ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

سوسک ها چه بیماری هایی را انتقال می دهند؟

‌سوسک ها، حشراتی هستند که در صورت تماس با سطوح مختلف در محیط و اشیای اطراف سبب انتقال آلودگی و عفونت می شوند. زیرا اساساً از مدفوع و موادی تغذیه می کنند که آلوده به باکتری های بیماری زا است. حتی اخیراً گزارش شده که سوسک‌ ها به دلیل داشتن ماده آلرژن، در صورت تماس با پوست انسان، می توانند سبب خارش و ایجاد جوش های پوستی شوند. در ادامه بیشتر با بیماری های ناشی از سوسک و مسائل مرتبط با این موضوع آشنا می شویم.

سوسک‌ ها و مسائل بهداشتی مرتبط با آن ها

سوسک ها موجوداتی آلوده و بیماری زا هستند.
عادت های تغذیه و لانه سازی آن ها به نحوی است که طیف گسترده ای از پاتوژن ها را روی بدن خود جمع می کنند که پس از انتقال آن به بدن انسان از طرق مختلف، سبب مشکلاتی برای سلامتی انسان می گردند. حتی در مورد کسب و کارها، وجود سوسک‌ ها می تواند باعث تأثیر منفی روی سلامت و حفظ پرسنل در محل کار شود. کسانی که در صنایع غذایی مشغول به کار هستند بخاطر گسترش و پخش بیماری هایی ناشی از غذا توسط سوسک ها، در خطر نقض قوانین ایمنی مواد غذایی هستند. به همین دلیل کشتن سوسک ها در مکان هایی از این قبیل ضروری و مهم است.

بیماری­ های ناشی از سوسک

سوسک ها می توانند باعث انتقال طیف گسترده ای از بیماری ها شوند. با این حال، برخلاف پشه ها، حاملین مستقیم بیماری در اثر انتقال فیزیکی نبوده و به عنوان منبع آلودگی عمل می کنند. انتقال به صورت غیر مستقیم، از طریق مصرف یا تماس با اشیاء، رخ می دهد. سوسک‌ ها، معمولا انسان را گاز نمی گیرند! مگر اینکه منابع غذایی آن ها به شدت محدود باشد و یا اینکه احساس خطر کنند. اما آن ها به راحتی در صورت تماس با هر چیزی می توانند عوامل بیماری زای بسیاری را انتقال دهند و آن را آلوده کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سوسک ها معمولا علت اصلی بیماری نیستند اما مشابه مگس های خانگی، نقش تکمیلی در پخش بیماری های خاص دارند.

سوسک ها در تماس با هر چیزی، عوامل بیماری زا را انتقال می دهند

سوسک ها نقش مهمی در ایجاد آسم و آلرژی ها به ویژه در کودکان دارند

از مهم ترین بیماری هایی که سوسک‌ ها عامل انتقال دهنده آن ها هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالمونلا
  • حصبه
  • وبا
  • اسهال خونی
  • آسم
  • آلرژی های مختلف

سالمونلوز (سالمونلا)

سوسک ها نیز مانند انواع موش ها، باکتری های سالمونلا را منتقل می کنند که سبب بیماری سالمونلوز می شود. سالمونلا نوعی بیماری است که در انسان ها علائمی مشابه مسمومیت غذایی دارد. در واقع، سوسک ها با تغذیه از غذای آلوده، باکتری ها را در بدن و روی قسمت های مختلف بدن به ویژه روی پاهای خود جمع می کنند. سالمونلا در سیستم گوارشی آن ها به مدت یک ماه یا بیشتر باقی می ماند و در استفراغ و مدفوع آن ها نیز زنده می ماند. علائم انسانی، که از ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از عفونت شروع می شود، شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • تب
  • استفراغ

بهبودی معمولاً ۴ تا ۷ روز پس از ابتلا به بیماری اتفاق می افتد. در برخی مواقع نیاز به درمان پزشکی، در کنار مصرف مایعات زیاد برای درمان سالمونلا ضروری است.

تب تیفوئید (حصبه) توسط باکتری های سالمونلا تیفی

باکتری سالمونلا تیفی باعث ایجاد تب تیفوئید می گردد که یک عفونت باکتریایی است و به شدت نیز عفونی است. سوسک ها، عامل این بیماری را با تغذیه از مدفوع آلوده به این نوع باکتری در خود جمع می کنند. طبق گزارش بسیاری از محققان و پزشکان مختلف، تب حصبه در کشورهای در حال توسعه که در آن ها بهداشت ضعیف بوده و دسترسی به آب تمیز محدود است، شایع تر می­باشد. بخاطر شرایط نقص ایمنی در کودکان و افراد مسن خطرات بیشتری متوجه این دسته از افراد است.

علائم تب تیفوئید شامل موارد زیر است اما محدود به این علائم نیست:

  • افزایش دمای بدن و تب
  • سردرد و درد عضلانی
  • یبوست و اسهال
  • خستگی
  • درد معده
  • استفراغ

علائم تب تیفوئید، از بیماری های ناشی از سوسک

بنابراین، در صورتی که هر یک از علائم فوق از تب تیفوئید را تجربه کردید، بهتر است با دکتر مشورت کنید. در صورتی که روند درمانی شروع شود، این بیماری سریعا در طی ۳ الی ۵ روز بهبود پیدا خواهد کرد. در صورتی که درمان صورت نگیرد عارضه های جدی ایجاد خواهد شد.

وبا توسط باکتری های ویبریو کلرا

وبا یکی از خطرناک ترین بیماری های ناشی از سوسک است.
باکتری های ویبریو کلرا باعث وبا می شوند که یک عفونت حاد اسهالی است. این بیماری در کشورهای در حال توسعه و مناطقی که مدیریت محیط زیست به طور درست انجام نمی شود شایع تر است. این بیماری با بلع غذا و نوشیدنی آلوده به این باکتری ها ایجاد می گردد. سوسک ها می توانند از طریق فضولات و بزاقشان، تمام سطوحی که روی آن حرکت می کنند و تمام مواد غذایی که از آن ها تغذیه می کنند را به آسانی آلوده کنند و شما را در معرض این باکتری های خطرناک قرار دهند.

محققین سازمان بهداشت جهانی تخمین زده اند که هر سال در کل جهان حدود ۱.۴ تا ۴.۳ میلیون نفر به وبا مبتلا می شوند که منجر به ۲۸ هزار تا ۱۴۲ هزار مورد فوتی می گردد. حدود ۸۰% افراد آلوده به وبا هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند با اینکه باکتری ها بین ۱ تا ۱۰ روز پس از ورود به بدن نیز حضور دارند. بین درصد کمی از افرادی که علائم از خود نشان می دهند، ۸۰% علائم خفیف تا متوسط دارند و ۲۰% نیز اسهال شدید آبکی دارند که منجر به از دست رفتن شدید آب بدن می گردد. این نوع اسهال در صورت عدم درمان ممکن است به مرگ منجر شود.

وبا یکی از خطرناک ترین بیماری های ناشی از سوسک است

اسهال خونی به دلیل بهداشت ضعیف یا غذا و نوشیدنی آلوده

اسهال خونی نوعی از التهاب معده و روده است که باعث اسهال همراه با خون می شود.
عموماً، اکثر افراد از علائم خفیف رنج می برند و حدود یک هفته بدون مراقبت پزشکی بهبود پیدا می کنند.
دو نوع اسهال خونی وجود دارند که عبارتند از:

اسهال خونی باسیلی:

گاهی اوقات به آن شیگلوز هم گفته می شود که عامل آن شیگلاست.

اسهال خونی آمیبی:

یک انگل تک سلولی به نام انتامبا عامل ایجاد این بیماری است و معمولاً در نواحی گرمسیری پیدا می شود.

از عوامل مهم ابتلا به این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهداشت ضعیف
  • عدم شستن دست ها قبل و بعد از غذا
  • مصرف غذا و نوشیدنی آلوده به ارگانیسم های منتقل کننده اسهال خونی

علائم این بیماری نیز شامل  موارد زیر است:

  • اسهال همراه با خروج خون و موکوس یا مخاط
  • گرفتگی عضلات معده همراه با درد
  • تهوع و استفراغ
  • افزایش دمای بدن

سوسک و آسم؛ خطری قطعی برای سلامتی انسان

علاوه بر سایر بیماری های باکتریایی که توسط سوسک ها ایجاد می شود، ارتباطی هم بین این حشرات خزنده و آسم وجود دارد.

آسم، یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از سوسک است

آلرژی به سوسک ها در جهان اولین بار در سال ۱۹۴۳ گزارش شد.
اکثریت بیماران شاخص، پس از اینکه سوسک‌ روی پوست بدن آن ها حرکت کرد جوش زدند. سوسک‌ ها باعث بروز آسم می شوند چون حاوی پروتئین های خاصی در بدن خود هستند که برای برخی افراد می تواند آلرژن باشد. زمانی که ذرات کوچک بدن سوسک‌ ها از طریق هوا در ساختمان پخش می شود، افراد این ذرات پروتئینی را استنشاق می کنند و این عاملی برای حمله آسمی در افراد مستعد است.

سازمان WHO تخمین می زند که ۳۰۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا از آسم رنج می برند. مراجعه مکرر کودکان به بیمارستان که در شهرها زندگی می کنند و به آسم مبتلا هستند، در اغلب موارد ناشی از تماس با سوسک ها است. حدود ۲۳ تا ۶۰% افراد مبتلا به آسم حساس به آلرژن های سوسک هستند.

تمام این بیماری ها فقط در صورت تماس با سوسک‌ ها و یا حتی تماس سوسک‌ ها با وسایل موجود در خانه و آشپزخانه می توانند اتفاق بیفتند. پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها فقط در صورتی امکان پذیر است که محیط زندگی خود را از سوسک‌ ها پاکسازی کنید. ایمن ترین و سریعترین روش برای از بین بردن سوسک‌ ها، استفاده از سموم تخصصی سوسک کش است که در کمترین زمان ممکن سوسک ها و تخم های سوسک را از بین می برد.

 

سم ریپلزال دافع قطعی انواع سوسک

سم کشنده سوسک ریپلزال

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

  1. کیانا

    من داشتم اشپزی میکردم ک یکم غذا ریخت روی دستم غذارو خوردم همون موقع رو دستم یه سوسک خیلییی ریز نشست و من نفهمیدم ک سوسک بوده. و خوردمش بعد فهمیدم سوسک خوردم چکار کنم

  2. سوگند

    سلام من رب درست میکردم بعد اینکه پختم تموم شد خالی که میکردم یک سوسک داخلش دیدم الان نمیدونم چیکارش کنم ن میتونم استفاده کنم ن میتونم بریزم بره رب هم زیاده موندم چیکا کنم لطفا ی راهنمای بکنید

  3. محمدپور

    من نصفه شب به بچم شیر دادم بعد اینکه شیرشو تموم کرد ته شیشه شیرش یه سوسک کوچیک بود. صبحش یکم سرفه کرد. میشه گفت این سرفه از شیر باشه؟

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: