ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

در فصل های بهار و تابستان، که افراد زیادی مدت های طولانی تری در خارج از خانه هستند، نیش زدگی زنبور بیشتر اتفاق می افتد. نیش زنبورها؛ چه وحشی و چه زنبور عسل؛ در لحظه نیش زدن، می تواند ناراحت کننده و عذاب آور باشد اما در بیشتر نیش زدگی ها، افراد پس از مدت کوتاهی و بدون عوارض بهبود می یابند.

زنبورها چگونه نیش می زنند؟

زنبورهای وحشی نیز مثل سایر زنبورها (زنبورهای عسل و زنبورهای سرخ) برای دفاع از خودشان، مجهز به نیش حاوی زهر (ماده سمی) هستند که با نیش زدن به انسان منتقل می شود. همچنین زنبورهای وحشی در مورد نیش زدن یک تفاوت عمده و مهم با زنبورهای عسل دارند. زنبورهای عسل در صورت نیش زدن، اندام های شکمی شان همراه با نیش بر بدن طعمه باقی می ماند و این زنبورها پس از مدت کوتاهی می میرند در حالیکه در مورد زنبورهای وحشی این چنین نیست و آن ها می توانند چندین بار، پشت سر هم نیش بزنند بدون آنکه اندام نیش زننده خود را از دست بدهند.

زنبورهای وحشی در نحوه نیش زدن با زنبورهای عسل متفاوت عمل می کنند

محل نیش زنبورهای وحشی به سرعت عفونی می شود

با این حال، حتی بدون فرو رفتن اندام نیش زنی، زهر زنبورها می تواند باعث درد و سوزش قابل توجهی شود. در صورت داشتن حساسیت به زهر زنبور، ممکن است واکنش های جدی تری نیز بروز یابد. در هر دو صورت، درمان فوری برای کاهش علائم و عوارض ناشی از نیش، بسیار مهم است. در واقع نکته ای که بیش از درمان اهمیت دارد، دفع مؤثر زنبورهای وحشی از محیط زندگی است.

علائم نیش زنبور وحشی

اکثر افرادی که به نیش زنبور وحشی حساسیت ندارند، فقط علائم جزئی در حین نیش و بعد از آن را تجربه خواهند کرد.
تأثیرات اولیه نیش زنبور می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید یا سوزش در محل نیش
  • قرمزی
  • تورم
  • خارش

واکنش های موضعی عادی

به احتمال زیاد در اطراف محل نیش، تورم افزایش می یابد.
یک علامت سفید ریز ممکن است در وسط تاول قابل مشاهده باشد که جای اندام نیش زنی زنبور است که پوست شما را سوراخ کرده است. معمولاً در طی چند ساعت درد و تورم کاهش می یابد.

واکنش های موضعی بزرگ و وسیع

“واکنش های موضعی بزرگ و وسیع” اصطلاحی است که برای توصیف علائم برجسته تر در ارتباط با نیش زنبور وحشی یا زنبور عسل به کار می رود. افرادی که واکنش های موضعی بزرگ دارند، ممکن است نسبت به نیش زنبور حساسیت داشته باشند اما علائم تهدید کننده زندگی مانند شوک آنافیلاکتیک را تجربه نمی کنند. واکنش های موضعی بزرگ در برابر نیش زنبور شامل قرمزی شدید و تورم است که به مدت دو یا سه روز پس از نیش، افزایش می یابد. حالت تهوع و استفراغ نیز می تواند رخ دهد. در طی یک واکنش آلرژیک و حساسیت زا دقت کنید تا ببینید چه اتفاقاتی در بدن شما رخ می دهد.

بیشتر اوقات، در طی یک هفته یا بیشتر، واکنش های موضعی بزرگ به خودی خود فروکش می کنند.
با پزشک، در مورد واکنش های موضعی بزرگ مشورت نمایید. آن ها ممکن است یک داروی بدون نسخه آنتی هیستامین به شما توصیه کنند تا ناراحتی و درد شما کاهش یابد. داشتن یک واکنش موضعی بزرگ پس از یک بار نیش زدن، لزوماً به معنای این نیست که شما به همان روش نسبت به نیش زنبور در آینده واکنش نشان خواهید داد. ممکن است شما پس از نیش زدن زنبور، یک واکنش جدی داشته باشید و هرگز علائم مشابه قبلی را دوباره نشان ندهید. با این وجود، یک واکنش موضعی بزرگ می تواند عکس العملی باشد که بدن شما به طور مرتب به نیش زنبورهای وحشی پاسخ می دهد.

نیش زنبور می تواند واکنش های متفاوتی در بر داشته باشد

شوک آنافیلاکسی

آنافیلاکسی که پس از نیش زهردار زنبور ایجاد می شود، شدیدترین واکنش آلرژیک ایجاد شده با نیش زنبورها است که به شوک آنافیلاکسی بر می گردد. آنافیلاکسی هنگامی رخ می دهد که بدن شما در پاسخ به زهر زنبور دچار شوک می شود. اکثر افرادی که پس از نیش زنبور، دچار این شوک می شوند، این اتفاق  خیلی سریع در آن ها رخ می دهد. برای درمان آنافیلاکسی مهم و ضروری است که سریع به دنبال مراقبت های فوریت پزشکی باشید.

علائم واکنش های آلرژیک شدید

علائم واکنش های آلرژیک شدید نسبت به نیش زنبور وحشی شامل موارد زیر است:

  • تورم شدید صورت، لب ها یا گلو
  • کهیر یا خارش در مناطقی از بدن که تحت تأثیر نیش قرار نگرفته است
  • مشکلات تنفسی مانند خس خس یا بریده بریده نفس کشیدن
  • پوست رنگ پریده
  • سرگیجه
  • افت ناگهانی فشار خون
  • ضعف
  • از دست دادن هوشیاری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی عضلات معده و درد شکم
  • نبض خیلی شدید

ممکن است بعد از نیش زنبور، همه این علائم را تجربه نکنید اما حداقل برخی از آن ها را بعد از تکرار نیش زنبور، تجربه خواهید کرد.

نیش زنبور در قسمت های فوقانی بدن و نزدیک به سر خطرناک تر است

درمان شوک آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبور

اگر سابقه شوک آنافیلاکسی دارید و احتمال نیش زنبور وحشی نیز وجود دارد، جعبه کمک های اولیه و کیت این زنبور را با خودتان حمل کنید. “کیت های زنبور عسل” حاوی تزریق اپی نفرین (EpiPen) است که می توانید پس از نیش زنبور به خودتان تزریق کنید. اپی نفرین چندین کاربرد دارد. از جمله:

  • کمک به تثبیت فشار خون
  • تنظیم ضربان قلب
  • برگشت تنفس به حالت عادی و نرمال

شوک آنافیلاکسی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. درباره این وضعیت خطرناک اطلاعات بیشتری را کسب نمایید، از جمله این اطلاعات این است که اگر شخصی در حال تجربه این شوک است، چه کاری بایستی در مورد آن انجام داد.

درمان نیش زنبور وحشی

درمان واکنش های خفیف تا متوسط

شما می توانید واکنش خفیف و متوسط نسبت به نیش زنبور وحشی را در خانه تان درمان کنید. هنگام درمان نیش زنبور وحشی در خانه بایستی اقدامات اولیه و ساده ای را انجام دهید. اولین گام برای شروع پروسه درمان این است که از محل لانه زنبورهای وحشی دور شوید.

سرکه، راهی آسان برای درمان نیش زنبور

اقدامات اولیه برای درمان واکنش خفیف به نیش زنبور
  • محل نیش را با آب و صابون بشویید، تا در حد امکان سم از بین برود.
  • یک بسته یخ را در محل نیش بگذارید تا تورم و درد کاهش یابد.
  • برای جلوگیری از عفونت، زخم نیش را تمیز و خشک نگه دارید.
  • در صورت تمایل می توانید زخم نیش را با یک بانداژ بپوشانید.

برای کاهش درد ناشی از نیش زنبور روی آن یک بسته یخ قرار دهید

اگر خارش یا سوزش پوستی آزار دهنده و دردناک باشد از کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین استفاده کنید.
جوش شیرین و جو پرک برای پوست، آرامش بخش است و می توان آن ها را در هنگام حمام یا به صورت کرم های دارویی برای پوست استفاده کرد.

استفاده از داروهای ضد درد

داروهای ضد درد، مانند ایبوپروفن می توانند در کاهش درد مرتبط با نیش زنبور وحشی چاره ساز باشند. داروهای آنتی هیستامین، از جمله دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین می توانند خارش ناشی از نیش را به خوبی کاهش دهند. تمام داروها را طبق دستورالعمل آن ها مصرف کنید تا از عوارض جانبی احتمالی مانند سوزش معده یا خواب آلودگی جلوگیری شود.

سرکه، راهی آسان برای درمان نیش زنبور

سرکه یکی دیگر از داروهای خانگی است که ممکن است برای سوزش نیش زنبور مفید واقع شود.
اسیدیته سرکه می تواند به خنثی کردن سم قلیایی موجود در نیش زنبور کمک کند. برای استفاده از سرکه بر روی محل نیش، پنبه ای را با سرکه سیب یا سرکه سفید خیس کنید و آن را در بالای ناحیه قسمت آسیب دیده پوست قرار دهید. برای کمک به کاهش درد و التهاب از فشار جزئی روی نیش نیز می توان کمک گرفت. شما می توانید چند دقیقه پنبه آغشته به سرکه را روی بالای پوست زخم شده خودتان قرار دهید.

درمان واکنش های شدید

واکنش آلرژیک شدید به نیش زنبور وحشی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. به طور کلی، بیشتر از ۰.۸ درصد از کودکان و ۳ درصد از بزرگسالان، به نیش حشرات، آلرژی دارند. در صورت وجود اپی نفرین، به محض شروع علائم نیش زنبور، آن را تزریق کنید. اگر سابقه آلرژی در مورد نیش زنبورهای وحشی را دارید، به محض نیش زدگی، اپی نفرین را تزریق کرده و سپس به پزشک مراجعه کنید.

درمان واکنش های آلرژیک شدید به نیش زنبور می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. اپی نفرین اضافی برای آرام کردن سیستم ایمنی بدن
  2. احیاء قلبی و ریوی (CPR)، اگر تنفس به طور موقت متوقف شده باشد
  3. دریافت اکسیژن، استروئیدها یا داروهای دیگر برای بهبود تنفس

اما بهترین روش برای محافظت از خود در برابر زنبورها دوری از آن ها و لانه آن ها خواهد بود. در صورتی که زنبورها لانه خود را در محیط زندگی شما، ساخته باشند راه گریزی وجود ندارد و باید از سموم زنبور کش قوی استفاده کنید.

 

سم کشنده، مختص زنبور وحشی

سم کشنده زنبور وسپ هارنی

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. غلامحسین کرمعلی زاده

    با نصف لیمو ترش بگزارید جای نیش اگر در دست رس نبود با آبلیمو بسیار معصر است
    البته نیش را فوراً در اورد

  2. مهدی شاهین

    زنبور وحشی بزرک در صحرا

  3. میلاد

    اونایی که حساسیت دارند همیشه تو خونه گیاه سرزردو داشته باشند هنگام تنگی نفس استفاده کنند

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: