ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

خلاصی از شپش ها

رشک ها، تخم های ریز و سفید رنگ شپش ها هستند که بوسیله شپش ماده به ساقه موی سر چسبانده می شوند. با اینکه اولین گام برای درمان شپش از بین بردن شپش‌ های بالغ است اما این کار بدون پاکسازی کامل همه تخم های شپش ممکن نیست. حذف صحیح و اصولی تخم شپش از سر به این معنی است که پیش از بیرون آمدن شپش از تخم ها، در جهت نابودی آن ها قادام کنید و به رشک ها اجازه هچ شدن ندهید. با این کار نه تنها مشکلات فرد مبتلا به شپش را رفع می کنید، بلکه از انتقال شپش به سایر اعضای خانواده، دوستان یا اسباب و اثاثیه هم جلوگیری خواهید نمود. به این منظور درمان قطعی شپش ها، باید از روش های صحیح برای زدودن شپش و تخم شپش از تارهای مو استفاده کنید.

اولین گام برای درمان شپش

گام های مهم در درمان قطعی شپش سر

۱. از بین بردن شپش سر

همه شپش های بالغ را از بین ببرید!

حذف تخم های شپش از سر فردی مبتلا، تا زمانی که هنوز شپش های بالغی وجود دارند که بتوانند مجدداً تخم ریزی کنند هیچ تاثیری بر درمان شپش این فرد نخواهد داشت. زیرا تا زمانی که شپش بالغ از بین نروند، به تخمگذاری روی سر ادامه خواهند دارد. این تخم ها نیز پس از هچ شدن، به جمعیت شپش های موجود اضافه می شوند. در نتیجه روند تخمگذاری، با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. این چرخه تا زمانی که تمامی شپش های بالغ کشته نشده اند به پایان نمی رسد و عدم درمان شپش سر می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

باید ها و نبایدها در درمان شپش

  • فرو بردن موها به زیر آب برای مدت طولانی نه شپش را می کشد و نه آن را از مو جدا می کند.
    مطالعات نشان داده شپش ها به محض تماس با آب، بسیار محکمتر از قبل خود را به موها می چسبانند.
    این آفات قادرند چندین ساعت در آب زنده بمانند! کلر موجود در آب استخر هم متأسفانه برای کشتن شپش کافی نیست.
    در نتیجه نباید با فروبردن مو در آب انتظار درمان شپش ها را داشت.
  • برای کشتن شپش بالغ، موهای خود یا شخصی که شپش گرفته را با شامپو ضد شپش استاندارد و باکیفیت بشویید.
    در موارد شدید شپش سر، استفاده از شامپوهای ضد شپش قدرتمند نظیر دفینوترین توصیه می شود.

حتماً از شامپو ضد شپش استفاده کنید!

در برخی از انواع شامپوهای شپش ماده پیرتروم به کار برده می شود. این ماده که از گل های داوودی استخراج می شود برای شپش ها کشنده است. پیرِترین ها نوع دیگری از حشره کش های طبیعی هستند که با حمله به سیستم های عصبی حشرات به از بین بردن شپش های مزاحم کمک می کنند.

روش استفاده از شامپو شپش های مختلف، متفاوت است! بنابراین باید با توجه به دستورالعمل، آن ها را مورد استفاده قرار داد.
معمولاً پس از استعمال اغلب شامپوهای ضد شپش باید اندکی صبر کنید، سپس شامپو را از روی موها بشویید. در مرحله بعد باید سعی کنید تخم شپش ها را از بین ببرید. برای درمان قطعی شپش لازم است فرایند گفته شده را به مدت ۷ روز انجام دهید و پس از گذشت یک هفته تا ۱۰ روز مجدداً آن را تکرار کنید.
با این حال تنها یک بار استفاده از شامپو شپش دفینوترین برای از بین بردن شپش و تخم شپش کفایت می کند.

از روش های خانگی درمان شپش استفاده کنید!

اغلب روش های خانگی درمان شپش با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به شپش ها این آفات را از بین می برند. با اینکه مطالعات بالینی کمی در مورد اثربخشی این روش ها انجام شده، برخی افراد معتقدند که می توانید با جلوگیری از رسیدن اکسیژن، شپش را بکشید. فرض بر این است که برخی محصولات می توانند منافذ تنفسی شپش ها را مسدود کنند. با وجودی که شپش ها می توانند بدون نفس کشیدن تا چندین ساعت زنده بمانند اما در نهایت خواهد مرد.

انواع روش های خانگی درمان شپش‌ها

از وازلین استفاده کنید:

مقدار زیادی وازلین را به مو و پوست سر بمالید. باید حداقل ۸ ساعت وازلین را روی پوست و موی سر نگه دارید تا اثر کشندگی داشته باشد. به منظور جلوگیری از گردش هوا و افزایش میزان تاثیر، موهای وازلینی شده را با کلاه رنگ یا نایلون بپوشانید. به خاطر داشته باشید که شستن و زدودن وازلین از مو دشوار است و تخم شپش را از بین نمی برد.

درمان شپش با روش های خانگی

روغن زیتون:

برخی افراد هم طرفدار مصرف روغن زیتون معمولی هستند. این روغن نیز سوراخ های تنفسی شپش را مسدود کرده و آن ها را خفه می کند. مثل وازلین، باید روغن را به مو و پوست سر مالیده و کلاه رنگ مو به سر کنید، ۸ ساعت صبر کرده و سپس روغن را از روی سر تمیز کنید. سود این کار این است که این روغن باعث سست شدن تخم شپش های روی مو شده و جدا کردنشان از مو را ساده تر می کند.

تاثیر مایونز در درمان شپش سر:

مایونز حاوی مقداری زیادی روغن است که به نظر می رسد عامل خفه کننده برای شپش باشد.
سس مایونز را مشابه وازلین و روغن زیتون به مو و پوست سر بمالید.

شرایط را برای از بین بردن تخم های شپش آماده کنید:

در مکانی که نور طبیعی یا مصنوعی زیادی وجود دارد بنشینید. این کار باعث می شود تشخیص تخم شپش و از بین بردن آن ها برای شخص راحت تر باشد، زیرا تخم های شپش بسیار کوچک هستند و با فاصله کمی از پوست سر، به موها چسبیده اند. یک حوله روی شانه ها قرار دهید تا مو یا تخم شپش های جدا شده از سر روی حوله بیفتند نه روی زمین.

۲. از بین بردن تخم شپش‌

موی خود را با آب و سرکه شستشو دهید.

تخم های شپش پوششی از یک ماده چسبنده دارند که توسط آن به ساقه مو متصل می شوند. سرکه حاوی مواد شیمیایی است که این ماده چسبناک را حل کرده و جلوی چسبیدن تخم شپش به مو را می گیرد.

  • در حمام پس از مرطوب کردن موها با آب، آن ها را با مقدار زیادی سرکه خیس کنید. مطمئن باشید که همه تار موهایتان به سرکه آغشته شده اند. سپس با آب گرم موی خود را بشویید.
  • روش دیگر اینکه وان حمام یا سینک روشویی را با نسبت ۱ به ۱ آب و سرکه پر کنید. سپس موهایتان را به داخل این محلول فرو ببرید.
  • ابتدا با استفاده از نرم کننده مناسب و برس معمولی، گره موها را از هم باز کنید. با این کار شانه زدن موها با شانه ضد شپش، راحت تر خواهد شد.

تخم شپش ها را شانه کنید.

رشک ها را بیابید:

اگر دچار شپش موی سر شده اید، می توانید به کمک شانه فلزی شپش که دندانه های ریز و محکمی دارد، تخم شپش ها را از ساقه موها جدا کنید. همچنین می توانند از ذره بین برای پیدا کردن تخم شپش های باقی مانده استفاده کنند و آن ها را هم بزدایید.

موها را با دقت شانه کنید:

برای شانه زدن اصولی، موهای خود را به چندین بخش تفکیک کنید و هر بار بخش کوچکی را با دقت شانه بزنید.
این بخش را آنقدر شانه کنید تا از عدم وجود شپش و تخم شپش در آن مطمئن شوید! سپس به سراغ شانه زدن بخش بعدی بروید.

شانه ضد شپش را مرتباً تمیز کنید:

برای جلوگیری از انتقال شپش ها از بخشی به بخش دیگر، هر بار که شانه را روی قسمتی از سر استفاده کردید، آن را در یک کاسه کم عمقی که پر از آب و مایع ظرفشویی است شستشو دهید. سپس با دستمال کاغذی یا حوله آن را کاملاً خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ شپش یا تخم شپشی به شانه نچسبیده باشد.

اهمیت تمیز کردن مرتب شانه، حین درمان شپش سر

از شانه زدن خسته نشوید:

این کار را تا جایی ادامه دهید که مطمئن باشید کل موهای سر خود را شانه کرده اید.
هر بخش شانه شده از مو را در صورت امکان با استفاده از کش و گیره به گونه ای جمع کنید که با سایر بخش های مو در تماس نباشد.

موها را شستشو دهید:

بعد از شانه زدن کل موها با شانه ضد شپش، مجدداً موهایتان را با شامپوی ضد شپش ببشویید.
حتی اگر همه تخم شپش و شپش های زنده موجود در سر را خارج کرده باشید، شستشوی نهایی کمک خواهد کرد از درمان شپش مطمئن تر شوید.

پس از شستشو و خشک شدن موها، با دقت به دنبال علائم شپش یا تخم شپش بگردید.
اگر هر کدام از این موجودات را دیدید، فرایند برداشتن و حذف آن ها را از اول شروع کنید.

جلوگیری از انتشار مجدد شپش‌

وسایل استفاده شده در فرآیند درمان شپش ها را با دقت بشویید!
این کار از شیوع مجدد شپش بین سایر اعضای خانواده جلوگیری خواهد نمود! می توانید ظروف را در ماشین ظرفشویی، و حوله و لباس ها را در ماشین لباسشویی با بالاترین درجه بشویید.
همچنین می توانید آن ها را به مدت ۱۰ دقیقه در ظرفی پر از آب جوش، قرار دهید.

  • برس مو
  • گیره سر
  • شانه ضد شپش
  • و سایر لوازم به کار برده شده در درمان شپش سر
    نیز در ظرف حاوی آب جوش قابل شستشو و ضد عفونی هستند.
  • دمای بالاتر از ۵۴ درجه، بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه شپش و تخم شپش ها را خواهد کشت.

سم کشنده شپش پرمکترین

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

  1. امیرحسین ویسی

    سلام من خیلی تخم شپش تو سر بچمه چکار کنم

    1. admin

      سلام بر شما
      استفاده از محلول شپش کش توصیه میشه:
      http://www.licekiller.ir

  2. یاسمن

    دخترم سرش آلوده شده باشامپو سریتا ولوسیون دوبار شستم ولی همچنان تخم های داخل سرش زیادتر میشه تروخدا راهنمایی بفرمایید

    1. admin

      در این مورد در سایت زیر توضیح کامل داده شده

      https://licekiller.blog.ir/post/Lice-killer-pesticide-shampoo

      مشاهده نمایید.

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: