ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

زنبورهای وحشی لانه هایشان را کجا می سازند؟

زنبورهای وحشی تقریباً در هر جایی که سرشار از مواد غذایی و بدون عامل مزاحم باشد لانه می سازند و جمعیت آن ها در این لانه ها بیشتر به میزان مواد غذایی قابل دسترس، بستگی دارد. در مواقعی که احساس می کنید تعداد زنبورهای اطراف خانه شما زیاد شده، باید جستجو را شروع کرده و لانه آن ها را پیدا کنید. در این مقاله ۱۰ مکانی که احتمال پیدا کردن لانه زنبورهای وحشی بیشتر است را معرفی خواهیم کرد.

زنبورهای وحشی لانه های خود را کجا می سازند؟
چه عواملی در انتخاب محل لانه سازی زنبورها مؤثر است؟
آیا می توان با انجام اقداماتی، از ساخت لانه زنبور در خانه و حیاط پیشگیری کرد؟

زنبورهای وحشی این امکان را دارند که چندین بار نیش بزنند

چه عادت داشته باشید که با مگس کش و یا سایر ابزار از شر حشرات خلاص شوید یا با تله های دست ساز آن ها را گیر بیندازید و بکشید، لحظه ای که یک زنبور وحشی بزرگ با بدن راه راه زرد و مشکی در اطراف خود ببینید، کاملا دستپاچه خواهید شد. به محض اینکه حس کنید اطرافتان زنبور وحشی وجود دارد، هر کاری خواهید کرد تا از شر آن خلاص شوید اما اگر سه یا چهار زنبور در فاصله زمانی کم ببینید چطور؟ در این شرایط احتمال اینکه لانه زنبور در نزدیکی خانه تان وجود داشته باشد زیاد است. از آنجا که نیش زنبورهای وحشی دردناک و خطرناک است، در این صورت باید چه اقداماتی انجام دهید؟

چگونه لانه زنبورهای وحشی را پیدا کنیم؟

برای اینکه لانه زنبورهای وحشی را پیدا کنید بهترین کار این است که وقت بگذارید و آن ها را رصد کنید. برای اینکه از یک راهکار طولانی مدت استفاده کنید، باید فعالیت این زنبورها را کاملاً زیر نظر داشته باشید. اگرچه دنبال کردن این زنبورها برایتان خیلی سخت است، می توانید یک طعمه بگذارید و به محض اینکه اولین زنبور وحشی را ببینید که به دنبال منبع غذایی یا طعمه می رود، دیر زمانی نمی گذرد که بقیه زنبورها نیز به آن جذب می شوند.

نکته:
گفته شده که یک عامل مهم برای تحریک و جذب زنبورها، ماهی است چرا که بویی قوی دارد و زنبورها به راحتی به آن جذب می شوند.

اندازه لانه زنبورهای وحشی چقدر است؟

اندازه لانه زنبورهای وحشی بسته به اینکه در چه موقعی از فصل یا سال آن را بررسی کنید، متفاوت است.
به طور مثال اواخر بهار و اوایل تابستان، زنبور ملکه مشغول ساختن لانه و تولید اولین نسل از زنبورهای کارگر است. در این بازه زمانی احتمالا اندازه لانه زنبورها به اندازه یک توپ پینگ پنگ باشد. در ادامه فصل تابستان، ملکه زنبورهای وحشی توجه خود را روی تولید مثل می گذارد و زنبورهای کارگر اولیه برای تأمین غذای ملکه و لاروهای زنبور های کارگر کند و به بیرون از لانه می روند. در این مدت نیز ملکه لانه سازی و گسترش کندو را ادامه خواهد داد. در این موقع اندازه لانه زنبورهای وحشی بزرگتر شده و تقریباً به قطر توپ فوتبال است.

در هر فصل از سال، اندازه لانه‌ زنبورهای‌ وحشی‌ متغیر است

۱۰ قسمت از خانه و باغ که می توان لانه زنبورها را پیدا کرد

خبر بد این است که زنبورهای وحشی تقریباً می توانند لانه خود را در هر جایی بسازند و به همین دلیل نمی توانید گزینه های خود را محدود کنید. با این حال، این زنبورها جاهای خشک، تاریک و بدون هیچ گونه عامل مزاحمی را ترجیح می دهند که دسترسی راحتی به چوب مرده (برای ساخت لانه زنبورها) داشته و منبع غذایی کامل و همیشگی جهت تغذیه جمعیت در حال رشد آن ها وجود داشته باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که زنبورهای وحشی انواع مختلفی دارند و بسته به گونه، لانه هایی با اندازه و ظاهر متفاوت می سازند. لانه زنبورها همیشه فرم کروی ندارند و تقریباً در هر جایی که انتخاب کرده باشند، لانه خود را به بهترین و مناسبترین شکل ممکن می سازند.

در ادامه لیستی از ۱۰ مکانی که زنبورها بیشتر از همه در آن ها لانه می سازند را معرفی می کنیم تا سریعتر بتوانید آن ها را پیدا کنید:

  • پشت بام
  • انباری یا سوله های موجود در باغ ها
  • گاراژها
  • حفره های دیوار
  • فضاهای پشت بام (اتاق زیر شیروانی، طبقه نزدیک به سقف و …)
  • توده های کود کمپوست
  • لانه سگ
  • محل ذخیره هیزم و الوارها
  • درختان و بوته ها
  • قسمت های کفپوش چوبی باغ ها

محل های شایع برای لانه سازی زنبورهای وحشی

لانه زنبورها از چه جنسی است؟

مواد اولیه ای که زنبورهای وحشی برای ساخت لانه به کار می گیرند نیز متفاوت است.
انواع این لانه های زنبورهای وحشی عبارتند از:

  • کاغذی
  • زیرزمینی
  • گلی

لانه های کاغذی

لانه گروهی از زنبورهای وحشی از جنس خمیر چوب است که به لانه های کاغذی شهرت دارند.
زنبورها قسمت های مرده چوب را از جاهایی مثل حصارها، مبلمان باغ و محل ذخیره هیزم و الوارها جدا می کنند و آن را با بزاق خود ترکیب می کنند تا یک ترکیب خمیری شکل بسازند. اگر تا به حال یک لانه از این نوع زنبورها را از نزدیک دیده باشید متوجه زیبایی و ظرافت ساخت آن خواهید شد.

لانه های زیرزمینی

برخی زنبورها نیز لانه های خود را در زیر زمین می سازند. آن ها عمدتاً مکان هایی را برای این نوع لانه انتخاب می کنند که گلی و نرم باشد.
سایر ویژگی های این خاک ها برای لانه سازی زنبورها نیز عبارتند از:

  • رسی
  • شور
  • قلیایی

لانه های گلی

سایر زنبورهای وحشی نیز مواد اولیه لانه هایشان از خاک و گل است.
این زنبورها، خاک را با بزاقشان ترکیب و در محل مورد نظر برای ساخت لانه، قرار می دهند و بدین ترتیب یک لانه گلی می سازند.

جنس و ساختار لانه در زنبورهای وحشی متنوع است

چه تعداد زنبور در یک لانه زندگی می کنند؟

در اوج تابستان، چیزی بین ۳ تا ۶۰۰۰ زنبور در یک لانه زندگی می کنند.
برخلاف باور عمومی که فکر می کنند دما عامل تأثیرگذار در جمعیت زنبورهای یک لانه هست، عامل اصلی میزان غذای در دسترس برای تغذیه زنبورها است چرا که یک شوک سرمایی بعد از فصل گرم تابستان می تواند تعدادی از جمعیت زنبورها را بکشد.

زنبورها به لانه های قدیمی هم برمی گردند؟

زنبورها به لانه ای که قبلا در آن بوده اند بر نمی گردند و دوباره از آن استفاده نمی کنند.
زنبورها گونه هایی از حشرات فصلی هستند که در موقع بهار از خواب زمستانی بیدار می شوند و از زندگی خود در فصل تابستان لذت می برند، ملکه جدید را بزرگ کرده و غذا می دهند و سپس در فصل سرما یعنی پاییز می میرند.

آیا لانه زنبورها از بین می رود؟

همانطور که گفته شد لانه زنبورهای وحشی یکبار مصرف است.
یعنی زنبورها از هر لانه فقط یکبار استفاده می کنند و لذا در اوایل پاییز که دما شروع به کم شدن می کند آن را ترک خواهند کرد اما لانه از بین نمی رود. در ماه های زمستان شاید به چندین لانه خالی برخورد کنید. در این مواقع به راحتی می توانید لانه زنبورها را بردارید زیرا هیچ زنبوری در آن وجود ندارد که شما را نیش بزند.

وقتی فقط یک زنبور می بینید ساده ترین کار، کشتن آن با مگس کش یا وسایل دیگر است. اما وقتی تعداد بیشتری از آن ها را ببینید می تواند علامت هشدار باشد و در چنین شرایطی اگر فکر می کنید جمعیت آن ها در اطراف شما زیاد است، بهترین راهکار پیدا کردن مشکل اصلی یعنی لانه زنبورها و در نهایت استفاده از سم دفع کننده زنبور است. این سموم قدرت نفوذ بالایی داشته و به راحتی به عمق لانه آن ها نفوذ می کند و باعث می شود زنبورها لانه را ترک کرده و از آنجا دور شوند.

راحتترین کار این است که پرواز و رفتار زنبورهای وحشی را زیر نظر بگیرید و ببینید به کجا می روند. توجه داشته باشید که لانه آن ها همیشه داخل خانه یا حیاط نیست بلکه فقط به دلیل استشام بوی ناشی از مواد غذایی به خانه و یا باغ وارد شده اند.

 

سم کشنده، مختص زنبور وحشی

سم کشنده زنبور وسپ هارنی

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: