ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

هنگامی که هوا رو به گرمی می رود، تمام موجودات زده اعم از حیوانات و حشرات مشتاقند پس از یک زمستان طولانی به دامان طبیعت باز گردند. کنه ها نیز غاز جمله جاندارانی هستند که در فصول گرم سال به شدت شیوع می یابند. این موجودات کوچک و خونخوار می توانند سلامتی انسان و حیوانات، به ویژه حیوانات اهلی و خانگی را به طور قابل ملاحظه ای به خطر بیندازند. بیماری هایی نظیر لایم، تب کریمه کونگو و تب منقوط کوه‌ های راکی، از جمله بیماری های خطرناکی هستند که از طریق انواع گونه های کنه منتقل می شوند.

در این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با انواع کنه ها، مشکلات ناشی از این آفات خطرناک و راه های جلوگیری از گزش کنه، آورده شده است. دانستن این اطلاعات تا حد زیادی شما را از ابتلاء به کنه ها و مشکلات ناشی از آن ها محفوظ می دارد.

انواع گونه های کنه

۱. کنه پاسیاه

اطلاعات کلی :

کنه پا سیاه به خاطر پاهای سیاه رنگی که دارد، به این نام شناخته می شود.
کنه گوزن، نام دیگری است که برای نامیدن این کنه مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اغلب این کنه ها گوزن های دم سفید را به عنوان میزبان خود بر می گزینند. این گونه کنه ها در سراسر جهان یافت می شود و ناقلین شناخته شده بیماری های لایم، آناپلاسمو، بابزیوز انسانی، آنسفالیت پوساسان و موارد دیگر هستند.

کنه پاسیاه از انواع کنه های خطرناک است

مشخصات ظاهری کنه پاسیاه

به طور متوسط، طول بدن یک کنه در حدود ۳ میلیمتر است. کنه های پا سیاه، به شکل بیضی مسطح و پهن هستند و به طور معمول به رنگ نارنجی تا قهوه ای دیده می شوند و پاهای تیره تری نسبت به بدنشان دارند. این کنه ها در بدو تولد ۶ پا دارند اما تعداد پاهای یک کنه بالغ به ۸ عدد افزایش می یابد. درنتیجه این موجودات در دسته بندپایان طبقه بندی می شوند.

زیستگاه:

معمولاً کنه های پا سیاه تا زمان یافتن یک میزبان مناسب، در چمن ها، بوته ها و درختچه ها پنهان می شوند. همچنین در مخفیگاه یا لانه های میزبانانشان که شامل راسو، راکون، صاریغ و جوندگان می باشد، می توان این گونه از کنه ها را یافت. لانه موش سفید پا  از جمله مکان هایی است که این کنه ها ترجیح می دهند؛ زیرا این موش ها در مکان های کاملاً سرپوشیده مانند زیر زمین، داخل ریشه درختان، لانه های قدیمی پرندگان و توده های چوب، زندگی می کنند.

خطرات:

کنه های پا سیاه عامل بیماری های آناپلاسموز، بیماری لایم و بابزیوز انسانی هستند. علائم بیماری لایم شامل تب، سردرد، خستگی و جوش های پوستی به شکل چشم گاوی در اطراف محل گزش است. اگر بیماری لایم درمان نشود می تواند بر روی مفاصل، قلب و سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

چگونگی انتقال بیماری توسط کنه:

کنه های پا سیاه بیشتر پوست پشت گردن را برای گزیدن ترجیح می دهند. داشتن موهای بلند، تشخیص گزش این نوع کنه را دشوار خواهد کرد. این کنه ها معمولاً ۴ ساعت اولیه در بدن میزبان را در جستجوی محل گزش و در حال حرکت بر سطح بدن سپری می کنند. بنابراین برای جلوگیری از انتقال بیماری باید پیش از اینکه کنه میزبان را بگزد، آن ها را تشخیص داده و از بین برد.

۲. کنه سگ آمریکایی

 اطلاعات عمومی:

نام این کنه به دلیل اینکه سگ ها را به عنوان میزبان انتخاب می کنند، کنه سگ است. این کنه ها عضوی خانواده کنه های سخت هستند. کنه های سگ آمریکایی ناقل بیماری تب منقوط کوه‌های راکی می باشند. فصل شیوع آن ها در طول بهار و اوایل تابستان است.

مشخصات ظاهری کنه سگ آمریکایی

کنه های سگ آمریکایی به شکل مسطح و بیضی شکل و معمولاً قهوه ای رنگ با لکه های سفید تا خاکستری هستند. این کنه ها نیز در نوزادی ۶ پا دارند اما طی مراحل رشد، تعداد پاهایشان به ۸ عدد می رسد. اندازه این کنه‌ها بسته به نوع آن ها  بین ۵ تا ۱۵ میلیمتر متغیر است.

زیستگاه:

زیستگاه کنه سگ آمریکایی، چمنزارهایی با پوشش گیاهی کم حجمی است که معمولاً حیوانات بزرگ در آن جاها رفت و آمد دارند. این آفات در مناطقی که برای انسان قابل دسترسی است نیز یافت می شوند. آن ها به بدن سگ ها می چسبند، و از این طریق به داخل خانه راه پیدا می کنند و به طور بالقوه می توانند به انسان منتقل شوند. کنه های سگ آمریکایی قادر به جهیدن هستند و می توانند ۲ الی ۳ سال بدون تغذیه زنده بمانند.

مقایسه انواع کنه سگ نر و ماده

خطرات:

کنه سگ آمریکایی از خطرناکترین انواع کنه ها است. این کنه حامل باکتری های عامل بیماری تب کوه راکی می باشد، که یکی از بیماری های جدی ناشی از کنه ها به شمار می رود و درصورت عدم درمان زودهنگام، موجب مرگ و میر بیش از ۲۰% مبتلایان می شود. علائم تب کوه راکی عبارت است از: تب شدید، لرز، درد عضلانی، سردرد. گاهی اوقات، جوش ها ۲-۴ روز پس از شروع تب، در سراسر اندام های بدن پخش می شوند. همچنین این کنه حامل بیماری عفونی تولارمی یا تب خرگوشی است که از خرگوش و موش، سنجاب و سایر جوندگان کوچک به انسان سرایت می کند. علائم این بیماری شامل زخم در محل گزش، تب ، لرز و حساس شدن غدد لنفاوی می باشد.

۳. کنه‌ سگ قهوه ای

اطلاعات عمومی:

شبیه به کنه سگ آمریکایی، کنه سگ قهوه ای نیز سگ را به عنوان میزبان اصلی خود بر می گزیند. علت نامگذاری این کنه ها، نوع میزبان و رنگ قهوه ای آن ها است. هرچند این موضوع رایج نیست اما کنه های سگ قهوه ای در صورت عدم وجود میزبان سگ، انسان را می گزند.

شکل کنه های سگ قهوه ای:

این گونه کنه، از رنگ قهوه ای برخوردار است اما می تواند در صورت تغذیه بیش از حد، به رنگ خاکستری و کبود دیده شود. طول آن ها بین ۳ تا ۱۳ میلیمتر متغیر است و به شکل بیضی مسطح هستند.

زیستگاه:

کنه های سگ قهوه ای یکی از گونه های منحصر به فرد کنه به شمار می روند! آن ها تنها گونه ای از کنه هستند که می توانند تمام چرخه زندگی شان را در داخل خانه تکمیل کنند، زیرا شرایط گرم و خشک برای آن ها ایده آل است. کنه های قهوه ای اغلب، سگ ها را به عنوان میزبان ترجیح می دهند و معمولاً به گوش یا بین پنجه های آنها می چسبند.

خطرات:

کنه سگ قهوه ای یکی از انواع کنه هایی است که می تواند سبب انتقال بیماری به سگ ها شود.
بیماری هایی مانند تب پوستی کوه راکی، canine ehrlichiosis و بابزیوز از طریق این آفت به سگ ها منتقل می شود.

۴. کنه‌ ستاره تگزاسی یا تک ستاره

مشخصات کلی:

کنه های تک ستاره به دلیل لکه زرد رنگ منفردی که در قسمت پشتی کنه های ماده وجود دارد، نامگذاری شده اند.
این کنه ها بیش از هر گونه دیگر کنه، انسان ها را هدف قرار داده و می گزند.

کنه تک ستاره

شکل کنه تک ستاره:

کنه های تک  ستاره، قهوه ای مایل به قرمز هستند و در نتیجه پرخوری و تراکم خون، به رنگ خاکستری تیره دیده می شوند. کنه تک ستاره ماده، معمولاً در حدود سه میلیمتر طول دارد، البته هنگامی که خون زیادی نخورده باشد. آن ها می توانند در نتیجه تغذیه بیش از حد، تا یازده میلیمتر افزایش طول داشته باشند! کنه های نر این گونه، معمولاً کمی کوچکتر هستند.

زیستگاه:

کنه های تک ستاره، سه میزبانه هستند، به این معنی که آن ها در هر یک از مراحل زندگی شان (لارو، شفیره و بالغ) به میزبانی متفاوت متصل می شوند. آن ها با خزیدن در مناطق با گیاه هایی مانند علف ها که کم رشد می کنند، منتظر یافتن میزبان خود می مانند. زمانی که میزبان از کنار علف هایی که کنه در آن پنهان شده عبور کرده و با علف ها تماس حاصل می کند، بهترین فرصت برای اتصال کنه به میزبان فراهم می شود. همچنین نمف ها و کنه های ستاره ای بالغ، می توانند میزبان خود را در هنگام حرکت به روی زمین بیابند. این گروه از کنه ها بیشتر در مناطق سایه دار مشاهده می شوند زیرا نمی توانند تابش خورشید را برای مدت طولانی تحمل کنند.

لاروهای این گونه اغلب حیوانات کوچکی از جمله خرگوش، راسو، راکون، گربه و پرنده ها را به عنوان میزبان ترجیح می دهند. در حالی که نمف ها به طور معمول انواع حیوانات کوچک و بزرگ را به عنوان میزبان انتخاب می کنند و میزبان کنه های تک ستاره بزرگسال، حیوانات بزرگتری مانند روباه، سگ، گربه، گوزن، بوقلمون، گاو و انسان هستند.

خطرات:

کنه های تک ستاره ناقل بسیاری از بیماری ها شامل تولارمی، ویروس Heartland، ویروس بوربن و بیماری جوش پوستی ناشی از کنه جنوبی هستند. مانند همه ی کنه ها، تشخیص زود هنگام و حذف آن ها در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کنه های تک ستاره دارای زائده دهانی طویلی هستند که جدا کردن آن ها از محل گزیدگی را مشکل تر از سایر کنه ها می کند. هنگام جدا کردن این آفات از محل گزیدگی، اغلب زائده دهانشان در داخل پوست باقی می ماند و منجر به عفونت می شود.

راه های پیشگیری از کنه‌ها

برای کاهش ریسک خطر گزش کنه، حتماً از نکات زیر برای پیشگیری پیروی کنید:

۱. هنگام بیرون رفتن از خانه، شلوار بلند، پیراهن آستین بلند و کفش بسته بپوشید.

۲. لباس هایی با رنگ روشن بپوشید تا کنه ها راحت تر دیده شوند.

۳. از محلول ها و پمادهای دافع آفات استفاده کنید.

۴. با حذف علف های هرز و کوتاه کردن چمن‌های حیاط، محیط زندگی خود را عاری از هرگونه کنه کنید.

۵. پس از پیکنیک، اعضای خانواده و حیوانات خانگی را از نظر وجود کنه بررسی کنید و حتماً دوش بگیرید.

۶. هنگام پیاده روی، در مرکز مسیرها و دور از پوشش گیاهی اطراف جاده های خاکی راه بروید.

۷. اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده گرفتار کنه شده، آن را با استفاده از موچین آهسته جدا نمایید.
برداشتن و کشیدن کنه باید به گونه ای باشد که هیچ قسمتی از سر کنه در پوست جا نماند.
سپس دست و محل گزش را کاملاً با آب و صابون بشویید! کنه ها بایستی در دستشویی ریخته شوند.

نحوه جدا کردن کنه‌ از بدن

۸. علائم گزش انواع کنه ها عبارتند از:

  • جوش چشم گاوی سرخ در اطراف محل گزیدگی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • مشاهده نقطه ای تیره در مرکز محل التهاب

۹. اگر گمان می کنید که کنه شما را نیش زده است، به اورژانس مراجعه کنید.

۱۰. اگر می‌خواهید کنه را در ظرفی نگهداری کنید، ابتدا باید کنه را محکم در یک پارچه بپیچید.

۱۱. در صورت امکان، کنه ای که شما را گزیده، هنگام مراجعه به پزشک به همراه داشته باشید.

به عنوان مطمئنترین راه ریشه‌کنی کنه، چه در داخل و چه خارج از خانه، سم کنه مایت‌کیلر را استفاده کنید.

 

سم کشنده تضمینی کنه ها

سم کشنده کنه اس ان اس مایت کیلر

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. سکینه باباجانی

    سلام خسته نباشید، ببخشید برا عید فطر رفتیم جنگل تن مادرم کنه چسپیده بعد این نمیگه و نمیدونست این چیه دید جاش قرمز شد گفت خدا چی شد این ترسید به من بگه بعد میره حمام کیسه بکشه ببینه چی شد این گفت زخم بود احتمالا خون مونده اینجوری شده بعد پنج روز بهم میگه یه چیز پیش شکم شده میخواستم بگم میترسیدم ناراحت بشین این یه مریضی هستش سری دیدم گفتم بهش این کنه بعد سری به شوهرم نشون دادیم گفت هستش با موچین در اوردیم بعد رفت درمانگاه جاشو ضد عفونی کرد حالا این باید سوزن گزاز بزنه

  2. خدیجه بابایی

    دخترم‌۶ سالشه در سرش کنه گاوی بود کندیم خیلی ورم کرده جایزیدگیش چه کار باید بککم

  3. علی اکبر کمانکش

    خانم میشه با من یک تماس بگیرید یک سوال داشتم ممکن است در خانه ما یک عقرب باشد و اگر به سگ سم کشنده کنه بزنیم کنه ها میرن

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      لطفاً با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید
      کامل شما رو در این زمینه راهنمایی میکنند

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: