ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

منظور از هزارپای خانگی چیست؟

هزارپاها جزء حشرات نیستند بلکه در رده بندپایان دسته بندی می شوند. این آفات ظاهری ترسناک دارند و برخی از آن ها می توانند تا حدودی برای انسان ها خطرناک باشند. اما خطر هزارپا برای انسان چیست؟ اندازه هزارپاها می تواند بین ۳ تا ۳۰ سانتیمتر متغیر باشد. در میان هزارپاها گونه خاصی به نام هزارپای خانگی وجود دارد که معمولاً به رنگ خاکستری یا قهوه ای بوده و سه نوار طولی بنفش یا آبی رنگ و ۱۵ جفت پای راه راه بلند دارد. طول آخرین جفت پای هزارپای خانگی می تواند دو برابر طول بدنشان باشد. بسیاری افراد این پاهای طویل را با شاخک یا حسگرها جانور، اشتباه می گیرند.

هزارپای خانگی بالغ ۳۰ پا دارد اما تعداد پاها در بدو تولد نصف این عدد است! در هر نوبت پوست اندازی هزارپا بر تعداد پای آن ها افزوده می شود.
بر همین اساس می توان سن انواع هزارپا را از روی تعداد پای شان تشخیص داد.

هزارپا در مقایسه با هزارپای خانگی

گونه های هزارپای خانگی می توانند بین ۳ تا ۷ سال زندگی کنند.
این موجودات بسیار سریع حرکت می کنند به طوری که سرعت حرکتشان به ۴۰ سانتیمتر بر ثانیه می رسد.

هزارپاها چه غذایی می خورند؟

هزارپاها موجوداتی شکارچی هستند و مگس، موریانه، سوسک، عنکبوت، حشره ماهی نقره ای، بید، کک و دیگر حشرات، جزء منابع غذایی آن ها به شمار می روند. آن ها برای شکار طعمه، تا فراهم شدن فرصت مناسب صبر می کنند سپس وارد عمل می شوند. هزارپاهای خانگی هم در شب و هم در روز فعالیت دارند، درنتیجه احتمال روبرو شدن با آن ها بسیار زیاد است.

هزارپا چگونه وارد خانه ها می شود؟

مانند سایر آفات، هزارپاهای خانگی نیز در زمستان به دنبال مکان های گرم و محفوظ هستند تا بتوانند از سرمای زمستان در امان بمانند. وجود منابع غذایی در این مکان ها دومین عاملی است که سبب جذب هزارپا به درون خانه ها می شود. این موجودات خود را از طریق درب و پنجره های باز و شکاف ها موجود در دیوارها به درون خانه می کشانند و در مکان های مرطوبی مثل حمام، توالت و زیرزمین، لانه سازی می کنند.

هزارپاها کجا زندگی می کنند؟

زیستگاه اصلی هزارپاهای خانگی، محیط زندگی انسان نیست.
دلیل ورود این بندپایان به منازل، صرفا اقدامی اجباری و کوتاه مدت برای در امان ماندن از سرمای زمستان است. در اصل این موجودات در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کنند و زیر شاخ و برگ درختان پنهان می شوند.

آیا هزارپا های خانگی گاز می گیرند؟

هزارپاهای خانگی موجودات تهاجمی نیستند و همواره خود را از دید انسان ها مخفی می کنند. با این وجود در شرایط احساس خطر و برای دفاع از خود می توانند انسان را بگزند. با وجودی که آرواره های برخی انواع هزارپاها بسیار ضعیف است و نمی توانند وارد پوست انسان شود، گونه هایی وجود دارند که می توانند انسان را دچار آسیب های جدی کنند. درد ناشی از گزش هزارپای خانگی دردی مشابه نیش زنبور به وجود می آورد. محل گزیدگی معمولا قرمز و متورم می شود اما خیلی راحت و سریع می توان با یک کمپرس آب سرد آن را رفع کرد.

سایر موجودات مشابه هزارپاها

هزارپای خانگی شباهت زیادی به سایر هزارپاهای گیاهخوار خطرناک و تهاجمی دارد. این جانور باوجود ظاهر وحشتناکش بسیار کم خطرتر از هزارپاهای دارای ظاهر بهتر است، لذا از روی ظاهر قضاوت نکنید. برای اینکه دچار اشتباه نشوید باید با موجوداتی نظیر حشره ماهی نقره ای، اسکولوپندراها و دیپلوپوداها که از انواع هزارپاهای گیاهخوار خطرناک هستند، آشنا شوید.

۱. اسکولوپندراها گونه ای هزارپا

اسکولوپندرا پوسته سختی دارد.
طول بدن آن ها ۳۰ سانتیمتر است و شبیه به کرم دراز قهوه ای یا سیاه به نظر می رسند! بدن این جانور متشکل از بندهایی است که دارای یک جفت پای کوتاه هستند.
بسته به نوع گونه، این جانوران می توانند ۳۰ تا ۳۴۲ پا داشته باشند.

گونه ای هزارپا به نام اسکولوپندرا

زیستگاه:

اسکولوپندراها در نواحی گرم استوایی زندگی می کنند و نمی توانند دمای زیر صفر درجه را تحمل کنند. در آب و هوای گرم و خشک، بدن آن ها به سرعت رطوبت را از دست می دهد و به همین دلیل است که زیر زمین و در شکاف ها زندگی می کنند. بیش از ۶۰۰ گونه از این موجودات در حیات وحش شناسایی شده اند که هر کدام ویژگی ها و محل زندگی خاص خود را دارند. موکوس یا مخاط این جانور باعث سوزش شدید می شود. Scolopendra polymorpha گونه ای بسیار خطرناک است زیرا ماده ای ترشح می کند که باعث آسیب و تحریک پوستی می شود.

چرا اسکولوپندراها خطرناک هستند؟

اسکولوپندراها سمی هستند و نیش آن ها باعث التهاب، ادم، قرمزی و تب می شود. نیش این هزارپا بقدری دردناک است که می توان آن را با نیش همزمان ۲۰ زنبور مقایسه کرد. این نیش در افراد آلرژیک می تواند منجر به مرگ شود. ضمناً تیغ های سمی موجود در انتها پاهای این جانور در صورت راه رفتن روی بدن انسان، سبب تحریک و سوزش پوست می شود. این موجودات حتی برای حیوانات هم سمی و خطرناک هستند. مثلاً اگر پرندگان به اشتباه این بندپایان را بخورند، مسموم خواهند شد.

۲. دیپلوپوداها چگونه هزارپاهایی هستند؟

دیپلوپوداها بسته به محل زندگی گونه های زیادی دارند. طول بدن آنها از چند میلیمتر تا، ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر متغیر بوده و معمولا ۱۳۹ جفت پا دارند که البته در کالیفرنیا گونه هایی هم هستند که ۷۵۰ پا دارند البته سرعت حرکت آهسته ای دارند که بخاطر کوتاه بودن پاهای آنهاست. تمامی دیپلوپوداها روکش سختی دارند و در لایه رویی خاک فرو می روند و از بقایای گیاه، برگ ها و چوب پوسیده تغذیه می کنند. در مواقع خطر، خود را تا کرده حالت حلقه به خود می گیرند.
با این کار ناحیه شکمی حساس این موجودات از آسیب در امان می ماند.

زیستگاه:

تعداد دیپلوپوداها به بیش از ۷ هزار گونه می رسد که اکثریت آن ها در آسیا، شمال آفریقا و استرالیا سکونت دارند. این گونه ها نه تنها از لحاظ محل زندگی بلکه از لحاظ ظاهری هم متفاوت هستند. در کالیفرنیا، دیپلوپوداهایی با ۷۵۰ پا هم مشاهده شده است. این هزارپاهای گیاهخوار خاکی رنگ، ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر طول دارند. درازترین دیپلوپوداها در نواحی استوایی زندگی می کنند که به ۳۸ سانتیمتر هم می رسند. در ماداگاسکار، هزارپا های گیاهخوار روشنی زندگی می کنند که بین ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر رشد می کنند.

چرا دیپلوپوداها خطرناک هستند؟

دیپلوپوداها سمی بوده و برخی از آن ها هیدروسیانیک اسید دارند. این موجودات برای دفاع از خود در برابر دشمنان از روش خاصی استفاده می کنند. پوست انسان در تماس با زهر دیپلوپوداها سیاه شده و سپس پوسته پوسته می شود. برخورد نیش این حشره به چشم، کور کننده خواهد بود. بومیان مکزیک، از زهر برخی دیپلوپوداها برای سمی کردن تیرهای خود استفاده می کردند. و در جزیره هائیتی، گونه هایی از دیپلوپوداها وجود دارند که می توانند زهرشان را تا فاصله ۷۵ سانتیمتری پرتاب کنند.

۳. حشره ماهی نقره ای

ماهی نقره ای جانوری کوچک با بدنی مخروطی شکل و به رنگ زرد یا سبز گونه است. طول بدن این جانور به ۸ تا ۲۰ میلیمتر می رسد و برخلاف سایر هزارپا ها به شکل اجتماعی زندگی می کند. سرعت تکثیر ماهی نقره ای به شدت بالا است.

زیستگاه:

حشره ماهی نقره ای در مناطق معتدل و در نواحی استوایی زندگی می کند.
این جانور در سراسر دنیا سکونت دارد و در تمامی خانه ها و آپارتمان ها به چشم می خورد.

حشره ماهی نقره ای شباهت زیادی به هزارپا دارد

خلاصی از شر حشره ماهی نقره ای

برای خلاصی از شر ماهی نقره ای، استفاده از تله بهترین روش است. به این منظور از یک قوطی یا کاغذ روزنامه رول شده که داخل آن ها طعمه قرار داده اید استفاده کنید. طعمه می تواند از موادی مثل شکر یا نشاسته تشکیل شده باشد. چند روز بعد، تله را به همراه سیلور فیش های به دام افتاده در آن، بسوزانید.
همچنین ریختن بوریک اسید درون درز و شکاف ها به از بین بردن این موجودات کمک می کند.

تمامی هزارپاهای گیاهخوار متعلق به یک رده هستند اما شیوه زندگی، زیستگاه و ظاهر آن ها متفاوت است.
برای اینکه هزارپاهای خانگی بی خطر را از گونه های سمی و خطرناک آن ها تشخیص دهید، باید حتماً ویژگی های آن ها را بشناسید.

مشخصات هزارپای خانگی:

  • هزارپا های خانگی گوشت خوار بدن صافی دارد که تا ۶ سانتیمتر طول آن است.
    سه نوار طولی آبی یا بنفش بر بدن این موجودات خودنمایی می کند.
  • پاهای هزارپای خانگی، راه راه و بسیار بلند است
  • جفت پاهای انتهایی این هزارپاها، اغلب طولی دو برابر طول بدن شان دارد.
  • هزارپاهای خانگی بسیار سریع حرکت می کنند

برای از بین بردن قطعی و سریع تمامی گونه های هزارپا، سم هزارپای اینسکت کیلر را امتحان کنید.

 

سم کشنده قطعی برای از بین بردن هزارپا

سم کشنده هزار پا اینسکت کیلر

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. Maho

    ببخشی تو آشپزخونه خونمون پر هزارپای سیاه هست که همشون هم اندازه و ریزه چه خاکی بریزم سرم ؟

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: