشایند و مطلوب نیست. تعداد مخالفان این مهمان ناخوانده در خانه ها از موافقان آن ها بیشتر است. در واقع معایب این خزنده خانگی بیشتر از مزایا و منفعت آن به چشم می آید.

معایب و مشکلات ناشی از وجود مارمولک های خانگی

ظاهر مارمولک

مارمولک ها ظاهری مشمئز کننده دارند.
برخی از افراد به حدی از آن ها می ترسند که با دیدن آن ها در خانه، حتی حاضر نیستند وجود آن ها را حتی پشت کمدها و کابینت ها نیز تحمل کنند.

اکثر مارمولک ها پلک ندارند

تخم های مارمولک‌

مارمولک ها تخمگذار هستند.
در صورتی که شرایط برای تولید مثل آن ها مناسب باشد، چندین تخم می گذارند و پس از مدتی متوجه خواهید شد که تعداد مارمولک ها در خانه رو به افزایش است و همین موضوع می تواند مارمولک را به یک آفت واقعی تبدیل کند که در خانه دردسرآفرین می شود.

گاز گرفتگی مارمولک

مارمولک ها دندان دارند.
مارمولک ها با اینکه موجوداتی تهاجمی نیستند در صورتی که احساس کنند مورد حمله و یا تهدید قرار گرفته اند می توانند گاز بگیرند. این موضوع برای افرادی که در خانه، کودک خردسال دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با دیدن حتی یک مارمولک اقدام به نابودی آن می کنند.

مارمولک های خانگی موجوداتی تهاجمی نیستند

صدای مارمولک‌

گونه های زیادی مارمولک وجود دارد که فقط تعداد کمی از آن ها صدا تولید می کنند.
اما گکوها یا همان مارمولک های خانگی پر سر و صدا ترین گونه های مارمولک هستند. صدای این مارمولک ها در فصل تولید مثل به اوج خود می رسد. مارمولک های خانگی صدایی شبیه جیر جیر یا کلیک کردن دارند. زمانی که تعداد آن ها در خانه زیاد باشد، صدای ناشی از آن ها می تواند دردسرساز باشد.

فضولات مارمولک

فضولات مارمولک ها معمولاً ظاهری کشیده و دراز دارند.
رنگ فضولات مارمولک مایل به قهوه ای بوده و اغلب انتهای آن سفید رنگ است، علاوه بر اینکه کمی ناخوشایند هستند، وقتی این فضولات روی فرش، پارچه یا لباس قرار می گیرند، لکه ای ایجاد می کنند که خلاص شدن از این لکه ها بسیار دشوار است. در این صورت نمی توان با ظاهر و عادات زننده مارمولک ها کنار آمد، بنابراین احتمالاً به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از این مهمانان ناخواسته هستید. بهترین راه دفع مارمولک ها از خانه، استفاده از سموم قوی و تخصصی مارمولک است.

 

سم کشنده مارمولک اکوشاوم

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. رح

    وای خدای من اینها دیگه چه جانور هایی هستند
    همین مارمولک مار را میگم خیلی هم سر هستند داخل حیاط ما هم هست من که خیلی خیلی ازشون میترسم
    یکی به من بگه چگونه اینها را از بین ببرم

    1. admin

      سلام
      کافیه سم مارمولک کش اکوشاوم رو تهیه کنید، قطعاً ریشه کن میشن
      https://mihansam.com/lizard/

  2. ناهید زرین فر

    سلام خسته نباشید برای دفع ما مولک در خانه چه کارهای انجام بدم

    1. admin

      سلام
      در داخل سایت زیر درج شده
      مطالعه کنید لطفاً:

      https://lizardkiller.blog.ir/

  3. حسین سیاحی

    ما مارمولک تو خونه داشتیم می‌خواستیم بگوشیمش ولی رو دست من افتاد ومنو گاز گرفت به نظر شما جان من را به خطر افتاده یا ن وبنظر شما باید چکار کنم میشه راهنمایم کنید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: