ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

سوالات متداول درباره مورچه ها

مورچه ها و همه سوالات متداول مرتبط با این حشرات

تاکنون چند گونه مورچه شناخته شده است؟

بیش از ده هزار گونه مورچه شناخته شده در سراسر جهان وجود دارند. ادامه مطلب

مورچه‌ها چقدر عمر می کنند؟

طول عمر مورچه‌ها به گونه و به طبقه آن ها در کلونی بستگی دارد. مورچه‌های کارگر می توانند بین چند هفته تا ۲ سال عمر کنند در حالی که ملکه ها نیز می توانند بین ۱ الی ۳۰ سال زنده بمانند.ادامه مطلب

سیکل زندگی مورچه ها چگونه است؟

مورچه ها با پشت سر گذاشتن چهار مرحله متوالی دچار دگردیسی کامل می شوند.

این ۴ مرحله عبارتند از :
  1. تخم
  2. لارو
  3. شفیره
  4. مورچه بالغ.

تخم ها به صورت لاروهای کرم مانند بدون پا و چشم، هچ می شوند. لاروها پس از آنکه به اندازه کافی بزرگ شدند به شفیره و پس از مدتی به مورچه بالغ تبدیل می شوند. فرایند تبدیل از تخم به مورچه بالغ، بسته به گونه مورچه و نیز شرایط محیطی، می تواند از چند هفته تا ماه ها طول بکشد. ادامه مطلب

آیا مورچه‌ها می توانند پرواز کنند؟

مورچه های نر و مورچه های ماده (ملکه های جدید) قبل از جفت گیری دارای بال بوده و پرواز می کنند؛ اما پس از جفت گیری بال  های خود را از دست می دهند. ادمه مطلب

مورچه ها چگونه قادر به حمل اجسام بسیار بزرگتر از خودشان هستند؟

وقتی اجسام کوچک هستند قوانین فیزیک بسیار عجیب عمل می کنند. این سایز بسیار کوچک مورچه ها است که به آنان اجازه می دهد حتی اجسامی را که ۵۰ برابر بدنشان وزن دارند حمل کنند! اگر ما نیز به اندازه مورچه ها بودیم می توانستیم چیزهایی را که بسیار سنگین تر از خودمان هستند بلند کنیم. ادامه مطلب

پیشینه و قدمت مورچه ها به چند سال قبل می رسد؟

مورچه ها ۱۳۰ میلیون سال پیش یعنی در طول دوره کرتاسه پدیدار شدند. آن ها در کره زمین همزمان با دایناسورها زندگی کرده اند. ادامه مطلب

چرا برخی مورچه ها بال دارند؟

مورچه های بالدار، همان مورچه‌های بالغ و تولید مثل کننده هستند. بال های این حشرات به آن ها اجازه می دهد که جفت خود را یافته و حتی در حین پرواز جفت گیری کنند. ادامه مطلب

آیا مورچه‌ها می توانند ما را بیمار سازند؟

جواب کوتاه این است: بله! مورچه‌ها می توانند باعث ایجاد حساسیت، یک سری بیماری ها و آلرژی ها در ما گردند. ادامه مطلب

چگونه می توان مورچه ملکه را تشخیص داد؟

مورچه های ملکه از مورچه های کارگر بزرگترند. بخش میانی بدن آنان (قفسه سینه) نیز در مقایسه با سایر اعضای خانواده مورچه‌ها بسیار بزرگتر است. ادامه مطلب

مورچه‌ها از چه طریقی با هم ارتباط برقرار می کنند؟

مورچه ها می توانند با هم ارتباط برقرار کنند و در این کار بسیار ماهر هستند. این حشرات از مواد شیمیایی که از خود تولید می کنند، ارتعاشات و نیز تماس، جهت ارتباط با یکدیگر یا با همه کلونی استفاده می کنند. ادامه مطلب

چه عواملی مورچه ها را به سمت خانه و محل زندگیمان می کشانند؟

مورچه ها برای دستیابی به غذا به سمت خانه های ما کشیده می شوند. اینگونه به نظر می رسد که مورچه ها و انسان ها هر دو غذاهای مشابه را دوست دارند. مورچه های ملکه جدید پس از پرواز جفت گیری به دنبال جایی برای ساخت لانه و تشکیل کلونی خود می گردند و در این بین ممکن است سری هم به خانه های ما بزنند! نقاط مرطوب خانه تان می توانند مکانی جذاب برای لانه سازی مورچه ها باشند. ادامه مطلب

کدام گونه های مورچه می توانند ما را نیش زده یا گاز بگیرند؟

برخی از مورچه ها که توانایی نیش زدن دارند عبارتند از:
  • مورچه‌های قرمز آتشین:

این مورچه ها ابتدا فرد را گاز گرفته و سپس نیش می زنند. نیش آنان همانطور که از نام شان بر می آید محل گزش را مانند آتش می سوزاند.

  • مورچه های آکروبات:

 این مورچه ها نیز می توانند ما را نیش بزنند.

  • مورچه‌های دروگر:

این مورچه ها وحشی بوده و قادر به نیش زدن انسان ها هستند.

گونه هایی از مورچه های گزنده عبارتند از:
  • مورچه‌های مزرعه یا همان فرمیکینا:

این مورچه ها می توانند انسان ها را به شدت گاز بگیرند.

  • مورچه های دیوانه:

 این مورچه ها که نام خود را از حرکات عجیب و غریبشان می گیرند نیز می توانند انسان ها را گاز بگیرند.

  • مورچه های نجار:

مورچه های نجار یکی از بزرگترین گونه های مورچه‎ هستند که می توانند انسان ها را گاز بگیرند. ادامه مطلب

سریع ترین راه ممکن برای نابودسازی مورچه ها چیست؟

استفاده از سموم شیمیایی قوی و مطمئن سریع ترین راه ممکن برای ریشه کن سازی این حشرات می باشد. ادامه مطلب

وجود کدام نوع مورچه در خانه خطرناک است؟

مورچه های معمولی موجودات خطرناکی نیستند. زیرا بیماری را انتقال نمی دهند و خسارات زیادی به همراه ندارند. مورچه آتشین و مورچه های نجار به ترتیب از خطرناک ترین و زیان بار ترین مورچه ها هستند.

آیا با استفاده از سفید کننده می توان لانه مورچه‌ها را از بین برد؟

اگرچه سفید کننده ماده ای شیمیایی است و این قابلیت را دارد که آلودگی ها را از بین ببرد اما یک حشره کش مؤثر نیست. لانه مورچه ها شامل هزاران و یا میلیون ها مورچه است که دارای تونل های پیچیده ای در اعماق زمین است. به کار بردن مایع سفید کننده شاید تعدادی از مورچه‌ها را از بین ببرد اما قادر به از بین بردن مورچه های یک کلونی نیست.

آیا لانه های مورچه خودبخود از بین می روند؟

از آنجایی که عمر کلونی به عمر مورچه ملکه بستگی دارد و مورچه های ملکه نیز می توانند عمر بسیار طولانی داشته باشند نباید انتظار داشت که لانه مورچه در مدت کوتاهی خودبخود از بین برود. در بسیاری از مطالعات ملکه ها تا ۳۰ سال نیز عمر می کنند.

سرعت تولید مثل مورچه ها چگونه است؟

سرعت تولید مثل در مورچه به گونه مورچه و سایر شرایط نظیر دما و رطوبت بستگی دارد. تخم هایی که در دمای گرم و مطلوب تولید می شوند زودتر هچ می شوند. هچ تخم و تبدیل آن به مورچه کارگر بین ۳ تا ۵ هفته طول می کشد. این زمان در برخی گونه ها به ۸ هفته نیز می رسد.

چگونه می توان مورچه ملکه را در کلونی از بین برد؟

برای از بین بردن ملکه اول باید لانه یا کلونی مورچه را پیدا کنید. سپس با استفاده از سموم تخصصی مورچه که اثر بخشی بالایی دارند برای کشتن ملکه که در قسمت های انتهایی کلونی قرار دارد استفاده کنید. اگر سم مورچه کش ندارید می توانید یک روش خانگی را امتحان کنید. یک روش آن استفاده از آب داغ به همراه اسید بوریک است.

آیا یک مورچه می تواند انسان را بکشد؟

برخی مورچه‌ها دارای ابزار دفاعی خطرناکی در بدن خود هستند که می تواند منجر به مرگ انسان شوند. چند نیش از مورچه دروگر می تواند به اندازه نیش ۱۵۰۰ زنبور، خطرناک باشد و یک انسان را به راحتی می کشد. اگر یکی از این مورچه های دروگر شما را نیش بزند، سایر اعضای کلونی نیز از او تبعیت کرده و اقدام به نیش زدن شما می کنند.

مورچه ها چقدر عمر می کنند؟

مورچه ملکه می تواند تا سی سال زنده بماند. عمر مورچه های کارگر نیز بین ۱ تا ۳ سال است.

چگونه مورچه های بالدار را از بین ببریم؟

برای از بین بردن مورچه های بالدار اسپری صابون بسازید و آن را روی مورچه های در حال پرواز اسپری کنید. همچنین می توانید برای به دام انداختن آن ها از نوارهای بلندی که سطح آن ها با چسب پوشیده شده است استفاده کنید.

مورچه‌های نجار چقدر خطرناک هستند؟

بر خلاف تصور عامه، مورچه های نجار چوب را نمی خورند. در حقیقت آن ها لانه هایشان را در ساختارهای چوبی می سازند. به همین دلیل باعث ایجاد مشکلاتی در چوب و وسایل چوبی خانه می شوند. اما خساراتی که مورچه های نجار به وجود می آورند از خسارات ناشی از موریانه بسیار کمتر است.

مورچه های بالدار بیشتر در چه فصلی دیده می شوند؟

جمعیت مورچه های بالدار در اواسط فصل تابستان، به مدت دو ماه افزایش می یابد. مورچه های بالدار، مورچه های تولید مثل کننده کلونی بوده و در زمان تولید مثل از کلونی قبلی خود برای تولید مثل خارج شده و در صورتی که موفق به جفتگیری شوند کلونی جدید خود را می سازند.

با استفاده از چه رایحه ای می توان مورچه را از خانه دور کرد؟

هر رایحه قوی که بتواند بوی فرومون های ناشی از مورچه ها را خنثی کند، موجب دور شدن و فراری دادن مورچه ها می شود. برای این کار می توانید از سرکه و اسانس های مختلفی نظیر اسانس نعناع، میخک، اکالیپتوس و اسطوخودوس استفاده کنید.

چگونه می توان تهاجم مورچه ها را تشخیص داد؟

مهم ترین نشانه حضور مورچه در خانه مشاهده آن هاست. اگر در خانه شما مورچه نجار وجود داشته باشد علائمی نظیر ذرات ریز چوب را مشاهده خواهید کرد. همچنین مورچه های نجار بوئی شبیه به بوی سرکه از خود متساعد می کنند. مورچه‌های نجار صدا هم تولید می کنند آن هم به واسطه نوع لانه سازی متفاوتشان در چوب است.

مورچه‌ها در کدام قسمت های خانه شما، لانه می سازند؟

مورچه‌ها بیشتر در قسمت های خارجی خانه و در حیاط لانه سازی می کنند. بعضی از مورچه ها نیز وجود دارند که به مورچه سنگفرش معروف هستند. مورچه های سنگفرش بیشتر در کناره های پیاده رو، سنگفرش خیابان ها، گاراژها و یا هر گونه ساخت و ساز لانه سازی می کنند. آن ها از طریق ترک ها و درزهای دیوارهای زیرزمین و پنجره ها وارد خانه می شوند.

چرا مورچه‌ها در حمام نیز دیده می شوند؟

مورچه‌ها به دنبال یافتن آب و غذا وارد خانه ها می شوند. بسیاری از گونه ها ممکن است به محیط مرطوب حمام جذب شوند.

مورچه های بالدار را چگونه از موریانه های بالدار تشخیص دهیم؟

مورچه ها دارای شاخک های با قوس میانی هستند در حالیکه موریانه ها شاخک های مستقیمی دارند. همچنین شکل ظاهری بدن مورچ‌ها دارای قسمت تحتانی پیازی شکل است اما بدن موریانه ها صاف و یکدست می باشد. یک تفاوت دیگر میان مورچه و موریانه در اندازه بال های آن ها است. تمام باله های موریانه کاملاً هم اندازه بوده اما در مورچه‌ها اندازه بال ها با هم متفاوت است

با چه چیزی می توان مانع از ورود مورچه ها به خانه شد؟

مورچه ها نمی توانند بوی سرکه سفید را تحمل کنند. یک محلول مساوی از سرکه سفید و آب درست کنید و آن را در محل های مشکوک به ورود مورچه اسپری کنید. استفاده از این محلول مورچه را از بین نمی برد اما قطعاً آن‌ها را از ورود به خانه شما منع خواهد کرد.

آیا راهی برای از بین بردن تمام مورچه های کلونی وجود دارد؟

بهترین راه استفاده از سموم تخصصی دفع مورچه می باشد. زیرا آن ها دارای فرمولاسیونی هستند که می توانند به اعماق کلونی نفوذ کرده و  مورچه‌ها را از بین ببرند. در صورت نبود سموم تخصصی می توانید از ترکیب بوراکس و یک ماده شیرین چسبناک و شیره ای استفاده کنید.

مورچه ها از طریق شیره به طعمه جذب می شوند. بوراکس به بدن آن ها می چسبد مورچه‌ها این طعمه را به همراه خود به لانه برده و موجب نابودی تعداد بیشتری مورچه خواهد شد.

 

سم تضمینی مورچه

سم کشنده مورچه ها

سم کشنده مورچه انت کیلر گاردن پرو

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

 

چگونه مورچه‌ها را در حیاط از بین ببریم؟

از چند روش مؤثر می توان برای از بین بردن مورچه‌ها در حیاط خانه بهره برد. از ترکیب آب و صابون به عنوان یک ماده بدون خطر برای از بین بردن مورچه‌ها استفاده کنید.

با استفاده از بوریک اسید و آب گرم یک محلول بسازید و آن را روی لانه مورچه‌ها اسپری کنید.

می توانید خاک دیاتومه را برای از بین بردن مورچه در اطراف خانه به کار ببرید.

کنار لانه های مورچه و اطراف ورودی های خانه از محلول آب و سرکه استفاده کنید.

از بین بردن مورچه و کلونی آن ها چقدر زمان می برد؟

این موضوع بستگی به میزان تهاجم مورچه‌ و اندازه کلونی آن ها دارد. از بین بردن مورچه با روش های خانگی ممکن است هفته ها به طول بیانجامد.

آیا بویی نظیر بوی نعناع مورچه‌ها را از خانه ما دور می کند؟

بله. اسانس نعناع را روی توپ های پنبه ای بمالید و آن ها را در قسمت های مشکوکی که مورچه‌ها تردد دارند قرار دهید. مورچه‌ها به سرعت پراکنده می شوند.

چگونه از تهاجم مورچه به خانه مطمئن شویم؟

چند نشانه برای تهاجم مورچه به خانه وجود دارد.

در مدت کوتاهی مواد غذایی موجود روی پیشخوان مملوء از مورچه می شود

وجود مورچه در ظروف غذای حیوانات خانگی

خطوط منظمی از مورچه که در حال حمل مواد غذایی به لانه هستند

پیدا کردن لانه مورچه در حیاط و یا باغچه

آیا مورچه ها می توانند از راه سینک نیز وارد خانه شوند؟

مورچه‌ها به دنبال آب و غذا به هر کجا سر می زنند. اگر شما مورچه را در سینک آشپزخانه یافتید بهترین روش برای از بین بردن آن‌ها ترکیب جوش شیرین و سرکه است. ابتدا در سینک حدود ۵۰ گرم جوش شیرین بریزید، سپس به اندازه یک لیوان، سرکه به آن اضافه کنید  ترکیب سرکه و جوش شیرین، کف و حباب ایجاد کرده و به سرعت سینک و لوله‌ها را تمیز خواهد کرد. مورچه‌ها نیز به راحتی از بین می روند.

آیا وجود مورچه در خانه خطرناک است؟

واقعیت این است که وجود مورچه در خانه، خطر تلقی نمی شود. زیرا این حشرات کوچک مانند مگس، کک و کنه بیماری های خطرناک را به انسان انتقال نمی دهند. همچنین مانند موریانه خسارت های مالی زیادی ایجاد نمی کنند.

دیدن مورچه در خانه نشانه چیست؟

مورچه‌ها در تمام طول سال به دنبال یافتن و جمع آوری منابع غذایی هستند. پس اگر در خانه خود شاهد تهاجم زیاد مورچه‌ها هستید یعنی آن ها در خانه شما به منابع غذایی و آب کافی برای کلونی خود دست یافته اند.

 چگونه مورچه‌ها را در آشپزخانه از بین ببریم؟

برای از بین بردن مورچه‌ها در آشپزخانه می توان از ترکیب مساوی جوش شیرین و شکر استفاده کرد. این مخلوط را در ظرفی با عمق کم بریزید و آن را کنار خطوط رفت و آمد مورچه‌ها قرار دهید تا اثرات آن را در از بین بردن این حشرات مشاهده کنید.

چطور مورچه نجار را از موریانه تشخیص دهیم؟

مورچه های نجار، چوب نمی خورند آن ها فقط لانه هایشان را در میان چوب می سازند. آن‌ها همچنین لانه های تمیز و صیقلی از چوب دارند، در حالی که موریانه ها از چوب تغذیه می کنند. همچنین موریانه های زیر زمینی در تونل های گلی زندگی می کنند و سایر آن ها چوب های پوسیده را ترجیح می دهند.

آیا با وازلین می توان مورچه ها را از بین برد؟

وازلین فقط یک تسکین دهنده برای پوست های خشک نیست. از وازلین می توان برای دفع و از بین بردن مورچه نیز استفاده کرد. مورچه‌ها در صورت گیر افتادن در وازلین به هیچ عنوان نمی توانند خود را نجات دهند.

اگر مورچه ملکه را از بین ببریم چه اتفاقی برای کلونی مورچه می افتد؟

با مرگ ملکه کلونی نیز قابلیت های تولید مثلی پیشین خود را از دست می دهد. کلونی به سرعت از بین نمی رود، اما با گذر زمان شاهد مرگ کلونی نیز خواهید بود.

چه تعداد مورچه در هر کلونی مورچه وجود دارد؟

تعداد مورچه‌های کلونی بسته به نوع مورچه‌ و قدمت کلونی دارد. تعداد مورچه‌ها می تواند از ۴۰ عدد در یک کلونی تا میلیون ها ‌مورچه متغیر باشد.

چطور می توان لانه مورچه ها را پیدا کرده و از بین برد؟

برای پیدا کردن لانه مورچه باید برای آن‌ها طعمه گذاری کنید.
بهترین طعمه برای مورچه‌ها عبارتند از:

  • از مواد شیرین
  • ژله
  • عسل
  • یا شکر

این مواد مورچه ها را به سمت خود می کشانند.

مورچه‌ها بعد از یافتن منابع غذایی آن را به کلونی می برند.
شما از این طریق به راحتی لانه مورچه را پیدا می کنید. پس از آن با استفاده از یک سم قوی مورچه، لانه مورچه را سمپاشی کنید.

نظر خود را بنویسید

  1. محمدامین

    با سلام.
    به تازدگی تو دستشویی خونمون من بارها شاهد مورچه‌هایی بودم که روی زمین به شکل عجیب و غریبی سُر می‌خورند‌.
    اول فکر کردم که جریان آب داره اونها رو روی زمین به سمت جلو میبره و بعد دیدم که روی کاشی خشک خشکه و به همون حالت حرکت میکنن. گویی که یه جریان آب داره اونها رو تو یک مسیر به سمت جلو میبره.
    بعد مورچه‌ها بصورت مختلط تو خونه هستند، که اغلب مورچه‌های کوچک قهوه‌ای رنگ هستند و توشون تک و توک مورچه‌هایی با ده برابر ابعاد هم هستند که باهم دارند فعالیت‌ میکنن.
    بعد اغلب شب‌ها به سرم حجوم میارند و از خواب میپرم میبینم که لای موهام و روی بالش پر از مورچه‌ شده.

    1. admin

      سلام بر شما

      این مورچه ها رو به راحتی میتونید با س انت کیلر ریشه کن کنید
      اطلاعات بیشتر در سایت زیر:
      http://www.murchekosh.ir

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: