ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

چگونه وجود موریانه ها را در خانه تشخیص دهیم؟

موریانه ها انواع مختلفی دارند و به سه دسته موریانه های چوب خشک، موریانه های چوب مرطوب و موریانه های زیرزمینی تقسیم می شوند. محل زندگی این موریانه ها از نام آن ها مشخص است. در اقصی نقاط دنیا، تمام این نوع موریانه ها پراکنده هستند و خسارات زیادی به خانه ها و باغات وارد می کنند. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی ناشی از موریانه ها باید از نشانه های وجود موریانه در خانه، که از خود به جای می گذارند آگاه بود تا در اسرع وقت برای مقابله با آن ها سمپاشی تخصصی انجام داد.

موریانه ها می توانند در بسیاری از قسمت های خانه زندگی کنند، بدون آنکه برای مدت ها قابل مشاهده باشند. این مکان ها در خانه عبارتند از:

  • پایه ها یا فونداسیون ها
  • چارچوب پنجره ها و درب ها
  • وسایل چوبی خانه
  • کف های چوبی
  • کمد لباس
  • باغچه و درخت ها
  • دیوارهای چوبی

موریانه ها می توانند در قسمت های مختلف خانه زندگی کنند

آن ها از هر قطعه چوبی که در خانه یافت می شود، از مبلمان گرفته تا تخته های میز غذا خوری تغذیه می کنند. به همین دلیل ضروری است به دنبال نشانه های وجود موریانه در خانه باشید. اگر می دانید موریانه های چوب خشک در همسایگی و محله  زندگی تان هستند، ایده خوبی است که به طور مرتب بررسی هایی را در اطراف خانه یا آپارتمان تان انجام دهید تا از ایجاد خسارت موریانه ها در خانه جلوگیری کنید.

علائم ناشی از موریانه‌ ها‌

چندین علامت مهم برای وجود موریانه ها در خانه وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم.
این علائم، نشان می دهد موریانه ها، این میهمانان ناخواسته، در خانه حضور دارند. این نشانه ها عبارتند از:

  • صدای موریانه
  • موریانه های بالدار
  • بال های ریخته شده موریانه ها
  • صدای توخالی چوب ها
  • مشکل در باز و بسته شدن درب و پنجره های چوبی
  • مورچه های سفید
  • مشاهده تونل های گلی کوچک
  • فضولات موریانه

صدای موریانه ها‌

یکی از نشانه های وجود موریانه در خانه شنیدن صدای آرام در دیوارها است.
منظور از صدای موریانه ها، صدای ناشی از ضربه و کوبیدن سر موریانه های کارگر به دیواره های کلونی است. موریانه های سرباز هنگامی که کلونی شان مختل شده باشد، سر خود را به چوب میزنند یا بدن خود را تکان می دهند تا خطرات مربوطه را به موریانه های دیگر اعلام کنند. موریانه های کارگر، یعنی موریانه هایی که عاشق خوردن قسمت های چوبی خانه شما هستند، غذایشان را پر سر و صدا می خورند. اگر شما گوش تان را نزدیک به چوبی که توسط موریانه ها مورد حمله واقع شده قرار دهید، می توانید صدای جویدن آن ها را بشنوید.

فعالیت موریانه ها با شنیدن صدای موسیقی افزایش می یابد

یک واقعیت کمتر شناخته شده در مورد این حشرات این است که موریانه ها موسیقی را دوست دارند. یک مطالعه جدید در مورد عادات غذایی موریانه ها نشان می دهد، این حشرات معتاد به چوب، با شنیدن صدای موسیقی عمل جویدن چوب را سریعتر انجام می دهند. در واقع هنگامی که موریانه ها در معرض یک موسیقی به ویژه موسیقی هایی با ریتم تند قرار می گیرند، چوب را با سرعت دو برابر می جوند و می خورند.

موریانه ها می توانند با استفاده از چندین حسگری که در بدنشان وجود دارد، لرزش ها و صداها را تشخیص دهند. مهم ترین گیرنده های موریانه ها در قسمت های زیر قرار دارند:

  • پایه آنتن ها (شاخک)
  • روی پاها

حتی تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که موریانه ها می توانند اندازه یک تکه چوب را که در داخل آن هستند، با استفاده از ارتعاشات بدنشان اندازه گیری کنند.

موریانه‌‌ های‌ بالدار

معمولاً اولین نشانه هجوم موریانه ها، وجود موریانه های بالدار به نام swarmers یا alates است.
موریانه های بالدار،موریانه های بالغ نر و ماده هستند که لانه را ترک کرده اند تا یک جفت برای خودشان پیدا کنند و سپس یک کلونی جدید ایجاد کنند که این کلونی می تواند در نزدیکی یا داخل خانه شما باشد.

این موریانه ها بیشتر در شب ظاهر می شوند و برخی دیگر جذب منبع نور می شوند و تعدادی از گونه های دیگر در نور روز تجمع می کنند، اما تمام موریانه های چوب خشک دوست دارند پس از باران در زمان های خاصی از سال ظاهر شوند.

تجمع مقدار زیادی از بال های موریانه‌

یکی دیگر از نشانه های رایج موریانه ها، بال های دور انداخته شده است.
موریانه های بالدار اندکی پس از پیدا کردن جفت شان، بال های خودشان را از دست می دهند.

در بعضی از گونه های موریانه، نرها اندکی پس از جفت گیری می میرند!

مورچه های‌‌ سفید

به دلیل شباهت ظاهری و رفتاری زیاد بین مورچه و موریانه، برخی از افراد فکر می کنند موریانه ها، همان مورچه سفید هستند. در حالیکه این حشرات کوچک شبیه به مورچه ها ، همان موریانه هایی هستند که در صورت عدم نابودی، می توانند آسیب های زیادی ایجاد کنند. بنابراین تفاوت بین مورچه ها و موریانه ها چه چیز است؟

موریانه ها چه تفاوتی با مورچه ها دارند؟

رنگ

موریانه ها رنگ روشن دارند.
این حشرات معمولاً به رنگ سفید یا کرمی دیده می شوند و نیم شفاف و مات به نظر می رسند.
مورچه ها به رنگ ها مختلفی دیده شده و عمدتا به رنگ های تیره (سیاه، قهوه ای و قرمز) دیده می شوند.

آنتن یا شاخک

آنتن های موریانه کاملاً مستقیم بوده و ساختاری تسبیح مانند دارند! در حالیکه آنتن در مورچه ها خمیده بوده و ساختاری صاف و یکدست دارند.

شکل بدن

قسمتی که قفسه سینه را به شکم وصل می کند، در مورچه بسیار باریک است. در حالی که در موریانه ها این بخش کاملاً بزرگ و پهن است.

مورچه ها و موریانه های بالدار هر دو دارای دو جفت بال هستند.

نکته مهمی که بایستی آن را مد نظر بگیرید، این است که چیزی به نام مورچه سفید وجود ندارد.
اگر تصور می کنید حشره ای را در داخل خانه و یا اطراف خانه تان پیدا کرده اید، که به نظر می رسد مانند یک مورچه سفید است، در آن صورت شما قطعاً با مشکل موریانه ها روبرو هستید.

صدای تو خالی چوب ها

موریانه های چوب خشک معمولاً چوب را از داخل به خارج می خورند! آن ها سپس یک روکش نازک از چوب یا فقط رنگ روی آن را باقی می گذارند. وقتی به منطقه ای که توسط موریانه ها مورد حمله قرار گرفته است، ضربه بزنید، صدای توخالی چوب شنیده خواهد شد. این بدان دلیل است که قسمتی یا تمام چوب های داخل چوب توسط آن ها خورده شده است و این یکی دیگر از نشانه های قطعی حضور موریانه ها است. بسیاری از افراد اذعان می کنند زمانی متوجه حمله موریانه به خانه شده اند که جارو برقی و یا انگشتشان به طور اتفاقی در چوب فرو رفته است.

سخت باز شدن درب و پنجره های چوبی

در مناطق گرم و مرطوب، به دلیل رطوبت زیاد موجود در هوا، وسایل چوبی به سرعت خراب می شوند و درب و پنجره ها نیز به سختی باز و بسته می شوند اما پنجره های سفت و درب های تاب دار می توانند به معنی وجود موریانه ها نیز باشند. رطوبتی که موریانه ها هنگام غذا خوردن ایجاد می کنند و هم چنین ایجاد تونل توسط آن ها در چارچوب درب ها و پنجره ها باعث تاب برداشتن چوب ها می شود و این باعث می شود درب ها و پنجره ها به سختی باز شوند.

تونل های کوچک گلی

تونل های گلی توسط موریانه های زیر زمینی برای دسترسی به چوب و تغذیه از آن ها ایجاد می شود.
عمدتاً این تونل های گلی کوچک برای حفظ موریانه از گرمای هوا و خشک شدن بدن شان ساخته می شود زیرا موریانه ها ساختار بدنی ظریفی دارند و در صورتی که از لانه هایشان بیرون بیایند ممکن است بمیرند. این نوع تونل ها، بیشتر روی دیوارهایی که با زمین در ارتباط هستند دیده می شوند.

تونل های گلی از مهم ترین نشانه های وجود موریانه در خانه

مشاهده تونل های گلی کوچک روی دیوار ها نشانه ای قطعی از حمله موریانه ها به خانه است.

فضولات موریانه‌

یکی از نشانه های اصلی وجود موریانه در خانه، مشاهده فضولات موریانه است.
این شاخص از هجوم آن ها، همیشه در طی بررسی برای یافتن موریانه ها جستجو می شود. بر خلاف موریانه های زیرزمینی، موریانه های چوب خشک از مدفوع خود برای ساخت تونل هایشان  استفاده نمی کنند. در عوض، آن ها مدفوع شان را از سوراخ های کوچک در نزدیکی ورودی های لانه شان بیرون می ریزند و این منجر به علامت های سیاه و ماده پودری تیره ای در اطراف ناحیه هجوم و مناطق زندگی آن ها می شود.

انواع مختلفی از فناوری ها برای شناسایی فعالیت موریانه ها در صورت عدم وجود علائم برجسته ارائه و پیشنهاد می شود.
این فناوری ها شامل موارد زیر هستند:

  • بروسکوپ ها
  • آشکارسازهای الکترونیکی بو
  • دستگاه هایی با امواج طول بلند
  • آشکارسازهای صوتی
  • آشکارسازهای مادون قرمز
  • اشعه ایکس

در بسیاری موارد ثابت شده است که سگ های آموزش دیده نیز می توانند محل لانه موریانه ها را در خانه به خوبی تشخیص دهند. این ها فقط تعداد معدودی روش هایی هستند که در شرایط آزمایشگاهی آزمایش شده اند و یا در حال استفاده برای شناسایی موریانه ها هستند.

شناسایی موریانه ها در خانه، مرحله مهمی است اما مهم تر از آن روش های نابودی قطعی موریانه ها است. یکی از بهترین روش ها استفاده از سموم دفع موریانه است که به صورت تخصصی و با قدرت نفوذ بالا در لانه های موریانه، فرموله شده اند.

 

بهترین سم از بین برنده موریانه ها

سم کشنده موریانه ترمیدور

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: