ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

چگونه انواع عنکبوت ها را بهتر بشناسیم؟

عنکبوت ها یکی از مهمترین و اساسی ترین موجودات روی کره زمین هستند. شاید عجیب به نظر برسد اما بدون انواع عنکبوت ها، تعادل تراکم حشرات در سراسر جهان به هم ریخته و باعث عدم تناسب عظیم در اکوسیستم می شود. خصوصیات فیزیکی، رژیم غذایی و مهارت های شکار عنکبوت ها، آن ها را از سایر بندپایان متمایز می کند و این خصوصیات به آن ها اجازه می دهد تا آن ها در طبیعت کاملاً سازگار بوده و موفق عمل کنند.

طبقه بندی و فیزیولوژی عنکبوت‌ ها

عنکبوت ها جزء حشرات نیستند. آن ها به زیر گروهی در راسته بندپایان تعلق دارند. بندپایان بی مهرگانی با اسکلت خارجی هستند. عنکبوت ها متعلق به Arachnida هستند، همچنین عقرب ها، عنکبوت های خرمن و کنه ها نیز در این راسته قرار داده شده اند. شبیه به همه بندپایان، عنکبوت ها، فقط دو ناحیه بدنی مجزا یعنی سفالوتوراکس و شکم دارند. این دو ناحیه از بدن به وسیله لوله ای باریک در ناحیه کمر آن ها، به نام پدیکل به هم متصل شده اند.

قسمت شکمی عنکبوت ها، نرم است اما مانند حشرات حالتی قطعه قطعه ندارد.
سفالوتوراکس سخت می باشد و شامل هشت عدد پا است که از آن بیرون زده اند، پاهایی که موجب ترس ما از عنکبوت ها می شوند. بیشتر عنکبوت ها هشت چشم نیز دارند، گرچه در برخی از آن ها تعداد چشم کمتر است و برخی گونه ها نیز اصلاً چشم ندارند. با این حال به طور کلی عنکبوت ها، با هر تعداد چشم، بینایی ضعیفی دارند.

عنکبوت ها گوشتخوار هستند و به روش های مختلف شکار می کنند

تغذیه و رژیم های غذایی عنکبوت ها

عنکبوت ها، طعمه هایشان را به شیوه های مختلف شکار می کنند و طیف گسترده ای از استراتژی ها را برای گرفتن طعمه به کار می برند.
آن ها ممکن است طعمه های خودشان را از روش های مختلفی شکار کنند.

نحوه شکار کردن انواع عنکبوت

این روش ها عبارتند از:

  • تارهای چسبنده
  • پرتاب توپ های چسبناک ساخته شده از تار
  • هم رنگ و هم شکل شدن با طبیعت برای جلوگیری از تشخیص آن ها توسط طعمه
  • تعقیب و حمله کردن به شکار

آن ها به طور کلی طعمه ها را با استفاده از گیرنده های خاصی که لرزش و ارتعاش را به خوبی تشخیص می دهند، شکار می کنند و از این جهت موجودات موفقی محسوب می شوند. اما عنکبوت هایی که به عنوان شکارچیان فعال شناخته می شوند، بینایی قوی تری دارند.

عنکبوت ها به دلیل عدم وجود زائده های نزدیک دهان برای جویدن، غذایشان را فقط به صورت مایع مصرف می کنند. آن ها از انبرک؛ زائده تیز مانند نیش های جلوی سفالوتوراکس؛ برای چنگ زدن به شکار استفاده می کنند و توسط آن، زهر را تزریق می کنند. بزاق عنکبوت ها حاوی آنزیم هایی است که ماده غذایی را به مایع تبدیل می کند و عنکبوت ها می توانند به راحتی این مایع را بخورند.

طعمه و شکار

عنکبوت ها گوشتخوار هستند و به روش های مختلف شکار می کنند. برخی از آن ها دارای زهر های قوی بوده و با یک بار تزریق زهر، موجوداتی حتی بزرگتر از خود را شکار می کنند. برخی از آن ها نیز به حشرات کوچک بسنده می کنند. در زیر برخی از موجوداتی که توسط عنکبوت ها شکار می شوند، نام برده شده اند.

  • انواع حشرات
  • پرندگان کوچک
  • قورباغه ها
  • خزندگان
  • دوزیستان
  • پستانداران کوچک
  • سایر عنکبوت ها

اگر یک موجود زنده به اندازه کافی کوچک باشد که عنکبوت بتواند آن را شکار کرده و بخورد، حتما این کار را انجام خواهد داد. با وجود اینکه عنکبوت ها عمدتاً گوشتخوار هستند اما برخی از آن ها از شهد گیاهان نیز تغذیه می کنند.

عنکبوت ها توانایی شکار موجودات بسیار بزرگتر از خود را نیز دارند

زیستگاه عنکبوت ها

تخمین زده می شود که بیش از ۴۰۰۰۰ گونه عنکبوت، روی زمین زندگی می کنند.
آن ها در همه قاره ها به جز قطب جنوب یافت می شوند و تقریباً در هر زیستگاهی توانایی زندگی کردن دارند. بیشتر گونه های عنکبوت در جنگل و محیط خشکی زندگی می کنند، فقط تعداد کمی از گونه های عنکبوت وجود دارند که  قادر به زندگی در آب شیرین نیز هستند.

اینکه عنکبوت ها تصمیم می گیرند کجا لانه بسازند، تا حدودی بستگی به موارد زیر دارد.

  • در دسترس بودن طعمه
  • تعداد و تراکم طعمه های مورد نظر
  • پتانسیل مناسب محیط برای تولید مثل

آن ها معمولاً ابتدا تار تولید می کنند تا بتوانند مکان احتمالی را که برای لانه سازی انتخاب کرده اند، به مکانی برای زندگی و تولید مثل تبدیل کنند. آن ها در ابتدا سعی می کنند مشخص کنند که آیا غذای کافی در آن مکان وجود دارد و آیا مکان انتخاب شده برای تخم گذاری مناسب است یا خیر؟ برخی از عنکبوت ها گرایش دارند منطقه ای را بر اساس وجود یا عدم عنکبوت های دیگر بررسی کنند و اگر آن محل برای لانه سازی عنکبوت مناسب باشد، آن ها با تنیدن تار به رقبایشان اعلام می کنند که این مکان مختص به آن ها می باشد.

تارهای عنکبوت یکی از شگفت انگیز ترین ساختارهای تولید شده توسط موجودات هستند

تار عنکبوت

تقریباً تمام انواع عنکبوت ها تار تولید می کنند. اندام تولید کننده تار معمولاً در زیر انتهای شکم عنکبوت قرار دارند که به آن ها امکان می دهد رشته ای طولانی از تار را در پشت خود بچرخانند. تولید تار، فعالیت ساده ای برای عنکبوت ها به شمار نمی آید زیرا به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل در برخی از گونه های عنکبوت، هنگامی که تارتنی تمام شد، آن را برای استفاده بعدی ذخیره و انبار می کنند. انواع مختلفی از تار وجود دارد و هر نوع، عملکردی متفاوت برای عنکبوت ها دارند.

شکل تارهای عنکبوت بسته به هدف و نوع کاربرد آن متفاوت خواهد بود

انواع تارهای عنکبوت و عملکرد آن ها

۱- وصل کننده: برای چسبیدن به سطوح و بالا رفتن و پایین آمدن از آن

۲- پیله: تشکیل تارهای محافظ برای تخم ها

۳- خطی و رشته ای: تارهای مخصوص ساخت لانه

۴- چسب مانند: گرفتن طعمه

۵- تارهای شیره مانند و چسبنده: گرفتن طعمه

۶- تارهای جزئی و کوچک: کامل کردن تارهای داخلی لانه عنکبوت

۷- بسته بندی: بسته بندی طعمه با آن و نگه داری آن برای مصرف بعدی

تارهای عنکبوت یکی از شگفت انگیز ترین ساختارهای تولید شده توسط موجودات هستند. تارهای عنکبوت به دلیل ویژگی های ساختاری خاص، مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفته اند. این تارها ظریف می باشند اما در عین حال بسیار قوی هم هستند. در برابر بسیاری از حلال ها، مقاوم بوده و حتی خاصیت رسانایی حرارتی را نیز دارند. محققان سالهاست مشغول مطالعه تارهای انواع عنکبوت هستند، به این امید که بتوانند آن را به خوبی شناسایی کرده و یک نسخه مصنوعی از آن را برای انواع مصارف انسانی تولید کنند.

انواع گونه های عنکبوت

عنکبوت های معمولی و شناخته شده

عنکبوت گلیم باف:

این عنکبوت برای بافتن تار های بزرگ و دایره ای شکل، شناخته می شود.

عنکبوت تار توده ای:

عنکبوت های بیوه سیاه سمی از این نوع عنکبوت به شمار می آیند.

عنکبوت گرگی:

عنکبوت های بزرگی که فقط شب ها شکار می کنند.

رتیل ها:

عنکبوت های شکارچی بزرگ که بدنشان از پرزهای زیادی پوشیده شده است و  تارهایی بزرگ و حجیم می بافند.

عنکبوت جهنده:

عنکبوت های ریز با چشم های بزرگ که تمایل زیادی به جهش و پرش دارند.

عنکبوت های خارق العاده

گونه هایی از عنکبوت ها وجود دارند که برای عموم کمتر شناخته شده هستند. این گونه عنکبوت ها ویژگی های ظاهری و رفتاری جالبی دارند که آن ها را از بقیه عنکبوت ها متمایز می کنند.

عنکبوت‌ هایی که به مورچه، خرچنگ و فضولات پرندگان شباهت دارند

عنکبوت Female flower crab

این گونه عنکبوت به دلیل رنگ خاص بدنش که سفید و یا زرد بوده و با نوار هایی رنگی تزیین شده است، از استتار بدنش در گل ها به نحوی هنرمندانه بهره می برد. این عنکبوت ها از این ویژگی خود استفاده کرده و در میان گل ها کمین می کنند بدین ترتیب، حشراتی که از شهد گل ها تغذیه می کنند را شکار کرده و می خورند.

عنکبوت Celaenia

عنکبوت های جنس Celenaia که با یک ترفند زیرکانه خود را از بیشتر شکارچیان در امان نگه می دارند. شکل ظاهری این عنکبوت ها به نحوی است که در نگاه اول آن ها را با مدفوع و فضولات پرندگان اشتباه می گیرند.

عنکبوت ant spiders

عنکبوت مورچه ای از خانواده Zodariidae به این دلیل نامگذاری شده اند که از مورچه ها تقلید می کنند. برخی حتی از آن ها از پاهای جلوی خود به عنوان شبه آنتن استفاده می کنند.

عنکبوت Ordgarius magnificus

عنکبوت های باشکوه با نام Ordgarius magnificus، با انتشار فرومون های خاصی، حشرات را به سمت تله ابریشمی خود جذب می کند و آن ها را شکار می کند. این فرومون ها، دارای هورمون های تولید مثلی شبیه به فرومون های جنسی پروانه ها و حشرات هستند. بنابراین این فرومون ها برای حشرات و پروانه های جنس نر که به دنبال جفت می گردند، فریبنده و جذاب هستند.

بسیاری از این عنکبوت ها در محیط های شهری و خانه ها نیز یافت می شوند. برای در امان ماندن از آن ها و خلاص شدن از عنکبوت ها و تارهای به جا مانده از آن ها می توان از سموم تخصصی ضد عنکبوت استفاده کرد.

 

سم وب اوت، سم کشنده قوی عنکبوت ها

سم کشنده عنکبوت وب اوت

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. سهند

    دمتون گرم عای بود🌹🙏🏼

  2. کیان حسن‌زاده

    عالللللی این تو سایت های دیگه نبود

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: