ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

بیماری های مرتبط با مگس خانگی کدامند؟

  • تب تیفوئید
  • دیسانتری
  • وبا

تنها بخش کوچکی از مشکلاتی هستند که مگس ها می توانند برای سلامت انسان ها بوجود بیاورند.
انواع مگس‌ های خانگی از جمله حشراتی هستند که می ‌توانند در همه جا حضور داشته باشند. به همین دلیل، این موجودات کوچک به عنوان جت شخصی آلودگی و میکروب ها محسوب می شوند و آن ها را با خود از جایی به جای دیگر انتقال می دهند. اغلب افراد از اینکه مگس ها تا چه حد می توانند برای سلامت انسان، مشکل ساز باشند بی خبر هستند و اکثراً تا زمانی که مگس ها مزاحمت جدی برای شان ایجاد نکرده باشند، به آن ها اهمیتی نمی دهند یا به روش های کنترل این آفات نمی اندیشیم.

انتقال میکروب از مگس به مواد غذایی

با این حال، خطرات پنهان مرتبط با این حشرات آزار دهنده، مشکلات زیادی برای سلامتی بوجود می آورد که برخی از آن ها، بسیار حاد هستند. قبل از ادامه این مبحث، چند مورد اساسی مرتبط با مگس های خانگی رایج را که دانستنشان ضروری است، در اختیارتان خواهیم گذاشت.

چرا مگس خانگی آفت خطرناکی است؟

مگس ‌های خانگی حدود ۷ میلیمتر طول دارند. آن ها توانایی گزیدن ندارند زیرا دهانشان به زائده خرطوم مانندی منتهی می شود. مگس با خرطوم خود، قادر به مکیدن مواد غذایی است که به صورت محلول در آمده اند. این حشرات عمدتاً با ریختن بزاق و آنزیم‌ های گوارشی به روی مواد غذایی، آن را به مایع قابل مکیدن تبدیل می کنند. مگس‌ ها از طریق موهای موجود روی پاهایشان، طعم خوراکی های مختلف را می چشند. این موضوع دلیل تمایل مگس به نشستن روی آیتم های مختلف را توجیح می کند. با این کار مگس ها درک می کنند که آیا چیزی که روی آن نشسته اند قابل خوردن است یا خیر.

هر دو این رفتار ها سبب می شوند درون و بیرون بدن مگس، سرشار از انواع آلودگی ها باشد. در نتیجه با نشستن بر روی سطوح، بدن یا خوراکی های شما، مگس ها این آلودگی را انتشار داده و سلامتی تان را با تهدید جدی مواجه می کنند.

انتقال آلودگی از طریق پاهای مگس

مگس ‌های خانگی اغلب در حال پرسه زدن در میان مواد در حال پوسیدن و زباله ها هستند. پاهای مگس دارای پدهای چسبنده ای است که به آن ها امکان می دهد به روی سطوح صاف بچسبند. ساختار ویژه پاهای مگس همچنین میکروب ‌های زیادی را به خود جذب می کنند. این عامل، از جمله مواردی است که خطر مگس برای سلامتی انسان را چندین برابر می کند.

تهدید سلامت انسان توسط مگس خانگی

انتقال میکروب از محیطی به محیط دیگر، رایج‌ ترین دلیلی که مگس‌ های خانگی را به عنوان یک خطری برای سلامت انسان ها در نظر می گیرند. این حشرات بالدار، بسته به مکانی که در آن بوده اند، بسیاری از باکتری‌ ها را به محیط زندگی انسان ها منتقل می کنند. از آنجا که مواد غذایی فاسد، زباله ها و فضولات منابع غذایی اصلی مگس ها هستند، میکروب ‌ها نیز جزء جدا نشدنی بدن مگس ها به شمار می روند.

تغذیه از انواع کثافات و آلودگی ها، همچنین زندگی در محیط های آلوده، مگس های خانگی را به تهدیدی جدی برای سلامت انسان ها تبدیل می کند. مگس ها در خانه ما نیز به دنبال مواد غذایی می گردند. وقتی که ماده غذایی را یافتند برای تغذیه روی آن می نشینند و محتویات معده خود را که سرشار از انواع عوامل بیماری زای خطرناک است به روی آن تخلیه می کنند. اگر فردی این غذای آلوده را مصرف کندف به احتمال زیاد بیمار خواهد شد.

انواع بیماری های مرتبط با مگس‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که مگس ‌های خانگی حدود ۲۰۰ نوع باکتری را با خود حمل می‌کنند. برخی از این باکتری، عامل بیماری ‌های مختلف هستند. بسیاری از این بیماری‌ ها تنها با خوردن مواد غذایی که مگس ‌های خانگی روی آن نشسته اند، به انسان منتقل می شود.

در اینجا شایع‌ ترین انواع بیماری‌ های مرتبط با مگس ها آورده شده است:

حصبه:

بیماری حصبه در اثر مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده به باکتری سالمونلا Salmonella، به انسان منتقل می شود. مگس ها از جمله حشرات ناقل این عامل بیماریزا هستند.

دوره این بیماری در حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

علائم بیماری حصبه عبارتند از:

  1. پایین آمدن اشتها
  2. سردرد
  3. درد در بدن
  4. تب تا ۴۰ درجه سانتیگراد
  5. اسهال

درمان بیماری حصبه ناشی از مگس

بهترین راه برای درمان این بیماری، از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ های کشنده باکتری سالمونلا است.

وبا:

وبا نوعی بیماری عفونی است که سبب اسهال شدید می‌ شود. این بیماری در صورت عدم درمان، منجر به کم آبی شدید بدن می شود. بیماری وبا از طریق خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری های Vibrio وبا، به انسان انتقال می یابد. مگس ها یکی از مهمترین ناقلین این میکروب به مواد غذایی محسوب می شوند. علائم این بیماری، ساعت‌ ها پس از ورود باکتری به بدن بروز می کند.

اصلی ترین علائم وبا عبارتند از:

  1. درد معده
  2. استفراغ مکرر
  3. احساس کمبود آب
  4. اسهال

با وجودی که واکسن وبا وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهانی استفاده از آن را توصیه نمی ‌کند. زیرا تقریباً این واکسن در بیش از ۵۰% موارد، نتیجه لازم را نمی دهد. بهترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری مرتبط با مگس ها، کنترل صحیح این آفات خانگی و نوشیدن آب های تمیز و تصفیه شده است.

دیسانتری :

این بیماری نوعی التهاب روده، و از بیماری های مرتبط با مگس است. دیسانتری توسط برخی از باکتری‌ های منتقل شده توسط مگس های خانگی، ایجاد می‌شود.

علائم بیماری دیسانتری می‌ تواند شامل

  1. اسهال خونی
  2. درد شدید شکم
  3. گرفتگی عضلات
  4. سوء هاضمه
  5. استفراغ
  6. و نفخ شکم
    باشد.

مانند سایر بیماری ‌های ذکر شده، این بیماری هم از طریق خوردن مواد آلوده به باکتری ایجاد می‌شود.
دیسانتری خفیف با آنتی‌بیوتیک ‌ها درمان می شود. با این حال اسهال خونی شدید نیازمند درمان پزشکی در بیمارستان است.

سایر بیماری های مرتبط با مگس‌

مگس ها می توانند کرم ‌های انگلی را نیز منتقل کنند و جذام و سیاه‌ زخم را گسترش دهند. این بیماری های از جمله مهمترین خطرات مگس برای سلامت انسان ها به شمار می روند.

اکنون پس از خواندن این مقال، بسیار راحت تر می توان درک کرد که چرا مگس‌ های خانگی تنها یک مشکل ساده نیستند و این آفات تا چه اندازه می توانند سلامت انسان ها را به خطر بیندازند. این حشرات با حمل و انتقال تعداد زیادی از عوامل بیماری زا به انسان ها می‌توانند تهدید بزرگی برای سلامت جامعه به وجود بیاورند. خطر مگس برای سلامتی، به خصوص زمانی که این آفات به خانه و زندگی انسان ها راه پیدا می‌ کنند، چند برابر می شود. در چنین شرایطی مؤثرترین راه مبازره با تهدید مگس ها، مبارزه با این آفات خانگی خطرناک است.

خطرناکترین بیماری های مرتبط با مگس

راه حل کلیدی:

مگس های خانه همه جا حضور دارند و به شدت آلوده هستند. بنابراین برای جلوگیری از انتقال بیماری های مرتبط با مگس ها، ممانعت از دسترسی این آفات آلوده به داخل خانه و به خصوص به مواد غذایی است. به این منظور می توان از روش های خانگی جهت دفع مگس از خانه خود اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که روش های خانگی در موارد تهاجم شدید و جمعیت بالای مگس ها، کاربردی و مؤثر نیست. در چنین شرایطی لازم است از سموم کنترل آفت اختصاصی دفع مگس، نظیر سم مگس کش قوی آجیتا برای ریشه کنی قطعی و کامل مگس از خانه، اقدام کنید.

 

بهترین سم خارجی مگس کش

سم کشنده مگس آجیتا

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: