ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

بر خلاف تصور عمومی، درد اولین علامت گزیدگی ساس نیست و بیشتر افراد، حتی تا چندین روز پس از گزیده شدن، متوجه هیچ نوع علائمی نمی شوند. علت بی درد بودن گزش ساس این است که این حشرات هنگام گزیدن پوست، مقدار کمی از بزاق خود را که حاوی مواد بی حس کننده و رقیق کننده است، به فرد تزریق می کنند. بی حس کننده، درد ناشی از گزش را می پوشاند و رقیق کننده، عمل مکیدن خون را تسهیل می کند.

علائم گزش ساس

اغلب محل گزش های ساس، بطور قابل ملاحظه ای قرمز و متورم می شود و بارزترین ویژگی این گزیدگی ها که آن را از گزش سایر حشرات متمایز می نماید، گزش های متعدد است که در یک خط یا به صورت خوشه ای در ناحیه کوچکی از بدن ظاهر می شوند. احساس خارش و سوزش در محل گزش ساس ها بسیار رایج است.

تشخیص گزش ساس از روی الگوی خطی آن

ساس هر چند مدت یکبار شما را می گزد؟

نکته مهمی که در رابطه با ساس ها باید بدانید این است که ساس ها هرشب تغذیه نمی کنند. در حقیقت، آن ها می توانند چندین روز تا چندین هفته بدون غذا خوردن به زندگی شان ادامه دهند. در خانه هایی که آلودگی ساس وجود دارد اغلب چند هفته طول می کشد که متوجه شوید گزش ساس ها بخشی از یک الگوی رفتاری هستند.

تشخیص گزش ساس در کودکان

اگر شک دارید که کودکانتان توسط ساس ها گزیده شده اند، به دنبال نشانه های وجود ساس در خانه بگردید.
نقاطی که علائم وجود ساس اغلب در آنجا مشاهده می شوند عبارتند از:

  1. ملافه ها
  2. تشک
  3. چارچوب تختخواب
  4. قرنیزهای چوبی
  5. کف پوش اتاق

برای درمان ساس گزیدگی در کودکان، محل گزش را با آب و صابون بشویید. همچنین استفاده از کمپرس سرد یا لوسیون گزیدگی حشرات در محل گزیدگی، می تواند به کاهش خارش و سوزش آن کمک کند. قبل از استفاده از کرم های استروئیدی موضعی یا آنتی هیستامین های خوراکی برای رفع علائم گزش ساس در کودکان، حتماً با پزشک اطفال مشورت کنید. چرا که برخی از داروها ممکن است برای نوزادان یا کودکان مضر باشند.

اگر فرزندتان به اندازه ای بزرگ است که دستورالعمل های شما را درک کند، از آن ها بخواهید که محل گزش ها را نخارند. برای جلوگیری از خارش، می توانید ناخن های فرزندتان را کوتاه کنید و محل گزش ها را با بانداژ بپوشانید. خاراندن بیش از حد محل گزش ساس می تواند سبب بروز عفونت های ثانویه شود.

تشخیص گزش ساس از گزش کک

گزش ساس و کک ها از نظر ظاهری کاملاً شبیه به هم هستند. هر دو این گزش ها می توانند باعث ایجاد برآمدگی های قرمز بر روی پوست شوند. گزش هر دو حشره می تواند خارش دار باشد. کک ها به طور معمول نیم تنه پایینی بدن یا مناطقی را می گزند که اطراف مفاصل ها بوده و گرم و مرطوب است. به عنوان مثال، آن ها ممکن است موارد زیر را بگزند:

  • پاها
  • ساق پاها
  • زیر بغل
  • قسمت داخلی آرنج یا زانوها

برخلاف کک ها، گزش ساس بیشتر در قسمت های بالایی بدن قابل تشخیص است. این قسمت ها عبارتند از:

  • دست ها
  • بازوها
  • گردن
  • صورت

اگر گمان می کنید که ساس یا کک ها شما را گزیده است، علائم این حشرات را در خانه تان بررسی کنید.

تشخیص گزش ساس از کک گزیدگی

علائم وجود ساس و کک در خانه

ساس اغلب در درزهای تشک، شکاف های چارچوب تخت خواب، قرنیزهای اطراف تخت خواب و چوب ها و کفپوش های کف اتاق پنهان می شوند. کک ها معمولاً در حیوانات خانگی، در فرش یا رو مبلی، مبلمان و اثاثه منزل، زندگی می کنند. پس از یافتن ساس یا کک در خانه، مهمترین اقدام این است که از شر آن ها خلاص شوید. بهترین راه خلاصی از ساس تختخوابی استفاده از سم قوی ضد ساس بدباگ اوت است.

تشخیص گزش ساس از نیش پشه

اغلب تشخیص گزش ساس از نیش پشه ممکن است مشکل باشد. چراکه گزیدگی حاصل از هر دو این حشرات می توانند باعث قرمزی، تورم و خارش شوند. اگر گزیدگی ها به صورت خطی در ناحیه کوچکی از بدن ظاهر شوند، احتمالاً مربوط به گزش ساس هستند. در مقابل گزیدگی پشه ها اغلب از هیچ الگوی خاصی پیروی نمی کند. گزیدگی ساس و پشه، هر دو طی یک یا دو هفته به خودی خود بهبود می یابند. اما چنانچه علائم آزاردهنده ای را تجربه می کنید می توانید از مواردی مانند کمپرس سرد، لوسیون گزیدگی حشرات یا درمان های خانگی نیش ساس برای خفیف کردن علائم کمک بگیرید. مصرف آنتی هیستامین های خوراکی نیز می تواند در تسکین خارش به شما کمک کند.

از دیگر مواردی که با گزش ساس اشتباه گرفته می شوند عبارتند از:

  • گزش عنکبوت
  • گزش مورچه ها
  • گزش سایر حشرات

گزش ساس تختخوابی در مقابل کهیر

گاهی اوقات، افراد کهیر را با گزش ساس اشتباه می گیرند. کهیر برجستگی های قرمز رنگی است که در نتیجه واکنش آلرژیک یا عوامل دیگر می تواند روی پوست بدن ایجاد شود. کهیرها نیز مانند گزش ساس اغلب دچار خارش می شوند. برآمدگی های قرمز روی پوست بدن که بزرگتر می شوند، تغییر شکل می دهند یا در یک دوره کوتاه زمانی از یک قسمت از بدن به بخش های دیگر پخش می شوند، احتمالاً کهیر هستند. اما یک گروه یا یک خط برجسته از تاول های کوچک که در یک قسمت از بدن شما ظاهر می شود و بدون تغییر شکل و یا تغییر مکان در پوست می مانند، احتمالاً مربوط به گزش ساس هستند. در صورت بروز کهیر به همراه مشکلات تنفسی، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، فوراً با فوریت های پزشکی تماس حاصل کنید.

این علایم می تواند نشانه شوک آنافیلاکسی باشد که یک واکنش آلرژیک بالقوه خطرناک است.

گزش ساس تختخوابی در مقابل گزش عنکبوت

گزش عنکبوت نیز می تواند قرمز رنگ و خارش دار باشد و شبیه به گزش ساس بنظر برسد. اختلاف گزش ساس و عنکبوت در این است که عنکبوت ها به ندرت بیش از یک بار نیش می زنند. اگر فقط یک محل گزیدگی بر روی بدن تان دارید، احتمالاً این گزش مربوط به عنکبوت است نه ساس! معمولاً بهبودی گزش عنکبوت بیشتر از سایر انواع گزیدگی های حشرات به زمان نیاز دارد. گزش برخی از انواع عنکبوت ها صدمات جدی به پوست وارد می کنند. شدت آسیب ها به خصوص در صورتی که محل گزش عفونی شود، شدت می یابد. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، هر نوع  گزیدگی حشرات را با آب و صابون بشویید. اگر گمان می کنید عنکبوتی سمی شما را گزیده، سریعاً به  فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

تشخیص گزش ساس از نیش عنکبوت

مکان هایی با ریسک بالای ابتلاء به ساس

ساس های می توانند در هر خانه یا مکان عمومی زندگی کنند. اما معمولاً آلودگی ساس در مکان هایی که تعداد زیادی انسان در آنجا رفت و آمد دارند اتفاق می افتد. در صورتی که در چنین مکان هایی سکونت دارید و یا در آنجا کار می کنید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به گزش های ساس قرار بگیرید. برخی از مکان هایی که از نظر ابتلاء به ساس دارای ریسک بالایی هستند در ادامه نام برده شده اند:

  1. هتل ها
  2. بیمارستان ها
  3. پناهگاه های و آسایشگاه ها
  4. پادگان های نظامی
  5. خوابگاه های دانشجویی
  6. مجتمع های آپارتمانی
  7. فرودگاه ها

عوراض ناشی از گزش ساس

برخلاف اغلب حشرات، گزیدگی ساس ها سبب انتقال بیماری به اسان ها نمی شود. اما در بعضی موارد، ساس گزیدگی احتمال بروز عفونت های ثانویه وجود دارد. علائم و نشانه های بالقوه عفونت عبارتند از:

  1. درد و حساسیت در محل گزیدگی
  2. قرمزی، تورم و التهاب در اطراف محل گزش
  3. لکه های قرمز در نزدیکی محل گزش
  4. خروج چرک یا ترشحات از محل گزش
  5. چال افتادن در پوست
  6. تب و لرز

اگر به گزش ساس تختخوابی حساسیت دارید، ممکن است بعد از گزش، واکنش آلرژیک در بدن شما ایجاد شود. این واکنش ها ممکن است به ایجاد تورم دردناک یا خارش شدید در اطراف محل گزش بینجامد. در برخی از موارد، همچنین حساسیت می تواند در موارد حاد به شوک آنافیلاکسی که خطرات جانی دارد منجر شود.

اگر بعد از گزش ساس ها، هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، سریعاً با فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایید.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب و لرز
  • سرگیجه
  • مشکل در تنفس

ساس گزیدگی در حیوانات خانگی

ساس های تختخوابی فقط انسان را گاز نمی گیرند. آن ها همچنین می توانند از حیوانات خانگی نیز تغذیه کنند. اگر حیوان خانگی دارید که دچار گزش ساس تختخوابی شده است، احتمالاً این گزیدگی ها به خودی خود بهتر می شوند. اما در برخی موارد، ممکن است محل گزش ها عفونی شوند. اگر گمان می کنید حیوان خانگی تان در اثر این گزش ها دچار عفونت شده است، به یک دامپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که از سموم دافع و کشنده ساس استفاده می کنید، هرگز آن را مستقیماً به بدن حیوانات خانگی نپاشید. زیرا در اغلب این سموم موادر و حشره کش هایی وجود دارد که برخی از آن ها برای حیوانات خانگی سمی است و می تواند سبب مسمومیت آن ها شود. شستشوی محل خواب حیوان خانگی، اسباب بازی های انباشته شده و سایر وسایل جانبی حیوان خانگی، برای از بین بردن ساس های تختخوابی که در آن ها زندگی می کنند، بسیار مهم است.

 

سم کشنده ساس

سم کشنده ساس بدباگ اوت

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. حسین شکوهی

    سلام نشانه های گزشی که گفته بودید کاملا درست است گزیدگی عنکبود توسط یخ تا چند ساعت انسان را آرام میکند ومحل گزیدگی تا یک هفته طول میکشد ممنون از راهنمایهای خوبتان

  2. شایسته حیدری

    از اسفند ماه متوجه وجود ساس در منزل شدم تا حالا ۳ بار اقدام به سمپاشی با ۲ نوع سم کردم آخرین بار دو روز گذشته بود اما متاسفانه دیشب هم یک ساس کوچک که با مشخصات بسیار کوچک و بیرنگ و قرمز دیدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و استرس و نگرانی شدید ما را برطرف فرمایید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: