ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

مورچه نجار چیست؟

نام مورچه‌های نجار بر اساس نحوه لانه سازی این حشرات انتخاب شده است! مورچه های نجار چوب را نمی خورند، بلکه برای بنا نهادن کلونی های خود که آن را در میان چوب می سازند، چوب را می جوند.
این مورچه ها با حفر تونل های صاف در بافت چوب، لانه خود را شکل می دهند. شناخت مورچه ها به ویژه مورچه های نجار و تفاوت آن ها با موریانه ها می تواند شما را از خسارات سنگین ناشی از وجود موریانه در خانه نجات دهد.

لانه مورچه نجار

جمعیت کلونی مورچه نجار

یک کلونی مورچه بالغ از مورچه‌های نجار سیاه غربی، متشکل از حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار مورچه کارگر است! جمعیت کلونی های بزرگ مورچه های نجار می تواند به بیش از پنجاه هزار مورچه برسد.

در هر یک از این کلونی ها، معمولاً فقط یک ملکه وجود دارد.
تا زمانی که بیش از دو سال از تأسیس کلونی نگذشته باشد، ملکه هیچ مورچه مولدی به وجود نمی آورد، بلکه تمام انرژی خود را صرف افزایش تعداد مورچه های کارگر می کند. مورچه های مولدی که در سال گذشته متولد شده اند، طول زمستان را در لانه سپری می کنند تا با فرا رسیدن فصل تولیدمثل، برای یافتن جفت مناسب از کلونی خارج شوند. این مورچه های مولد بالدار، در اوایل بهار پرواز دسته جمعی خود را برای تشکیل کلونی های جدید آغاز می کنند.

عادات

بیشتر گونه های مورچه نجار ترجیح می دهند در چوب هایی لانه سازی کنند که قبلاً در اثر رطوبت پوسیده شده اند یا اینکه کپک قارچی به آن ها آسیب رسانده و پوکشان کرده است. اگرچه چوب مرطوب و پوسیده اولین انتخاب مورچه های نجار است، اما چوب های خشک خشک و سالم نیز از گزند حفاری مورچه‌های نجار در امان نیستند.

مورچه های نجار چگونه وارد خانه ها می شوند؟

این مورچه ها معمولاً از طریق شکاف های موجود در اطراف درب، پنجره ها یا از طریق منفاذ ایجاد شده برای تأسیسات خانه نظیر لوله کشی و سیم کشی برق و تلفن، به درون خانه ها راه می یابند. همچنین سیم هایی که از بیرون به داخل خانه کشیده شده اند یا بوته ها و شاخ و برگ درختانی که با جبهه بیرونی خانه در تماس هستند، گذرگاه های ایده آلی برای نفوذ مورچه ها به درون خانه محسوب می شوند.

لانه مورچه های نجار

مورچه های نجار در خارج از خانه ها نیز لانه سازی می کنند.
برخی از بهترین مکان های برای لانه سازی این گونه مورچه عبارتند از:

  1. منابع مختلف چوب
  2. ریشه درختان پوسیده
  3. نرده های چوبی پوسیده
  4. هیزم های قدیمی
  5. زیر سنگ ها

کلونی مادر که در واقع کلونی اصلی مورچه های نجار است، معمولاً در خارج از خانه ساخته می شود. اعضای این کلونی شامل ملکه، تخم ها و لاروهای مورچه می باشد. به جز کلونی اصلی چندین لانه فرعی تیز ساخته می شود. این لانه ها می توانند به کلونی اصلی اتصال داشته باشند یا اینکه کاملاً از آن جدا باشند. همچنین لانه های فرعی می توانند فقط شامل کارگران، لاروهای بالغ و شفیره ها باشند. لانه های فرعی در اواسط تابستان در داخل یا خارج از خانه ها تشکیل می شوند. اما شرط تشکیل کلونی های فرعی، رشد و توسعه کامل کلونی مادر است.

نشانه های وجود مورچه های نجار در خانه

معمولاً حوالی ماه های مرداد و شهریور، کارگران و مورچه های بالدار از شفیره ها بیرون می آیند.

زمان تولد مورچه های نجار بالدار
مورچه های بالدار مولد، پس از رسیدن به بلوغ، با بررسی شرایط محیطی مانند درجه حرارت و افزایش طول روز، فرآیند swarming یا پرواز جفت گیری را آغاز می کنند. اگر شرایط محیطی مناسب باشد، مورچه نر فرمونی رها می کند که باعث تحریک ماده ها و خروج آن ها از کلونی می شود. مشاهده مورچه های نر بالدار در یک خانه، اغلب نگران کننده است زیرا خبر از آن می دهد که مورچه ها در داخل خانه کلونی ساخته اند. یکی دیگر از نشانه های حضور این گونه مورچه در داخل خانه، شنیدن صداهایی است که گاهی اوقات از دیوارها یا ساختارهای چوبی به گوش می رسد. جایی که لانه در آنجا  واقع شده است و در زمان  مورچه های نر بالدار در حال پخش شدن هستند.

تغذیه

مورچه‌های نجار در درجه اول از شهد تراوش شده از بدن حشراتی چون شته، عصاره گیاهان و میوه ها، حشرات و سایر بندپایان، تغذیه می کنند. آن ها در درون خانه از شیرینی، تخم مرغ، گوشت، کیک و چربی، تغذیه می کنند. مورچه های کارگر گاهی برای یافتن غذا می توانند تا ۱۰۰ متر دورتر از لانه شان، به جستجو بپردازند. اگرچه برخی از مورچه های کارگر این گونه در طول روز فعال هستند، اما بیشتر فعالیت آن ها اندکی قبل از غروب تا سپیده دم صورت می گیرد.

زیستگاه

مورچه های نجار لانه های خود را در خارج از منزل در منابع مختلف چوب از جمله چوب تنه، کنده و ریشه درختان، هیزم ها یا در زمین می سازند. آن ها برای بقاء به یک منبع آب دائمی و ثابت نیاز دارند. مورچه های نجار می توانند از طریق چوب های پوسیده، مرطوب و آسیب دیده وارد خانه ها شوند.

مضرات مورچه‌های نجار برای ساختمان ها

مورچه‌های نجار چوب نمی خورند، بلکه از طریق لانه سازی در چوب، به ساختمان ها آسیب می رسانند.
در صورتی که این مورچه ها بتوانند به یک ساختمان راه یابند، می توانند اموال، مبلمان و ساختارهای چوبی را با تهدید بزرگی مواجه کنند.

مشخصات ظاهری

مورچه های نجار از نظر اندازه متفاوت هستند! آن ها می توانند بین ۱۳ تا ۱۶ میلیمتر طول داشته باشند.
مورچه‌های نجار سیاه رنگ، رایج تر هستند. با این وجود این آفات می توانند رنگ های دیگری نیز داشته باشند.

سایر رنگ های مورچه‌ های نجار:

  • ترکیبی از رنگ های سیاه و قرمز
  • کاملاً سیاه،
  • کاملاً قرمز
  • کاملاً قهوه ای

نشانه ها و علائم هجوم مورچه های نجار

نشانه خارجی آلودگی مورچه نجار به غیر از حضور مورچه های کارگران و مورچه های بالدار، ظهور سوراخ های کوچک روی سطح چوب است. مورچه های نجار از طریق این دهانه ها، مواد زائدی نظیر تراشه های چوبی خاک اره مانند و قطعات باقی مانده از بدن حشرات خورده شده را دفع می کنند. تجمع این زباله ها در نزدیکی سوراخ ها، نشانه خوبی از هجوم این مورچه ها به محیط است. دیواره های تونل هایی که مورچه های نجار ساخته اند، صاف و یکدست است و ظاهری سمباده خورده به خود می گیرد. راهروهایی که مورچه ها در آن مشغول به زندگی هستند، همواره تمیز نگه داشته می شوند.

دفع مورچه نجار از خانه

مورچه های نجار ترجیح می دهند به چوب نرم و قارچ زده حمله کنند. اغلب این مشکل با وجود مشکلات رطوبت همراهی می کند. بنابراین باید مراقب رطوبت بیش از حد نفوذ کرده در صنایع چوبی، بود.
همچنین از پوسیدگی و نرم شدن چوب ها در اطراف خانه جلوگیری کرد.

چگونه می توانید از شر مورچه های نجار خلاص شوید؟

مورچه های نجار برای زنده ماندن نیاز به منبع آب دائمی دارند! پس برای جلوگیری از ورود انواع گونه های مورچه نجار به خانه، منابع رطوبت یا آب های راکد را از بین ببرید. شاخه های درختان یا گیاهانی را با جبهه بیرونی خانه ارتباط دارند هرس کنید و نگذارید با خانه تماس داشته باشند. بعضی اوقات آفات از این شاخه ها برای ورود به خانه تان استفاده می کنند. اطمینان حاصل کنید که هیچ شکاف و یا سوراخی در قسمت زیر درب یا اطراف پنجره ها وجود نداشته باشد. تمام سوراخ ها را با بتونه سیلیکونی آب بندی کنید. همچنین  هیزم و مصالح ساختمانی را دور از خانه نگهداری کنید زیرا این موارد از رایجترین مکان های لانه سازی مورچه‌های نجار است.

برای خلاصی از شر مورچه ها از جمله مورچه های نجار تنها لازم است یک بار خانه خود را با سم مورچه آنت کیلر سمپاشی کنید و تا مدت ها از این آفات زیانبار در امان بمانید.

 

سم تضمینی مورچه

سم کشنده مورچه ها

سم کشنده مورچه انت کیلر گاردن پرو

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: