ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

هزارپا نیش می زند یا گاز می گیرد؟

هزارپاها موجوداتی نسبتاً کم خطر هستند که در برخی موارد ممکن است گاز بگیرند. هزارپاها نیش نمی زنند، آن ها از طریق آرواره های خود برای دفاع از خود و یا شکار کردن، گاز می گیرند. در صورت تمیز نکردن محل گاز گرفتگی احتمال ایجاد عفونت نیز وجود دارد. سم ناشی از گزش هزارپا که به بدن وارد می شود با تورم و قرمزی همراه است و در طی چند ساعت تا ۴۸ ساعت نیز رفع می شود. اگر کودکان یا افراد ناتوان و پیر مورد گزش هزارپا قرار بگیرند ممکن است واکنش های آلرژیک شدید در بدنشان ایجاد کند. برای خلاصی از شر هزارپا بهتر است در ابتدا کمی مشخصات ظاهری آن ها را بشناسیم.

هیچگونه صدپا یا هزارپایی به میزان دقیق ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ پا ندارد

مشخصات مورفولوژیکی هزارپا

بدن: هزارپاها بدنی دراز، پهن و بند بند دارند که به ازای هر بند ۱ جفت پا وجود دارد.

رنگ: هزارپا به چندین رنگ و الگو وجود دارند اما در اکثر مواقع قهوه ای و نارنجی مایل به قرمز هستند.

اندازه: اندازه بدن آن ها از ۳۰ تا ۳۰۰ میلیمتر، بسته به نوع گونه متغیر است.

سر: هزارپاها یک جفت آنتن بلند و حساس در سر دارند.

آرواره: این موجودات بندپا، دهانی کوچک و ساختارهایی پنجه مانند دارند که حاوی غدد سمی است. به دلیل اینکه اکثر هزارپاها موجوداتی گوشتخوار هستند که در شب به دنبال غذا می گردند، از پنجه های خود برای فلج کردن طعمه هایی مثل کرم، عنکبوت و مهره داران کوچک استفاده می کنند.
گزش هزارپا از طریق آرواره ها صورت می گیرد.

گزش هزارپا از طریق آرواره ها صورت می گیرد

پاها: نام centipede به معنای صدپا است که تا حدودی گمراه کننده است زیرا گونه های مختلف هزارپا بین ۳۰ تا ۳۵۰ جفت پا دارند. در واقع هیچگونه صدپا یا هزارپایی به میزان دقیق ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ پا ندارد. همچنین تعداد پاها در برخی از بدن های بدن نیز متفاوت است.

چرا هزارپا وارد خانه می شود؟

هزارپاهای خانگی نواحی مرطوب و تاریک را دوست دارند.
در نتیجه خانه هایی که رطوبت زیادی دارند این موجودات مزاحم را به سمت خود جذب می کند.
افراد زیادی شاید این موجودات را در مکان هایی مانند زیر ببینند:

  • زیرزمین
  • کمد
  • حمام
  • آشپزخانه
  • سینک
  • وان

این هزارپاها یا صدپاها از حشراتی که در همین نواحی است تغذیه می کنند.

چقدر وجود هزارپاهای خانگی جدی است؟

نیش زدن هزارپا به ندرت اتفاق می افتد. با این حال سم آن ها فقط تحریک پوستی خفیفی ایجاد می کند و چون حشرات را می خورند، اکثر افراد هزارپا را موجودی بی خطر و حتی مفید می دانند. با این حال، در صورتی که در خانه وجود داشته باشند و تخمگذاری کنند می توانند برای انسان به ویژه کودکان مشکلاتی ایجاد کنند.

گزش هزارپا برای اکثر افراد مشکل حادی ایجاد نمی کند

پاهایی برای مسموم کردن و پاهایی برای غذا خوردن

دو تا از پاهای هزارپای خانگی، در نزدیکی دهان قرار گرفته اند که برای تزریق سم به طعمه است. در واقع، هزارپای خانگی به جای گاز گرفتن طعمه آن ها را نیش می زند. سم آن ها برای حشرات کوچکتر مثل سیلورفیش و موریانه ها قدرت کافی دارد. ضمن اینکه می توانند چندین طعمه را در بین پاهای خود نگه دارند و حتی اگر هر کدام از پاهای آن ها گیر کند یا گرفتار چیزی شود، می توانند آن را قطع کرده و فرار کنند.

هزارپاهای خانگی شکارچیان فعالی هستند چون این موجودات تارتنی نمی کنند و لانه نمی سازند. این بندپایان به دنبال طعمه خود می روند و یا از پاهای خود استفاده می کنند تا روی طعمه بروند یا در طی تکنیکی که به آن حلقه کردن به دور طعمه می گویند خود را به دور آن می پیچند. برخی افراد به این مورد اشاره کرده اند که هزارپاهای خانگی از پاهای خود برای غلبه بر طعمه و استفاده از زور برای کشتن طعمه بهره می برند.

هزارپاها علاوه بر نیش زدن از پاهای خود به عنوان ابزار شکار استفاده می کنند

در صورتی که متوجه شده اید که تعداد هزارپاهای خانه شما افزایش پیدا کرده است، ممکن است این افزایش تعداد هزارپاها در خانه، به دلیل مشکلات ناشی از وجود تعداد زیادی از سایر موجودات مزاحم مانند پشه ها باشد.

آیا هزارپاها برای انسان خطر دارند؟

خبر خوب این است که وقتی هزارپاهای خانگی در اثر وحشت زدگی و ترس با سرعت زیاد از زیر پیشخوان آشپزخانه به بیرون می دوند، خطری برای انسان ها محسوب نمی شوند. با اینکه احتمال دارد که یکی از هزارپاها یک فرد را گاز بگیرد، بیشتر مواقع اتفاق می افتد که فرد هزارپای خانگی را بگیرد و در این موقع برای دفاع از خود گاز بگیرد در غیر این صورت ترجیح می دهند زهر خود را برای گرفتن غذا نگه دارند و انسان ها جز آن مواردی نیستند که بخاطر آن از زهر استفاده کنند.

اگر شخصی توسط هزارپا نیش زده شود، به احتمال زیاد تاول قرمز رنگی روی پوست درست خواهد کرد. افرادی که به نیش زنبور و گزش یا نیش سایر حشرات حساسیت داشته باشند بهتر است به پزشک مراجعه کنند و مطمئن شوند که هیچ واکنش آلرژیکی نسبت به گزش هزارپا ندارند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که گزش هزارپا برای اکثر افراد مشکل حادی ایجاد نمی کند.

قربانی های گزش هزارپا اغلب باغبان ها هستند

گزش هزارپا

چگونه گزش هزارپا را تشخیص دهیم؟

هزارپاها یک جفت پای باریک و ساختاری شبیه به پنجه دارند تا نیش خود را به درون پوست فرو ببرند. به این پاهای گازانبری شکل، ماگزیلی پِد گفته می شود که به آن ها پنجه های سمی هم می گویند. این پاها زیر اولین بند یا قطعه بدنی وجود دارند که با راه رفتن هزارپا روی پوست، می توانند باعث سوراخ های کوچک شده، در نتیجه زخم ایجاد می شود و پس از آن ممکن است تاول هایی در ناحیه گزش هزارپا مشاهده شود.

وقتی یک هزارپا گاز می گیرد (برخلاف نیش زدن)، زهر را به طعمه خود تزریق می کند که در غدد داخلی ذخیره می شوند. با اینکه شاید گزش هزارپا با درد همراه باشد اما به ندرت کشنده هستند.

درد ناشی از گزش هزارپا از فروبردن آرواره های هزارپا در پوست است

علائم ناشی از گزش هزارپا

علائم گزش هزارپا بسته به میزان واکنش آلرژیک و اندازه هزارپا متفاوت است.
معمولاً قربانی هایی که گاز گرفته شده اند، درد شدید، تورم و قرمزی در محل گزش را تجربه می کنند که می تواند تا ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد.
علائم دیگری نیز برای کسانی که به سم هزارپا حساسیت داشته باشند عبارتند از:

  • سردرد
  • درد قفسه سینه
  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

قربانی های گزش هزارپا اغلب باغبان ها هستند.
سمی که از طریق گاز گرفتن هزارپا تزریق می شود معمولاً بی خطر است و تهدیدی برای انسان ها نداشته و دارای علائم زودگذر و موقتی هستند و بهبود آن فقط چند ساعت طول می کشد. البته، هر چقدر هزارپا بزرگتر باشد، درد نیش یا گزش آن هم بیشتر است. کودکان و افرادی که سابقه آلرژی به نیش حشرات دارند واکنش های شدیدتری را تجربه خواهند کرد. همیشه در مواقعی که یک هزارپا فردی را گاز می گیرد یا نیش می زند برای توصیه های پزشکی و درمانی دقیق، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چرا هزارپاها گاز می گیرند؟

هزارپاها برای دفاع از خودشان و گرفتن طعمه، گاز می گیرند.
این موجودات فقط در صورتی انسان را گاز می گیرند که احساس خطر کنند. زیرا به طور کلی موجوداتی تهاجمی محسوب نمی‌شوند.

خطرات آلودگی ناشی از گزش هزارپا

گاز گرفتگی هزارپا می تواند سبب عفونت و آلودگی شود.
عفونت ناشی از گزش زمانی مشاهده می شود که محل گاز گرفتگی تمیز نشود و به خوبی با مواد مناسب ضد عفونی نگردد. برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از گزش هزارپا، بهتر است از سموم قوی دفع هزارپا استفاده کنید. این سموم از مواد طبیعی ساخته شده اند، خطری برای محیط زیست ایجاد نمی کنند و به سرعت تمام این موجودات را از خانه دفع می کند.

 

سم کشنده قطعی برای از بین بردن هزارپا

سم کشنده هزار پا اینسکت کیلر

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. مه یاس

    من دو روز پش صبح که بیدار شدم روی بدنم کلی گزیده گی بود خیلی سوزش و خارش داشت امروز داخل مدرسه یهو یه هزارپا قهوه ای روی کتابم بود الان باید چیکار کنم چطوری نیشش رو خارج کنم ممکنه اتفاقی برام بیفته ؟😭😭😭😭😭

    1. admin

      سلام
      میتونید صفحه تشخیص جای نیش حشرات رو مطالعه کنید

      https://afatkosh.com/page/sting-insect-knowledge

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: