ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

گزش رتیل ها و خطرات ناشی از آن

رتیل ها، بندپایان بزرگ و پرزداری هستند که ظاهر ترسناکی دارند. بر خلاف باور عامه و شباهت زیاد بین رتیل ها و عنکبوت ها، آن ها عنکبوت نیستند. برخی از گونه های رتیل می توانند مانند ظاهرشان، گزش خطرناکی نیز داشته باشند. رتیل ها، دارای گونه های سمی هستند و تا زمانی که تحریک نشوند یا تهدیدی را حس نکنند گاز نمی گیرند. اکثر مواقع گزش رتیل ها چندان خطرناک نیست اما شاید در برخی افراد واکنش های شدیدی ایجاد کند. در این مطلب تحقیقاتی را جمع آوری کرده ایم که اطلاعات ارزشمندی را در این مورد در اختیار شما می گذارد.

مشخصات کلی رتیل‌ ها

ساختار بدن

رتیل ها ۸ پا دارند. بدن آن ها از مو و پرز پوشیده شده است که به آن ها ظاهری ترسناک و بزرگ می دهد.
آن ها همچنین ۸ چشم نیز دارند اما با اینحال، بینایی خوبی ندارند.

چشم های رتیل

رنگ

بیشتر رتیل ها رنگ های تیره دارند.
رنگ هایی از قبیل سیاه، قهوه ای، نارنجی و قرمز تیره

اندازه بدن

رتیل ها اندازه های متفاوتی دارند.
گونه های مختلف رتیل اندازه ای بین ۳ تا ۳۰ سانتیمتر دارند. برخی از بزرگترین گونه های رتیل که ۳۰ سانتیمتر هستند، شکارگران قهاری بوده و می توانند موش، مارمولک، حشرات بزرگ و حتی پرنده های کوچک را شکار کنند.

رتیل‌ ها کجا زندگی می کنند؟

رتیل ها در همه جای دنیا به ویژه مناطق گرمسیری وجود دارند. آن ها در آمریکا، آفریقا، آسیا و اروپا یافت می شوند. استرالیا نیز یکی از مکان هایی است که گونه های خاص عنکبوت و رتیل در آن زندگی می کنند. رتیل ها، بیابان ها را به مناطق مرتفع و کوهستانی ترجیح می دهند معمولاً در خاک ها و زیر زمین زندگی می کنند و به ندرت دیده شده که رتیل ها درون درخت ها لانه ساخته و زندگی کنند. نکته مهم برای ما، دور کردن رتیل ها از محیط زندگی است.

رتیل‌ ها دندان دارند؟

رتیل ها دو دندان نیش (Fang) دارند که از آن ها برای تغذیه و کوچک کردن شکارشان استفاده می کنند. این موجودات پرزدار هنگامی که احساس خطر کنند و یا به صورت اتفاقی به ما نزدیک شوند نیز، دندان ها یا همان آرواره های خود را در پوست فرو می برند. با این حال با توجه به نتایج محققان در این زمینه مشخص شده است که رتیل ها بیشتر در زمان تغذیه و برای شکار کردن از گاز گرفتن استفاده می کنند تا در زمان دفاع از خود! رتیل ها و عنکبوت ها زمانی که احساس خطر کنند ترجیح می دهند به سرعت از آنجا فرار کنند.

گزش همه گونه های رتیل خطرناک نیست

بررسی نحوه گزش رتیل ها

دندان های رتیل مجراهایی دارند که از غدد زهری نشأت می گیرد.
این غدد، زهر تولید می کنند و آن را از طریق دندان های بلندی که در آرواره قرار دارند به بدن طعمه تزریق می کند. به این ترتیب، زهر تزریق شده، مانند آنزیم های گوارشی عمل کرده و طعمه را به مایعی تبدیل می کند که برای رتیل قابل خوردن باشد.

دندان های رتیل که از طریق آن زهر را به بدن طعمه وارد می کند

رتیل ها چگونه از خود دفاع می کنند؟

رتیل ها از دو قسمت از بدن برای دفاع از خود استفاده می کنند.

  • آرواره های بزرگ و قوی
  • پرزهای روی بدن

آرواره

رتیل ها، آرواره های بزرگی دارند و در گونه هایی که اندازه ای به بزرگی ۳۰ سانتیمتر دارند، آرواره ها، بزرگتر هم خواهند بود. بسته به اینکه چه نوع رتیلی فرد را مورد گزش قرار داده است، علائم و درد ناشی از آن گزش نیز متغیر خواهد بود. برخی افراد، از عنکبوت ها و رتیل ها به عنوان حیوان خانگی استفاده می کنند و در حین غذا دادن به آن ها، مورد حمله قرار می گیرند. اما برخی دیگر از افراد نیز در طبیعت، جنگل، کوه و یا خانه دچار رتیل گزیدگی می شوند.

پرزهای بدن

همه رتیل ها گاز نمی گیرند، برخی از انواع گونه های رتیل برای دفاع از خود، پرزهای بدنشان را به سمت شکارچی ها و مزاحمان پرتاب می کنند. این موها که طولی به اندازه یک میلیمتر دارند در سطح شکمی رتیل قرار دارد و روی پوست و یا در چشم موجب سوزش می شوند.

پرز یا موهای بدن رتیل، در صورتی که با قسمتی از بدن یا پوست در تماس باشد می توانند منجر به قرمزی و خارش در آن ناحیه شوند. علاوه بر این، در صورتی که بدن شما چندین بار در معرض این موها قرار بگیرد، منجر به آلرژی می گردد، هر چند افرادی که حتی یکبار در معرض پرز بدن رتیل قرار گرفته اند، اذعان داشتند که تجربه بسیار بدی بوده است.

رتیل ها که گاهی تارانتولاها نیز گفته می شوند، فقط زمانی گاز می گیرند که به شدت تحریک شده باشند و یا ترسیده باشند یا در مورد کسانی که از رتیل ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند، وقتی که به آن ها غذا داده می شود، انگشت فرد را اشتباهی به جای غذا تلقی کرده و آن را گاز می گیرند.

موهای روی بدن رتیل می تواند آلرژی ایجاد کند

برخی از رتیل ها گزش های بسیار دردناکی دارند

با اینکه شاید رتیل ها ظاهر ترسناکی داشته باشند، افرادی که با این عنکبوت مانند های پر مو و بزرگ آشنایی دارند می دانند که رتیل ها اکثراً موجودات بی خطری هستند. با این حال، برخی گونه ها گزش بسیار خطرناکی دارند و می توانند درد زیادی در ناحیه گزش ایجاد کنند.

علائم گزش رتیل

افرادی که دچار گزش رتیل می شوند ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • اسپاسم شدید عضلانی
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • درد در محل گزش

فردی که توسط رتیل گزیده شده است، ممکن است فقط یکی از علائم را داشته باشد اما در بسیاری از مواقع همه علائم با هم بروز پیدا می کنند.

علائم گزش رتیل

پس از رتیل گزیدگی، در ابتدا محل گزش بدون درد است! سپس اطراف آن قرمز شده و متورم می گردد. علائم آن پس از دو ساعت تبدیل به گر گرفتگی و عرق کردن تبدیل می شود. پس از گذشت حدود ۱۵ ساعت از لحظه گزش رتیل، اسپاسم های شدید عضلانی شروع می شود. سرگیجه و تهوع نیز از نشانه های گزش رتیل هستند.

  • در ۳۰% این افراد، گزش ها همراه با نشانه های قرمزی و تورم بود.
  • ۲۳% از افرادی که گزیده شده بودند، درد خفیفی گزارش کردند.
  • ۴۷% از افراد اسپاسم های عضلانی را تجربه کرده بودند.

به طور پراکنده هم علائمی مثل موارد زیر گزارش شده است.

  • خارش
  • سفتی مفاصل
  • تعریق
  • تنگی قفسه سینه

تهوع و سرگیجه از نشانه های گزش رتیل هستند

آیا گزش برخی رتیل ها کشنده است؟

سالانه هزاران گزارش در مورد گزش رتیل ها در سراسر جهان وجود دارد که البته بیشتر آن ها سمی نیستند و فرد گزدیده شده را در معرض خطری جدی قرار نمی دهند. بیشتر رتیل ها برای انسان، تهدید محسوب نمی شوند. اما برخی از رتیل ها وجود دارند که گزش آن ها می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و صدمات جدی در انسان شوند. گزش رتیل در صورتی که در کودکان و افراد پیر اتفاق بیفتد، خطر مرگ را نیز ممکن است به همراه داشته باشد. در این صورت وجود رتیل در خانه تبعات سنگینی به همراه دارد.

طبق تحقیقات دانشمندان علوم زیستی، گونه های Poecilotheria نسبت به سایر رتیل های بزرگ، سم بیشتری تولید می کنند و به همین دلیل علائمی که از گزش آن ها به جا می ماند از سایر رتیل ها نیز بیشتر و دردناک تر است.

درمان گزش رتیل

در صورتی که فردی توسط رتیل مورد گزش قرار بگیرد بسته به نوع رتیل، اثرات آن نیز متفاوت خواهد بود. با این حال بهتر است قبل از شدت گرفتن عوارض ناشی از گزش رتیل، فرد مصدوم به پزشک مراجعه کند. در این مواقع معمولاً از داروهای شل کننده عضلات و آرامبخش برای کاهش اسپاسم های عضلانی استفاده می کنند. حتی در این صورت فرد مصدوم ممکن است تا ۳ هفته دچار گرفتگی های عضلانی باشد. گزش برخی از رتیل ها می تواند منجر به گرفتگی های عضلانی طولانی مدت شوند، آگاهی از این مسئله برای افرادی که از رتیل های خطرناک به عنوان حیوانات خانگی نگه داری می کنند، ضروری و مهم است.

برای پیشگیری از گزش دردناک آن ها، بهتر است مانع ورود این آفات ترسناک به خانه ها شوید و با استفاده از سم قوی و تخصصی رتیل کش می توانید، انواع رتیل را از پای در بیاورید.

 

سم آجندا، سم کشنده قطعی رتیل ها

سم کشنده رتیل آجندا

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. علی نصیری

    اولا ‌که اینا رتیل نیستن و تارانتولا هستن که از خانواده عنکبوت ها هستن بدن رتیل ها بند بند هستن و فقط گزش دارن هیچ سمی ندارن ولی این تارانتولاها نیششون سمی هست ولی واسه انسان خطری نداره

  2. کلارا

    به نظر من نگه داشتن هر گونه رتیل در خانه خترناک است.
    و به شما توسیه می کنم به رتیل دست نزنید و ازش دوری کنید.

    «باتشکر»

    1. admin

      بله، دقیقا
      این حشرات فوق العاده سمی و کشنده هستند، تا میتونید دوری کنید

    2. زهرا

      ما اصلا باید از حشرات سمی و خطرناک دوری کنیم مثل:رتیل، مار، عقرب و…… اینها بیشتر در بیابان است پس تا جایی که می توانید از این حشرات دوری کنید
      ((باتشکر)) 🙂

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: