ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

موریانه ها در خانه به دنبال چه هستند؟

موریانه ها موجوداتی هستند که به طور عمده در یکی از سه گروه موریانه های چوب مرطوب، چوب خشک و زیرزمینی قرار می گیرند که هر کدام توسط دو عامل چوب و رطوبت جذب خانه ها می شوند اما ترجیحات تغذیه ای هر کدام از انواع موریانه ها متفاوت است. در این مطلب با مهمترین دلایل جذب موریانه ها به خانه و نحوه دفع آلودگی آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

چوب و رطوبت مهمترین دلایل جذب موریانه به خانه هستند

انواع موریانه‌ ها

سه نوع موریانه وجود دارند که به خانه ها هجوم می آورند.

  • موریانه چوب مرطوب
  • موریانه چوب خشک
  • موریانه زیرزمینی

البته باید یادآور شد که دلایل جذب موریانه ها به خانه برای انواع آن ها، متفاوت است.
پس با توجه به اینکه در چه منطقه ای زندگی می کنیم و کدام موریانه ها در منطقه زندگی می کنند، نوع موریانه و تهاجم آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

اکثر موریانه های چوب مرطوب و چوب خشک درون چوب هایی که مورد تغذیه قرار می دهند، زندگی می کنند. اما موریانه های زیرزمینی همانطور که از نام آن ها مشخص است، اکثراً درون زمین هستند و از چوب تغذیه می کنند و دوباره به سمت کلونی خود برمی گردند. به احتمال خیلی زیاد، گونه های زیرزمینی موریانه ها به شکل گروه های بسیار بزرگ زندگی می کنند. به طوری که تخمین زده شده تعداد موریانه های زیرزمینی موجود در کلونی ها به میلیون ها عدد می رسد.

مهمترین دلایل هجوم موریانه ها به خانه چیست؟

  • وجود منابع تغذیه ای برای موریانه ها
  • رطوبت
  • چوب های در تماس با کف خانه
  • ترک و شکاف در قسمت های خارجی ساختمان

منابع تغذیه ای موریانه‌

موریانه ها حشره های چوب خوار هستند و سلولز موجود در چوب مهمترین منبع تغذیه ای آن ها محسوب می شود. با این حال این حشرات بسیار کوچک می توانند از منابع دیگری نیز سلولز مورد نیاز خود را به دست بیاورند.
مواردی نظیر:

  • لباس
  • مقوا و کارتن
  • انواع محصولات سلولزی
  • کاغذ و کتاب ها
  • وسایل چوبی مربوط به دکوراسیون
  • کاغذ دیواری
  • سقف های کاذب

موریانه ها از منابع مختلفی برای دریافت سلولز تغذیه می کنند

با اینکه چوب، عامل مهمی در جذب تمامی موریانه ها است، هر کدام ترجیحات خاص خود را دارند.
همانطور که از اسم این موریانه ها نیز مشخص است، موریانه های چوب مرطوب و چوب خشک به ترتیب به دنبال چوب های مرطوب و خشک هستند. موریانه های زیرزمینی نیز به رطوبت موجود در خاک نیاز دارند و هر چوبی که در تماس با زمین و خاک باشد را می خورند.

علاوه بر این، موریانه های زیرزمینی تونل های گِلی درست می کنند که از آن برای حرکت از خاک به سمت چوب استفاده می کنند و حتی برای این موریانه وسیله یا نوعی راه ارتباطی برای جذب رطوبت نیز هست تا آب بدنشان را از دست ندهند. همچنین این تونل های گلی، راهی به سمت چوبی است که روی زمین قرار گرفته تا بقیه موریانه ها نیز به آن دسترسی پیدا کنند. انسان نیز بدون اطلاع کافی و ندانسته هیزم ها یا چوب های حرارت ندیده ای که موریانه ها داخل آن ها لانه سازی کرده اند را با خود به داخل خانه می برند و این یکی از مهم ترین دلایل ورود و جذب موریانه ها به خانه است.

رطوبت

علاوه بر چوب، موریانه ها از طریق رطوبت هم به سمت داخل منازل جذب می شوند به ویژه چوبی که در تماس با فونداسیون و کف خانه بوده و همچنین ترک هایی که در سطح بیرونی ساختمان وجود دارند.

ترکیبی از این عوامل مختلف، گونه های مختلف موریانه ها را جذب خانه می کند.
حتی موقعیت جغرافیایی نیز نقش مهمی در آلودگی خانه های یک منطقه به موریانه، ایفا می کند به طور مثال مردمی که در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند مانند مناطق جنوبی ایران، احتمال اینکه موریانه ها به خانه های آن ها هجوم ببرند بیشتر خواهد بود.

  • لوله هایی که نشتی می دهند
  • تخلیه نامناسب آب و فاضلاب
  • جریان ضعیف هوا

همگی مواردی که در بالا ذکر شده اند باعث جمع شدن رطوبت شده که از مهمترین دلایل جذب موریانه ها به خانه محسوب می شود.

موریانه های چوب مرطوب و زیرزمینی در محیط های مرطوب زندگی می کنند.
موریانه های چوب مرطوب، چوبی که با آب پوسیده شده را برای خوردن ترجیح می دهند در صورتی که موریانه های زیرزمینی تا زمانی که اطرافشان رطوبت کافی نباشد قادر به زندگی در آن محیط نیستند.

رطوبت عامل مهمی در جذب موریانه ها به خانه است

چوب هایی که در تماس با فونداسیون است

به دلیل اینکه برخی گونه ها مثل موریانه های زیرزمینی باید از داخل چوب یا خاک حرکت کنند تا وارد خانه ها شوند، پس اگر چوب هایی اطراف خانه؛ به ویژه آن هایی که در تماس با فونداسیون است؛ وجود داشته باشند، احتمال آلوده شدن خانه به موریانه را افزایش می دهند.

  • مالچ
  • بوته هایی که بیش از حد رشد کرده باشند
  • هیزم هایی که خیلی نزدیک به خانه ها قرار داده می شوند

تمامی این موارد، تنها برخی نمونه هایی هستند که دسترسی موریانه ها به چوب های ساختمان مخصوصا در بخش فونداسیون را افزایش می دهند که بسیار خطرناک است.

وجود ترک و شکاف در بخش بیرونی ساختمان

از دیگر دلایل جذب موریانه ها به خانه می توان به وجود مسیرهای ورودی آن ها در بدنه ساختمان اشاره کرد.
هر نوع ترک یا شکاف در فونداسیون خانه یا شکاف در بخش بیرونی ساختمان، فرصتی را برای موریانه ها فراهم می کند تا وارد خانه شوند. موریانه های زیرزمینی، در این بخش های آسیب دیده تونل های گلی می سازند و از آن ها برای ورود به داخل خانه استفاده می کنند. همچنین شکاف موجود در اطراف پنجره ها و درب ها نیز فرصتی را برای ورود موریانه های بالدار (Swarmer)؛ مربوط به تمامی گونه های موریانه؛ فراهم می کند تا به راحتی وارد خانه شوند.

چطور از شر موریانه ها خلاص شویم؟

در صورتی که در مناطقی با شرایط مساعد برای وجود موریانه ها، زندگی می کنید باید همیشه اطراف خانه را مورد جستجو قرار دهید تا متوجه عوامل و دلایل جذب موریانه ها به خانه شوید. همچنین بهتر است در صورت مشاهده هر گونه رطوبت، منبع تغذیه ای موریانه و هر عامل مهم دیگری آن ها را در سریعترین زمان ممکن رفع کنید.

  • هر گونه نشتی آب و رطوبت را از بین ببرید.
  • مناطقی که در حیاط و محوطه بیرونی خانه در آن ها آب جمع می شود را تعمیر کنید.
  • در باغچه از سموم مخصوص ضد موریانه استفاده کنید.
  • چوب ها و هیزم هایی که در تماس با خاک هستند را بردارید.
  • زباله هایی با منبع سلولزی را کاملاً از دسترس خارج کنید.

روش های کارآمد برای پیشگیری از هجوم موریانه‌ به خانه

عوامل دیگری که کمک می کند موریانه ها نتوانند به راحتی وارد خانه شوند، عبارتند از:

  • بررسی بخش بیرونی ساختمان برای عدم شکستگی در توری های پنجره و درب ها
  • عایق بندی درست خطوط لوله کشی
  • عدم وجود شکاف در بخش های چوبی خانه

بهتر است تمام این موارد را در محدوده سقف خانه نیز مورد بررسی های مداوم قرار دهید.

با وجود انجام تمام این اقدامات برای پیشگیری از ایجاد دلایل جذب موریانه به خانه، باز هم ممکن است با هجوم این حشرات چوبخوار روبرو شوید. پس بهتر است سریعترین و ایمن ترین راه مقابله با موریانه که همان استفاده از سم قوی موریانه است را به کار ببرید. استفاده از این سموم به شما این امکان را می دهد که به عمق کلونی موریانه ها نفوذ کرده و آن ها را به راحتی از بین ببرید.

 

بهترین سم از بین برنده موریانه ها

سم کشنده موریانه ترمیدور

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: