ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

عارضه پدیکولوزیس و مشکلات ناشی از عدم درمان آن

آلوده شدن به شپش وضعیت خطرناک و کشنده ای نیست و شپش ها برخلاف تصور غلط عموم ناقل بیماری به انسان ها نیستند ولی به دلیل اینکه وجود شپش در سر و خارش ناشی ازآن ها بسیار آزار دهنده بوده و همچنین احتمال انتقال آلودگی به شپش به سایر اعضای خانواده، دوستان و همکلاسی ها وجود دارد فرد مبتلا باید هر چه زودتر مورد درمان قرار بگیرد به ویژه این که هر چقدر درمان شپش سر تأخیر داشته باشد، خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر وخیم تر خواهد شد.

عدم درمان شپش سر چه خطراتی به دنبال دارد؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از درمان کردن شپش سر صرف نظر می کنند.
شاید این افراد، زیاد در مورد حشرات و مقابله با آن ها حساس و سختگیر نیستند شاید هم تمایل زیادی ندارند که از مواد شیمیایی استفاده کنند تا بابت خرید کیت های از بین برنده شپش سر هزینه کنند یا حتی ممکن است اطلاعات غلطی داشته باشند و فکر کنند که شپش سر به خودی خود رفع خواهد شد. متأسفانه چنین تصوری کاملا غلط است و در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان شپش سر داشته باشید باید فورا در جهت رفع این مشکل اقدام کنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب بعدی عدم درمان شپش سر باشید.

اگر شپش سر زود هنگام درمان نشود چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

عواقبی نظیر:

  • افزایش تعداد شپش و تخم شپش در سر
  • انتشار شپش به افراد بیشتر
  • ایجاد استرس و اضطراب
  • طولانی شدن پروسه درمان
  • افزایش احتمال بروز عفونت در سر

بدتر شدن شرایط در فرد آلوده به شپش

در صورت عدم درمان شپش سر آلودگی ناشی از نیز آن بیشتر و وخیم تر خواهد شد. زیرا تخم های شپش در مدت کوتاهی هچ شده و شپش های جدید از درون آن بیرون خواهند آمد و پس از مدت کوتاهی به بلوغ خواهند رسید. سپس شپش های بالغ از خون مویرگ های پوست سر تغذیه می کنند تا دوباره تخم ریزی کرده و این چرخه را تکرار کنند. تکرار این چرخه حدود ۱ ماه به طول می انجامد. در صورتی که اقدامات جدی برای درمان شپش سر انجام نگیرد، درمان دیر هنگام آن نیز به درازا خواهد کشید.

به این معنی که هر چقدر این وضعیت وخیم تر شود، وضعیت درمان نیز به مراتب سختتر خواهد شد. تصور کنید از بین بردن تخم ها و شپش های بالغی که جمعیت آن ها زیاد است در مقایسه با چند شپش بر روی سر، چقدر می تواند دشوارتر باشد. در صورتی که آلودگی سر فرد مبتلا به شپش مربوط به یک ناحیه نیست و در کل قسمت های سر پخش شده اند، باید از روش های درمانی مختلف استفاده کنید تا مطمئن باشید که از شر همه شپش ها و تخم های آن ها خلاص شده اید.

سرایت به سایر اعضای خانواده و دوستان

هر چقدر شپش سر مدت زمان بیشتری باقی بماند و درمان نشود، احتمال اینکه به سایر اعضای خانواده، دوستان، همکلاسی ها و افرادی که فرد مبتلا با آن ها در ارتباط نزدیک است، منتقل شود نیز بیشتر می گردد. مهمترین عامل انتقال شپش، تماس سر به سر است. این انتقال می تواند به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم اتفاق بیفتد.
انتقال غیر مستقیم شپش ممکن است از طریق استفاده دو یا چند نفر از وسایل زیر باشد:

  • شال
  • روسری
  • گیره و کش مو
  • شانه
  • هدفون
  • روبالشی
  • صندلی یا مبل

انتقال شپش از طریق استفاده مشترک از برخی وسایل

موارد گوناگون فراوانی وجود دارند که ممکن است اعضا یک خانوده از آن ها به صورت مشترک استفاده کنند. برای عدم ابتلا به شپش و یا درمان زودهنگام آن، بهتر است وسایلی که با سر در ارتباط هستند را به صورت شخصی مورد استفاده قرار دهید.  طبیعتاً اگر فقط یک فرد خانواده مبتلا به شپش سر شده باشد، درمان زود هنگام آن به همراه رعایت برخی موارد مهم در انتشار شپش، مانع از سرایت آن به سایر اعضای خانواده خواهد بود. در صورتی که فردی در اعضای خانواده شما به شپش مبتلا شد، بهتر است وسایلی نظیر روبالشی، شانه و … را مرتب بشویید و پروسه درمان را آغاز کنید.

وقتی چندین نفر از اعضای خانواده مبتلا به شپش سر باشند، درمان کردن آن کار سختی خواهد بود زیرا وقتی یک نفر از اعضا خانواده درمان می شود، احتمال انتقال دوباره شپش از سایر افراد به فردی که درمان شده است، وجود دارد. پس عدم درمان شپش در یک فرد می تواند موجب تکرار تمام مشکلات ناشی از شپش برای سایر اعضا خانواده باشد.

سختتر شدن درمان

وقتی شپش سر درمان نشود نه تنها خطر آلودگی در سایر نواحی پوست سر و سایر اعضای خانواده بیشتر می شود بلکه عدم درمان زودهنگام شپش می تواند پروسه درمان را نیز دشوارتر کند. تصور کنید وقتی فقط تعداد کمی از شپش های بالغ باعث احساس خارش پوست سر می شوند، ده ها و صدها شپش چه مشکلاتی می توانند به وجود بیاورند. همین تصور و فکر کردن به این موضوع کافیست تا افراد مبتلا انگیزه کافی برای درمان شپش سر داشته باشند.

سالانه میلیون ها کودک در جهان از ابتلا به شپش سر رنج می برند.
در این شرایط سایر افراد مثل والدین، معلمین و مربیان مهدکودک و مدارس نیز در معرض خطر ابتلا به شپش قرار دارند. وقتی خودتان یا یکی از اعضای خانواده دچار شپش سر می شوید، درمان فوری این عارضه برای کنترل جمعیت آن بسیار ضروری است. به هر دلیلی، هر چقدر این کار را بیشتر به تأخیر بیندازید، وضعیت وخیم تر خواهد شد. درمان شپش سر با روش های خانگی خسته کننده و زمان بر باشد ولی می تواند در سرعت بخشیدن به پروسه درمان بسیار کمک کننده باشد.

به طور کلی توصیه متخصصان برای درمان قطعی شپش، استفاده از چند روش خانگی به صورت همزمان است.
مانند:

  • استفاده از روغن های گیاهی برای دفع شپش های بالغ
  • استفاده از سرکه های خانگی برای از بین بردن تخم شپش

چنانچه مایل نیستید که از این روش ها برای رفع این مشکل اقدام کنید، می توانید از شامپوهای مخصوص دفع شپش استفاده کنید.

ایجاد استرس در صورت عدم درمان شپش

شپش سر علاوه بر ایجاد خارش شدید در سر، باعث بروز اضطراب و ناراحتی در افراد مبتلا می شود که بسیاری از افراد مبتلا به شپش، با آن دست و پنجه نرم می کنند. بر حسب این باور غلط که ابتلا به شپش ناشی از آلودگی و نامرتب بودن است، بسیاری از افراد از اینکه دیگران از ابتلا آن ها به شپش مطلع شوند، احساس بسیار ناخوشایندی دارند و هر چه درمان طولانی تر شود این احساسات منفی نیز بیشتر رشد می کنند. پس می توان ایجاد اضطراب و حس شرمندگی را به عوارض ناشی از ابتلا به شپش و عدم درمان شپش در کوتاه مدت، اضافه کرد.

استرس و اضطراب ناشی از ابتلا به شپش

افزایش احتمال بروز عفونت در سر

خاراندن بیش از حد جای گزش شپش در سر، خطر آلودگی پوست را افزایش می دهد و می تواند باعث ایجاد عفونت در پوست سر شود. بروز عفونت در سر، در شرایطی ایجاد می شود که تعداد شپش ها به شدت زیاد شده باشد. همچنین بهتر است از موادی استفاده کنید که موجب کاهش خارش ناشی از وجود شپش در سر می شوند.
برخی از این مواد عبارتند از:

  • سرکه سیب
  • روغن درخت چای
  • ژل آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • روغن دانه کنجد
  • آب لیموی تازه رقیق شده با آب
  • روغن آرگان
  • روغن اسطوخودوس

برخی از والدین فکر می کنند شپش ها به دلیل تغذیه از خون، می توانند عامل انتقال بیماری های خطرناکی نیز باشد! اما خوشبختانه شپش ها عامل انتقال بیماری نیستند و فقط در صورت عدم درمان به موقع و افزایش تعداد شپش ها در سر، ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در پوست سر شوند. آلوده شدن به شپش سر وضعیت خطرناکی نیست اما این موضوع نباید منجر به عدم درمان زودهنگام شپش شود زیرا در نهایت موجب آزار فرد مبتلا خواهد شد به همین دلیل باید هر چه سریعتر، برای درمان و دفع این حشره خونخوار از سر اقدام کنید و بدین ترتیب مانع انتقال این آلودگی به سایر اعضای خانواده و کلیه افرادی که با آن ها در تماس هستید، شوید.

 

سم کشنده شپش پرمکترین

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

  1. سیمین درخشان

    سلام دختر من الان کلاس دهم است و از کلاس هفتم شپش گرفته است برای در مانش هرکاری انجام دادم اما نشد چیکار کنم الان واقعا در وضعیت بدی است و سرش خیلی می خارد

    1. admin

      درود
      بهترین راه جهت ریشه کنی شپش موی سر، استفاده از شامپوی شپش هست، پیشنهاد میکنم این صفحه رو مطاله کنید
      http://www.shepeshkosh.ir

  2. ARMY

    دیگ چه دلیلی میخوای 😐
    شپش گرفتی دیگ🤷‍♂️🤦‍♂️

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: