ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

برای از بین بردن کک های موجود در بدن حیوان خانگی و خانه، موارد اساسی و نکات کلیدی وجود دارد که حتماً  باید آن ها را در نظر گرفته و رعایت کرد. آشنایی با چرخه ی زندگی کک ها، نکته ای است که در هنگام جستجو برای تشخیص وجود کک و ریشه کن کردن این آفات خطرناک از خانه، حائز اهمیت است و بر موفقیت اقدامات انجام شده به شدت اثر می گذارد.

انتشار کک از طریق حیوانات خانگی

مراحل مختلف چرخه زندگی کک

چرخه زندگی کک ها مشتمل بر چهار مرحله اصلی است که عبارتند از:

  1. تخم
  2. لارو
  3. شفیره
  4. کک بالغ

طول هر یک از این مراحل تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد! بنابراین، بسته به درجه حرارت و سطح رطوبت محیط، کل چرخه زندگی کک، می تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد.
درجه حرارت مطلوب برای کک ها بین ۲۱-۳۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ایده آل برای آن ها حدود ۷۰% است.

کک ها در ابتدای بلوغ ظاهری نسبتاً متفاوتی دارند.

تخم کک ها

چرخه زندگی کک ها با تخمگذاری کک ماده بالغ آغاز می شود. کک بالغ تنها زمانی قادر به تخمگذاری است که پیش از آن یک وعده غذایی خون از میزبان خود که می تواند حیوان یا انسان باشد، تغذیه کند. در نتیجه خوردن خون، برای تولید مثل کک ها الزامی است. تخم کک ها کوچک و سفید رنگ هستند. اندازه تخم های کک، کمی کوچکتر از یک دانه ماسه می باشد و کک می تواند آن ها را در دسته های ۲۰ تایی در مو و خز حیوانات خانگی قرار دهد.

کک های ماده تنها می توانند روزانه در حدود ۴۰ تخم تولید کنند.
این حشرات برخلاف شپش ها تخم هایشان را به ساقه مو نمی چسبانند، در نتیجه با حرکت حیوان خانگی، تخم ها از بدن جدا شده و در کل محیط خانه پراکنده می شوند.

در واقع تقریباً نیمی از کل جمعیت کک های موجود در یک خانه را، تخم هایشان تشکیل می دهند.

بسته به شرایط محیطی که تخم های کک در آنجا می افتند، بین دو روز تا دو هفته زمان می برد تا تخم ها به نوزادان کک تبدیل شوند. هر چه آب و هوای محیط، سرد و خشک تر باشد، این مرحله طولانی تر می شود. اگر درجه حرارت گرم و رطوبت آن زیاد باشد، کک ها با سرعت بیشتری از تخم ها بیرون می آیند و مرحله دوم زندگی کک که مرحله لاروی است، آغاز می شود.

لارو

لاروهای در بدو خروج از تخم، کور هستند اما حساسیت بالایی به نور دارند. به همین دلیل لارو کک ها از قرار گرفتن در معرض نور خودداری می کنند. آن ها در طی چند هفته با خوردن خونی که از قبل توسط کک های بالغ  هضم شده و به چرک کک معروف است، همچنین از طریق خوردن سایر مواد آلی موجود در محیط، به رشد خود ادامه می دهند.

لاروها از نظر ظاهری، در حدود هفت میلیمتر طول دارند و تقریباً سفید رنگ به نظر می رسند و فاقد پا هستند. این کک های نابالغ چیزی در حدود ۳۵ درصد از کل جمعیت کک های موجود در یک خانه را تشکیل می دهند. اگر شرایط مطلوب باشد، لاروها در حدود ۵ تا ۲۰ روز پس از خروج از تخم ها، مرحله پیله ریسیدن را آغاز می کنند و برای ورود به مرحله بعدی زندگی شان که مرحله پیله یا شفیره نام دارد آماده می شوند.

تغذیه لارو کک

شفیره

سومین مرحله از چرخه زندگی کک ها مرحله شفیره است و حدود ۱۰ درصد از جمعیت کک های یک خانه در مرحله شفیره به سر می برند. شفیره، آخرین مرحله رشد کک قبل از پدیدار شدن کک بالغ است. لارو کک قبل از آشکار شدن کک بالغ، چندین روز یا چند هفته را به حالت شفیره سپری می کند. اگر شرایط محیطی برای ظهور کک بالغ مناسب نباشد، کک در حال رشد می تواند برای ماه ها و در برخی موارد، سال ها به شکل شفیره باقی بماند.

پیله ها، روکش بیرونی چسبنده ای دارند که به آن ها اجازه می دهد تا در اعماق فرش پنهان شوند.
درنتبجه با جارو کشیدن سبک یا جاروبرقی به راحتی از بین نمی روند! همچنین این روکش کک های بالغ در حال رشد را از گزند مواد شیمیایی محافظت می کند.

تا زمانی که میزبان بالقوه ای برای تغذیه کک وجود نداشته باشد، کک ها از شفیره بیرون نخواهد آمد. کک های داخل شفیره، میزبان را از طریق ارتعاشات، افزایش سطح دی اکسید کربن و گرمای بدن شناسایی می کنند و برای آن ها فرقی نمی کند عامل بوجود آورنده این سیگنال ها، حیوان خانگی باشد یا افرادی که در خانه حرکت می کنند. همه این موارد، اعلان آماده باشی به کک ها است که برای تغذیه از پیله ها بیرون بیایند.

کک های بالغ

هنگامی که یک کک از پیله بیرون می آید، باید ظرف چند ساعت میزبانی بیابد و تغذیه را شروع کند. اندکی پس از اولین وعده غذایی، کک های بالغ قادر به تولید مثل هستند و می توانند طی چند روز آینده، تخمگذاری را آغاز کنند. کک های ماده تا زمانی که وعده غذایی دریافت نکنند قادر به تخم گذاری نیستند.

کک های بالغ جدید، ظاهری مسطح دارند! آن ها از نظر رنگ و ظاهر، تیره و بسیار کوچک به نظر می رسند.
پس از اینکه برای اولین بار تغذیه کردند، اندازه آن ها بزرگتر و رنگشان روشن تر می شود. به واسطه تمامی این تغییرات حاصل، شکل کک قابل تشخیص تر می شود. کمتر از ۵ درصد کل جمعیت کک های یک خانه را کک های بالغ شکل می دهند. آن ها بیشترین وقت خود را درحال تغذیه، تولید مثل و تخم گذاری بر روی بدن میزبانشان سپری می کنند و می توانند از دو هفته تا چند ماه روی حیوان میزبان زندگی کنند.

از بین بردن کک ها

با وجودی که از بین بردن کک کار چندان ساده ای نیست، اما می توانید با انجام اقداماتی که در ادامه آورده شده، شر این آفات خونخوار را از محیط زندگی تان کم کنید.

دفع کک از مبلمان و خانه:

برای از بین بردن کک ها محیط را مرتباً و به طور صحیح با جاروبرقی جارو بکشید! این کار را به مدت چند هفته، هر روز تکرار کنید.
به یاد داشته باشید که کیسه های جاروبرقی را بعد از هربار جارو کشیدن، کاملاً بسته و دور بیاندازید.

دفع کک‌ از لوازم حیوانات خانگی:

ملافه و لوازم مربوط به حیوانات خانگی با آب داغ و صابون بشویید.
این کار برای نابودی تخم، لارو و شفیره کک بسیار مؤثر است.

از بین بردن شفیره کک‌ها:

پوشش محافظ شفیره کک

همچنین می توانید با افزایش رطوبت و دمای خانه، رشد شفیره‌ها را سرعت بخشید.
پس از ظهور همه شفیره ها، مطمئن شوید که همه آن ها نابود کرده اید.

با استفاده از سم کک میهن سم که با آگاهی بر چرخه زندگی کک ها و منحصراً برای از بین بردن هجوم و آلودگی حشره کک خانه تولید شده، می توان به راحتی از شر کک ها رها شد و خانه را از آلودگی این آفات مزاحم پاک کرد.

از بین بردن و پیشگیری از کک سگ و گربه

ریشه کنی کک‌های بالغ و پیشگیری از آلودگی کک:

کک های بالغی که روی بدن حیوان خانگی زندگی می کنند را می توان با کمک شامپو های کک کش مخصوص سگ و گربه از بین برد. همچنین شستشوی مرتب حیوانات خانگی و اجتناب از بردن آن ها به بوته زارهای انبوه که اغلب زیستگاه های مناسبی برای کک ها به شمار می روند، از جمله مؤثرترین روش های جلوگیری از ابتلاء حیوانات خانگی به کک می باشد.

لزوم مراجعه به دامپزشک:

در موارد پیشرفته آلودگی کک شاید نیاز باشد برای معاینات دقیقتر و تجویز دارو به دامپزشک مراجعه کنید.

 

سم کشنده کک فلاز تیک مانگ

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

  1. زهره شالچیان

    الانه خونه ما چهار ماهه کک افتاده سم کک دو مرحله زدیم ولی تموم نمیشن

    1. admin

      با تهیه و استفاده از سم فلاز تیک مانگ از سایت زیر، میتونید کاملاً ریشه کن کنید این آفت رو
      https://afatkosh.com/post/%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%B6%D8%AF-%DA%A9%DA%A9-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%AF

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: