ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

به نظر می رسد که در فصل تابستان با افزایش گرما، تعداد و فعالیت مگس ها هم بیشتر می شوند. هر چقدر دمای هوا زیادتر باشد و آلودگی و رطوبت در محیط بالاتر باشد، نرخ تولید مثل آن ها نیز بیشتر خواهد شد؛ لذا روش ها و اصول بهداشتی اولیه برای خلاص شدن از آن ها امری بدیهی است. در ادامه به بررسی دلایل هجوم مگس ها در تابستان و روش های پیشگیری از آن می پردازیم.

چرا مگس ها در تابستان بیشتر می شوند؟

مگس ها همیشه در طول سال وجود دارند.
اما تعداد آن ها در طول فصول مختلف، متغیر بوده و در تابستان به اوج خود می رسند. با شروع روند افزایشی میانگین هوا از بهار تا تابستان، تعداد مگس ها نیز افزایش می یابد. دلیل افزایش تعداد مگس ها در تابستان چیست؟ چه عواملی بر افزایش و هجوم مگس ها در تابستان مؤثر هستند و آیا می توان از شر آن ها در تابستان خلاص شد؟

دلایل افزایش تعداد مگس ها در تابستان چیست؟

البته علاوه بر مگس ها، سایر حشرات نیز در فصل تابستان مزاحمت بیشتری ایجاد می کنند.
حشراتی نظیر:

  • مورچه
  • پشه
  • سوسک
  • کک
  • کنه

دلایل افزایش تعداد و هجوم مگس ها در فصل تابستان چیست؟

محققان سال های زیادی را صرف مطالعه بر آفات خانگی و چگونگی خلاصی بنیادین از آن ها در خانه صرف کرده اند. دلایل اصلی افزایش یکباره جمعیت در این آفات به ویژه مگس ها می تواند عوامل پیچیده ای داشته باشد.
برخی از این دلایل عبارتند از:

  • میزان بارندگی در پاییز و زمستان
  • در دسترس بودن مواد غذایی
  • افزایش دما با شروع بهار و تابستان

حشرات موجوداتی اکتوترمیک یا خونسرد هستند یعنی دمای بدن آن ها وابسته به محیط خارجی است و در نتیجه افزایش دما در تابستان باعث افزایش فعالیت آن ها می شود.

اثر میزان بارندگی بر هجوم مگس ها در تابستان

مگس ها در شرایط مساعد می توانند در تمام طول سال تولید مثل کنند. در نواحی معتدل و سرد، زمستان گذرانی مگس ها عمدتاً به صورت شفیره می باشد و با گرم شدن هوا حشره کامل ظاهر می شود.

در پی بارندگی به طور عمده، رطوبت و کاهش دمای هوا اتفاق می افتد. همین امر باعث می شود، هنگامی که مگس ها تخم گذاری می کنند، تخم آن ها در مرحله شفیره باقی مانده و برای رسیدن به بلوغ، منتظر گرم شدن هوا باقی می مانند. در این صورت، تعداد شفیره هایی که در زمستان به وجود می آیند افزایش پیدا کرده و در بهار و تابستان، به مگس بالغ تبدیل می شوند.

در دسترس بودن مواد غذایی

مگس ها، در خوردن غذا سختگیر نیستند.
این حشرات هر چیزی را به عنوان منبع مواد غذایی دیده و از آن تغذیه می کنند. انواع موادی که مگس ها عمدتا از آن ها تغذیه می کنند و دلیل محکمی برای آلوده بودن و بیماریزا بودن مگس ها نیز هست، عبارتند از:

  • فضولات انسانی
  • فضولات حیوانی
  • فاضلاب
  • زباله
  • شیرابه
  • غذاهای فاسد شده
  • میوه های فاسد شده

مگس ها هر چیزی را به عنوان منبع مواد غذایی دیده و از آن تغذیه می کنند

البته برای مگس ها فرقی ندارد و در صورتی که امکان نزدیک شدن به آشپزخانه، رستوران و یا هر مکانی از این قبیل را داشته باشند از خوردن غذاها و شیرینی های تازه نیز صرفنظر نمی کنند.

افزایش دما

بسیاری از گونه های حشرات، در فصل بهار و تابستان از فاز خواب زمستانی بیدار می شوند تا فاز بلوغ زندگی و تشکیل بال را شروع کنند. مگس های تازه به بلوغ رسیده بسیار گرسنه هستند و علاوه بر اینکه به دنبال غذا می گردند به دنبال جفت برای جفت گیری و تولید مثل نیز هستند. این مگس ها، همان مگس هایی هستند که در کل تابستان در محیط زندگی ما و حتی در محل هایی که به تفریح می پردازیم حضور پر رنگی دارند.

دمای مناسب برای رشد مگس‌ ها

مگس های آلوده و مزاحمی مثل مگس های معمول خانگی در فصل گرم سال سریعتر تکثیر پیدا می کنند. تحت شرایط عادی، حدود ۲۰ ساعت طول می کشد تا مگس های خانگی از تخم بیرون بیایند و وارد مرحله لاروی (کرم حشره) شوند. اما وقتی دما به ۳۷ درجه سانتیگراد برسد، در عرض کمتر از ۸ ساعت از تخم بیرون می آیند. در شرایطی که دما خیلی بالا باشد، می توانند در طی ۴ روز از مرحله لاروی وارد مرحله شفیرگی و سپس به مگس های بالغ تبدیل شوند.

دقت داشته باشید طول عمر یک مگس خانگی ۳ هفته است.
هر مگس ماده می تواند در طی این مدت کوتاه حداقل ۹۰۰  و حداکثر ۲۰۰۰ تخم بگذارد.

چطور از شر مگس‌ ها در تابستان خلاص شویم؟

حتی اگر یک مگس در خانه وجود داشته باشد می تواند به راحتی آرامش شما را سلب کند. پس با زیاد شدن تعداد مگس، مطمئناً برای خلاص شدن از شر مگس ها باید آدم صبورتری باشید.

برای خلاصی از شر مگس ها باید اقداماتی اساسی انجام دهید تا علاوه بر کاهش تعداد مگس های خانه از تهاجم دوباره آن ها به خانه پیشگیری کنید.
این اقدامات عبارتند از:

  • از بین بردن مناطق مستعد برای تولید مثل مگس ها
  • کنترل رطوبت
  • عدم دسترسی به مواد غذایی

از بین بردن مناطق تولید مثل

مگس ها تخم های خود را در جاهای مرطوب و حاوی مواد غذایی محلول یا آب های راکد قرار می دهند تا وقتی از تخم بیرون آمدند، لاروها چیزی برای خوردن داشته باشند. همیشه آشپزخانه خود را تمیز نگه دارید و ظرف نشسته باقی نگذارید تا مگس ها جای کمتری برای تولید مثل داشته باشند. درب سطل آشغال و زباله ها هم باید کاملاً بسته شده باشند و به طور منظم تمیز گردند.

کنترل رطوبت

مگس ها باید مرطوب باشند تا زنده بمانند.
همیشه به دنبال جاهایی که رطوبت کنترل نشده ای دارند بگردید و اول از داخل حمام و سرویس های بهداشتی شروع کنید که همیشه مگس ها در آنجا جمع می شوند. مگس ها آب خیلی کمی نیاز دارند تا آب بدن خود را تأمین کنند به نحوی که حتی قطرات آب روی دیوار یا پنجره هم برای آن ها کافیست.

رطوبت موجود در آشپزخانه، به ویژه کابینت زیر سینک نیز از دلایل جذب مگس به خانه و در نهایت، انتخاب آن به عنوان یک مکان تخم گذاری جدید می باشد.

به آن ها گرسنگی بدهید

غذاهای زیر در صدر مواد غذایی هستند که مگس ها دوست دارند.

  • مواد غذایی بیش از حد رسیده شده
  • گوشت های باقی مانده (خام و پخته شده)
  • شیر فاسد شده، مایعات تخمیری و غذاهای تند

منابع غذایی را برای مگس ها در خانه کاهش دهید

حتما غذاها را در ظروف درب بسته نگه داری کنید و در صورتی که بیرون از یخچال بوده و فاسد شده اند، به سرعت آن ها را دور بریزید و سطل زباله را همیشه تمیز نگه دارید. اگر باقی مانده مواد غذایی و خرده های آن ها در جایی از خانه افتاده آن را نیز تمیز کنید. مگس ها موجودات بسیار آلوده ای هستند که در صورت تماس با مواد غذایی می توانند مسمومیت ایجاد کنند.

این اصول بهداشتی پایه و روش های دفع مگس ها قطعا در کنترل جمعیت آن ها به شما کمک خواهند کرد اما اگر حس می کنید همه این کارها را انجام داده اید و نمی توانید از شر هجوم مگس ها در تابستان در امان بمانید، بهتر است از سم مگس کش آجیتا استفاده نمایید.

بهترین سم خارجی مگس کش

سم کشنده مگس آجیتا

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: