ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

ملخ ها معروفترین حشرات مضر برای باغ ها، مزارع و باغچه ها هستند. آن ها همچنین در زمره حشراتی قرار می گیرند که کنترل شان بسیار دشوار است، چرا که تحرکات فراوانی دارند. به دلایل بسیاری، جمعیت ملخ ها هر ساله نوسانات زیادی در سراسر جهان دارد و ممکن است در هنگام شیوع به صورت دوره ای، آسیب های جدی در بسیاری از مزارع ایجاد کنند. عموماً مشکلات ناشی از شیوع ملخ قبل از شروع شدن گرما و در اوایل تابستان شروع به افزایش می کنند و به صورت مدت طولانی ادامه خواهند داشت.

کنترل و اقدامات پیشگیرانه از مبارزه با ملخ ها آسان تر است

چرا کنترل ملخ ها در مزارع کار سختی است؟

مسائلی که موجب می شود تا کنترل ملخ ها به یکی از سخت ترین مسائل برای کشاورزان و مزرعه داران جهان تبدیل شود عبارتند از:

  • ملخ ها مدام در حال حرکت هستند و به همین دلیل کنترل تعداد زیادی از آن ها در مزارع بسیار سخت است
  • ملخ ها، تخم های خود را در عمق چند سانتیمتری از زمین قرار می دهند
  • ملخ ها در هر دوره از تولید مثل تخم های زیادی تولید می کنند.

چرا کنترل حمله ملخ ها کار سختی است؟

ملخ ها بیشتر از کدام گیاهان تغذیه می کنند؟

در بین خوراکی های گیاهی، گیاهان مخصوصی هستند که مورد علاقه این حشرات می باشند؛ از جمله:

  • کاهو
  • هویج
  • لوبیا
  • ذرت شیرین
  • پیاز

ملخ ها سر شاخه ها و برگ های تازه گیاهان را ترجیح می دهند

گیاهانی نیز وجود دارند که برای این حشرات محبوب نیستند. مثل:

  • کدو
  • نخود فرنگی
  • گوجه فرنگی

ملخ ها معمولاً از برگ های تازه این گیاهان و درختان و بوته ها تغذیه می کنند. با این حال، در صورتی که تعداد زیادی از ملخ ها به مزارع و باغات حمله کنند، سایر اجزای گیاهان مانند ساقه و برگ های ضخیم تر را نیز مورد تغذیه قرار می دهند.

راه های کنترل‌ طبیعی ملخ

۱. آب و هوا

از مهمترین عوامل در کنترل طبیعی ملخ ها می توان به آب و هوا، به ویژه در طول زمان تخم ریزی اشاره کرد. برای مثال هوای سرد و مرطوب برای ملخ ها بسیار مخرب است. شرایط بسیار خشک زمستان و بهار می تواند شانس زنده ماندن آن ها را کاهش دهد. زیرا گیاه جدیدی رشد نمی کند. به همین دلیل این حشرات مخرب مزارع و باغات بیشتر در نواحی گرمسیری موجب خسارات گسترده می شوند.

۲. کنترل بیولوژیکی ملخ ها (شکارچیان طبیعی عقرب ها)

انواع گونه های ملخ از گیاهان متفاوتی تغذیه می کنند، اما موجودات بسیاری نیز وجود دارند که از خوردن ملخ ها و یا تخم ملخ ها لذت می برند. این موجودات عبارتند از:

  • خانواده سوسک های تاول زا
  • برخی گونه های مگس
  • قارچ های بیماری زا
  • انواع پرندگان
  • حتی برخی گونه های سگ سانان

ملخ ها در خاک تخمگذاری می کنند

گونه های زیادی از سوسک های تاول زا در غلاف های تخم ملخ به همراه میزبان رشد می کنند.
این حشرات بعد از مرحله بلوغ در طول تابستان، شکارچیان عمده ملخ ها هستند. مگس ها نیز به عنوان انگل های داخلی ملخ ها به حساب می آیند. بسیاری از پرندگان به ویژه پرنده شاخدار و پرنده دلیجه (نوعی شاهین)، از ملخ ها تغذیه می کنند. ملخ ها حتی توسط کایوت ها که گرگ های شکارچی پستانداران کوچک و مارها هستند، خورده می شوند.

پرندگان از شکارچیان ملخ ها به شمار می آیند و می توانند در فرآیند کنترل بیولوژیکی ملخ ها مؤثر باشند

ملخ ها همچنین در معرض برخی بیماری های غیر معمول قرار دارند.
قارچ (Entomophthora grylli) ملخ ها را آلوده می کند و باعث می شود که کمی قبل از اینکه بمیرند، به گیاهان بچسبند. یافتن اجساد ملخ های سفت و خشکی که به ساقه یا شاخه های علف چسبیده اند، نشان دهنده عفونت با این قارچ ها است. نماتد (Mermis nigrescens) نیز گاهی در ملخ ها ایجاد شده و موجب افزایش مرگ و میر در آن ها می شود. بیماری های قارچی، انگل و نماتدها بیشتر در آب و هوای مرطوب شکل می گیرند.

کنترل شیمیایی ملخ ها

در دوره هایی که ملخ ها شیوع پیدا می کنند، کنترل ملخ ها معمولاً با استفاده از اسپری ها یا طعمه ها انجام می شود. برای موفق شدن در کنترل جمعیت ملخ ها، این موارد باید در مراحل ابتدایی رشد ملخ ها استفاده شوند و بیشتر در مکان هایی که تخم گذاری اتفاق می افتد، متمرکز باشند. با رشد و مهاجرت ملخ ها، توانایی کنترل ملخ ها کاهش می یابد.

پیش بینی حمله ملخ ها و پیشگیری از آن

نظارت بر زمان و مکان شیوع ملخ ها در طی سال های مختلف برای پیش بینی مشکلات و کنترل مناسب ملخ ها بسیار مفید است. تعداد ملخ های موجود در اواخر تابستان و اوایل پاییز می تواند شاخص خوبی برای پیش بینی مشکلات سال زراعی بعد باشد. انجام پی گیری های لازم در فصل بهار بعدی برای تشخیص ملخ های جوان جهت تعیین زمان خروج آن ها از تخم، بسیار مفید است. بدین ترتیب می توان بستر تخم و محل های دیگری که در آن فعالیت های رشد رخ می دهد را برای تخمگذاری مجدد ملخ ها غیر ایمن نمود.

با رشد و مهاجرت ملخ ها، توانایی کنترل ملخ ها کاهش می یابد

نظارت ها باید روی زمان خارج شدن ملخ ها از تخم و گیاهان تازه رشد کرده انجام شود. در مکان هایی که ارتفاع از سطح دریا کمتر است در ماه های اردیبهشت و خرداد (اواخر فصل بهار) باید برای پیشگیری از آسیب های ناشی از حمله ملخ ها آمادگی بیشتری داشت. برای مناطقی که در ارتفاعات بالاتری قرار دارند نیز، بهتر است پیشگیری ها و سمپاشی ها در اوایل تابستان انجام شود.

کنترل ملخ ها با اسپری حشره کش و طعمه

اسپری ملخ کش

به کار بردن اسپری های حشره کش برای پیشگیری از حمله ملخ ها، قبل از شروع فصل گرما، بیشترین اثر و کارایی را دارند. اضافه کردن روغن کلزا به اسپری های حشره کش می تواند ملخ های بیشتری را در پروسه نابودی آن ها به دام انداخته و از بین ببرد به نوعی افزودن روغن کلزا به سموم، کنترل ملخ ها را تسریع می بخشد.

طعمه های ملخ کش

می توان برای پیشگیری از آسیب های ناشی از حمله ملخ ها، طعمه هایی که حاوی متیل کاربامات ها بوده را مورد استفاده قرار داد. سموم زیادی در بازار با این ترکیب وجود دارند که در نابودی و کنترل جمعیت ملخ ها نقش مهمی دارند. این نوع طعمه ها پس از باران باید مجدداً در سطح مزرعه و باغ به کار برده شوند.

نحوه سمپاشی مزارع ملخ زده

نحوه سمپاشی مزارع

از آنجا که ملخ ها آفات متحرک مزارع هستند، کنترل جمعیت ملخ ها با سموم حشره کش، نیازی به پوشش کامل منطقه ندارد. بهتر است ۵۰ درصد از مزرعه سمپاشی شود. به طوری که به صورت نواری و یک در میان، مزرعه سمپاشی شود. این روش در مراتع بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت. برای سمپاشی به این روش می توان از سمپاش های کوله ای و سمپاشی های هوایی استفاده کرد. به این ترتیب می توان مساحت زیادی از یک منطقه که در معرض خطر حمله ملخ ها قرار دارند را سمپاشی کرد. مناطقی که مستعد حمله ملخ ها بوده باید همیشه اقدامات پیشگیرانه ای را برای مدیریت مزارع، مراتع و باغات انجام دهند. زیرا همیشه کنترل پیشگیرانه ملخ ها، از روش های مبارزه و سمپاشی این موجودات مخرب مزارع، بهتر خواهد بود.

هنگام سمپاشی برای مهار ملخ ها می توان فقط نیمی از مزرعه را سمپاشی کرد

در برخی از روش های سمپاشی، عملیات سمپاشی به صورت مستقیم روی گیاهان انجام می شود.
این کار علاوه بر نابودی ملخ ها ممکن است اثرات سویی بر گیاهان نیز داشته باشند. اما امروزه به لطف تکنولوژی های پیشرفته و پیشرفت های زیاد در زمینه ساخت سموم تخصصی، سم های ملخ کش بسیاری وجود دارند که حتی در صورت اعمال مستقیم بر گیاهان، هیچ اثر سوئی بر آن ها نداشته و با بسیاری از محصولات زراعی و باغی سازگاری بسیار بالایی دارند.

 

سم ملخ کش قوی

سم کشنده ملخ گرین گارد

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

 

نظر خود را بنویسید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: