ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

 درباره مورچه سیاه بدبو چه می دانید؟

مورچه‌ های ریز سیاه‌ که به آن ها مورچه های شکری یا مورچه سیاه بدبو هم گفته می شود، دارای رنگ متفاوتی در جنس ماده بوده و کاملاً عاشق مواد خوراکی شیرین هستند پس باید مراقب باشید که خرده های شیرینی در قسمت های مختلف خانه نریخته باشد. البته این ترجیح غذایی آن ها است زیرا مورچه ها به طور کلی موجوداتی همه چیزخوار می باشند.
در این مطلب به بررسی کامل و دقیق مورچه های خانگی بدبو می پردازیم.

مورچه سیاه بدبو یکی از آفات شایع خانگی است

مورچه ریز سیاه، از گونه های رایج در بین مورچه ها

همانطور که از نام علمی و رایج آن ها مشخص است، مورچه هایی ریز و سیاه رنگ هستند (Monomorium minimum‎) که ظاهر شفافی دارند. این مورچه ها با نام های مختلفی شناخته می شوند.
این نام ها عبارتند از:

  • مورچه های سیاه
  • مورچه های سیاه بدبو
  • مورچه های خانگی بودار
  • مورچه های ریز سیاه
  • مورچه های شکری
  • مورچه های خانگی بدبو

ویژگی های ظاهری

مورچه های کارگر خانگی بدبو حدود ۳ میلیمتر طول دارند.
طول مورچه ملکه، حدود دو برابر یعنی ۵ سانتیمتر است. مورچه های ریز سیاه، برخلاف اسمشان می توانند به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه باشند ولی «ریز بودن» آن ها شاخصی است که در تمام آن ها وجود دارد.

این موجودات ریز، بخش سینه ای ناهمسان و دو گره در قسمت پِتیول؛ زائده متصل کننده شکم و قفسه سینه در حشرات؛ دارند. آنتن یا شاخک در این مورچه‌ ها ۱۲ قسمتی است که به یک بخش ۳ قسمتی منتهی می شوند. با اینکه خیلی ریز هستند و شاید بتوان آن را نشانه شناسایی خوبی قلمداد کرد ولی اکثرا هر موقع مورچه های ریز سیاه‌ براق با ظاهر درخشانی را ببینند که از لانه های خود به سمت منابع غذایی می روند و دنبال مواد خوراکی می گردند، گفته می شود که همان مورچه های سیاه بدبو معروف هستند.

زیستگاه

این مورچه ها با شرایط مختلف، سازگاری زیادی نشان می دهند.
آن ها عموما در فضای بیرون و باز لانه سازی کنند. اما وجود آن ها در خانه نیز به امری همیشگی در فصل بهار و تابستان تبدیل شده است. شناخت محل ساخت لانه های مورچه، به ما در تسریع از بین بردن مورچه ها کمک زیادی خواهد کرد. این موجودات، لانه های خود را در قسمت های بیرونی خانه، عمدتا در قسمت های زیر می سازند.

در محیط بیرون از خانه:

  • جاهای تاریک و حفاظت شده در زیر صخره ها
  • کنده های در حال فساد
  • درختانی که در حال پوسیدگی هستند
  • ترک های سیمانی
  • باغچه ها

باغچه یکی از مکان های محبوب برای تغذیه و لانه سازی مورچه های سیاه بدبو است

در محیط داخلی خانه ها:

مورچه های سیاه بدبو در محیط داخلی خانه نیز در مکان های مشخصی یافت می شوند.
آن ها لانه های خود را در قسمت های زیر می سازند:

  • قسمت های مختلف آشپزخانه
  • حمام
  • بخش های چوبی
  • حفرات دیوار
  • قرنیز
  • کابینت
  • کمد
  • زیر قالیچه ها و موکت

اندازه کلونی مورچه های ریز سیاه، متوسط تا بزرگ است.
زمان جفت گیری از ماه خرداد تا مرداد است و جمعیت مورچه هایی که برای جفت گیری آماده اند در ماه های تابستان زیاد است که پس از آن، ماده هایی که جفت گیری کرده باشند، تشکیل کلونی های جدید را می دهند که سریعا رشد می کنند.
در هر کلونی، حداقل ۲ ملکه وجود دارد.

محدوده جغرافیایی

مورچه های ریز سیاه گونه هایی هستند که در کل نواحی شهری و صنعتی پخش هستند و همه جا می توانند زندگی می کنند.

رفتارشناسی تغذیه در مورچه ها

مورچه های کارگر سیاه بدبو همیشه به کمک مسیرهایی که با بو مشخص شده اند به دنبال غذا می روند که می توان حرکت آن ها را در پیاده روها و نزدیک دیوارهای خانه دید. اگر قرار باشد که کل مورچه های یک کلونی وارد خانه شما شوند، جمعیت زیادی از آن ها از طریق شکاف و ترک ها وارد خانه ها خواهند شد که حرکت آن ها به وضوح مشخص است، مخصوصا که می توان آن ها را روی کانتر و کابینت آشپزخانه و بخش نگهداری مواد خوراکی مشاهده کرد. به حدی که می توان به آن ها لقب مورچه های آشپزخانه نیز داد.

با اینکه اندازه خیلی کوچکی دارند اما خیلی سرسختانه با مورچه های بزرگتر از خود بر سر غذا می جنگند، به ویژه زمانی که از شته ها محافظت می کنند، چون غذای شیرینی برای آن ها تهیه می کنند که عاشق آن هستند.

اما این مورچه های همه چیزخوار، هر غذایی را می خورند.

  • مواد خوراکی شیرین
  • دانه و بذر
  • مواد خوراکی چرب
  • حشرات مرده و حتی زنده
  • گوشت
  • مواد گیاهی و سبزیجات
  • میوه ها

مورچه های خانگی بدبو از منابع غذایی مختلفی تغذیه می کنند

روش دفع و کنترل مؤثر مورچه های سیاه بدبو

گاهی اوقات به مورچه های ریز سیاه، مورچه های شکری گفته می شود.
همانطور که از نام آن ها مشخص است، مورچه های ریز سیاهی هستند که عاشق مواد شیرین و شکر می باشند. نرها مطابق با اسمی که دارند به رنگ مشکی پررنگ هستند اما ماده ها تقریبا به رنگ کهربایی مایل به نارنجی می باشند. این موجودات، آب و هوای گرم را دوست دارند و اکثرا در ماه های گرم تابستان در قسمت های سایه دار بیرون از خانه مخفی می شوند.

اندازه این مورچه ها بین ۲ تا ۱۵ میلیمتر متغیر است.
مورچه های سیاه بدبو دقیقا به همان اندازه ای هستند که از یک مورچه انتظار دارید. مورچه هایی که به دنبال غذا می روند، مواد خوراکی حاوی ساکارز را ترجیح می دهند مانند:

  • انواع شهد
  • میوه های شیرین
  • ضایعات مواد آلی

ویژگی متمایز کننده مورچه های خانگی بدبو، لانه های منحصر به فرد و خاص آن ها است. آن ها لانه هایشان را داخل خاک با چندین ورودی و تپه های خاکی بلند در اطراف هر ورودی می سازند. لانه های مورچه، نمونه ای بارز از هوشمندی آن ها است که محققان زیادی را شگفت زده کرده است.

مورچه های خانگی بدبو خطرناک هستند؟

مورچه های ریز سیاه شما را نیش نمی زنند.
آن ها در صورتی که احساس خطر کنند شما را نیش خواهند زد ولی این نیش ها سمی یا زهرآلود نیستند پس خطر جدی برای شما ندارند ولی احساس خوشایندی نیز نخواهید داشت.

وجود مورچه های سیاه بدبو در داخل خانه به چه علت است؟

اگر مورچه ریز سیاه داخل خانه خود دارید به خاطر این است که منابع غذایی زیادی در دسترس آن هاست که اولویت اول آن ها محسوب می شود و چیزی است که آن ها را به داخل خانه می کشاند.

برای پیشگیری از ورود مورچه‌ به خانه مواد غذایی را در دسترس قرار ندهید

اگر داخل منزل با مورچه های ریز سیاه برخورد داشتید، به خاطر بیاورید که چرا به آن ها مورچه شکری می گفتند، پس به این شک کنید که احتمالا مواد غذایی خوراکی شیرین، در جایی از خانه ریخته شده و این موجودات آن ها را در قسمتی از خانه مخفی کرده اند و از آن تغذیه می کنند.

چگونه مانع ورود مورچه های سیاه بدبو به خانه شویم؟

اول از همه مطمئن شوید که تمامی مواد غذایی در آشپزخانه یا آبدارخانه به خوبی ذخیره شده باشند. این مورچه ها خیلی شکر و مواد شیرین را دوست دارند، غلات و حبوبات را در ظروف دربسته بگذارید تا نتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

قدم بعدی این است که از همان ابتدا با بستن شکاف، سوراخ یا ترک هایی که در اطراف خانه هستند، مخصوصا در طی ماه های گرم سال که فعالیت آن ها بیشتر از هر موقع دیگری است، جلوی ورود آن ها را بگیرید.

در مواردی که تعداد این نوع مورچه ها در اطراف محل زندگی شما خیلی زیاد است و کنترل آن ها کار راحتی نیست می توانید از روش های مختلفی در این زمینه کمک بگیرید تا با راهکارهای مناسبی نسبت به حذف آن ها و جلوگیری از ورود بیشتر و لانه سازی، اقدام کننی. حتی می توانید به صورت دوره ای از این روش ها استفاده کنید تا مطمئن باشید چنین مشکلی دوباره پیش نخواهد آمد. استفاده از سم مورچه کش نیز راهی مناسب برای مقابله با مورچه های خانگی بدبو می باشد.

 

سم تضمینی مورچه

سم کشنده مورچه ها

سم کشنده مورچه انت کیلر گاردن پرو

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: