ما کابوس حشرات هستیم

کافیست در واتس آپ یا تلگرام پیغام بدید!

اهمیت شناخت کنه ها و بیماری های ناشی از آن ها

کنه ها، بندپایانی کوچک و خونخوار هستند، اما توانایی شیوع و انتقال بیماری توسط کنه ها، بسیار بالا است. کنه ها می توانند انسان را از طریق باکتری، انگل و ویروس ها به بیماری های متعددی مبتلا کنند. از این رو شناخت کنه، محیط زندگی، نحوه انتقال بیماری و بسیاری از موارد دیگر مربوط به کنه اهمیت بسیار زیادی دارد.

کنه ها چطور زیست می کنند؟

مراحل زندگی بیشتر کنه ها شامل چهار مرحله است:

  1. تخم
  2. لارو شش پا
  3. کنه نابالغ هشت پا
  4. کنه بالغ

کنه ها پس از خروج از تخم، برای رسیدن به مراحل بعدی زندگی، باید در هر مرحله از خون تغذیه کنند. به این منظور به یک میزبان نیاز دارند. اکثر کنه ها برای طی کردن چرخه زندگی خود به سه سال زمان نیاز دارند. البته بیشتر آن ها می میرند چون برای مراحل بعدی تغذیه شان میزبان دیگری پیدا نمی کنند.

کنه ها میزبان های متعدد و مختلفی دارند

برخی از گونه های کنه مثل، ریپیسفالوس سانگوینئوس، ترجیح می دهند تا در تمام طول زندگی از یک میزبان تغذیه کنند.
کنه ها میزبان های متفاوتی دارند آن ها می توانند از موجودات زیر تغذیه کنند.

  • پستانداران
  • پرندگان
  • خزندگان
  • دوزیستان

مهمترین میزبان های انواع کنه در میان پستاندارانی نظیر موش، سگ، گربه، انواع دام ها و انسان هستند. اکثر کنه ها ترجیح می دهند تا در هر مرحله از زندگی میزبان متفاوتی داشته باشند.

کنه پاسیاه

چرخه عمر کنه پا سیاه، به طور کل دو سال است.
در این زمان آن ها چهار مرحله زیست را طی می کنند: تخم، لارو، نابالغ، بالغ. بعد از تخم گذاری، کنه ها باید در هر مرحله از خون تغذیه داشته باشند تا زنده بمانند. کنه پاسیاه، می تواند از پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان تغذیه کنند. کنه ها به یک میزبان جدید در هر مرحله از زندگی شان نیاز دارند. این موضوع نحوه انتقال بیماری توسط کنه را به خوبی توضیح می دهد.

کنه‌ پاسیاه غربی

چرخه عمر کنه پا سیاه غربی به طور کل سه سال طول می کشد.
در این زمان آن ها نیز مانند کنه پا سیاه چهار مرحله زندگی را طی می کنند: تخم، لارو، نابالغ، بالغ. بعد از تخم گذاری کنه ها باید در هر مرحله خون بمکند تا زنده بمانند. آن ها می توانند از پرندگان، خزندگان و دوزیستان تغذیه کنند. آن ها به میزبان جدید در هر مرحله از زندگی نیاز دارند.

انواع بیماری های ناشی از کنه

مشکلات ناشی از گزش کنه ها تنها به یک جای نیش، قرمزی، خارش و حساسیت ختم نمی شود. این بندپایان کوچک بیماری های خطرناک و کشنده ای را به انسان انتقال می دهند.
مهمترین و شایعترین این بیماری ها عبارتند از:

  • لایم
  • تب خالدار یا منقوط کوه راکی
  • ارلیشیوز
  • گرانولوسیتیک آناپلاسموزیس
  • تب کنه کلرادو
  • پوواسان

کنه ها اغلب از طریق تماس با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می توانند به خانه راه پیدا کنند.
همچنین رفتن به طبیعت؛ محل زندگی و سکونت کنه ها؛ نیز می تواند عامل مهمی در اتصال کنه ها به انسان و در نتیجه انتقال بیماری توسط کنه به انسان باشد.

نحوه اتصال کنه و انتقال بیماری توسط کنه به انسان

” فرآیند تغذیه در کنه ها می تواند از ۱۰ دقیقه الی ۲ ساعت طول بکشد “

کنه‌ ها میزبان هایشان را چگونه پیدا می کنند؟

کنه ها نزدیک شدن میزبان را به خوبی متوجه شده و خود را برای اتصال به آن آماده می کنند. کنه ها میزبان خود را به کمک موارد زیر می یابند.

  • نفس کشیدن میزبان
  • بوی میزبان
  • احساس گرما
  • رطوبت
  • لرزش بدن

برخی گونه ها حتی می توانند یک میزبان را از روی سایه اش تشخیص دهند.
علاوه بر این، کنه ها مکانی را برای انتظار یا شناسایی مسیر های شناخته شده انتخاب می کنند. سپس آن ها منتظر یک میزبان می مانند و روی نوک علف ها یا بوته ها استراحت می کنند.
میزبان اولیه کنه ها، حیواناتی هستند که از گیاهان تغذیه می کنند.

آشیان گزینی کنه‌ ها

کنه ها نمی توانند پرواز کنند یا بپرند.
اما بسیاری از گونه های آن ها در چنین موقعیتی منتظر می مانند که به آن «آشیان گزینی» می گویند. در حالت آشیان گزینی کنه ها به کمک جفت سوم یا چهارم پاهایشان به میزبان می چسبند. آن ها اولین جفت پا را باز کرده و منتظر می مانند تا به طرف میزبان بروند. زمانی که میزبان به نقطه ای که کنه در آن انتظار می کشد، برود، به سرعت روی بدن آن سوار می شوند.

برخی کنه ها به سرعت کار خود را انجام می دهند و شروع به تغذیه از خون می کنند اما برخی دیگر از گونه های کنه به دنبال گوش یا مناطقی از بدن هستند که پوستشان نازک تر است. انتقال بیماری توسط کنه با مکیدن خون و یا تزریق بزاق به میزبان اولیه و سپس تکرار همین فرآیند، حین تغذیه از میزبان دیگر اتفاق می افتد.

انتقال بیماری توسط کنه چگونه اتفاق می افتد؟

کنه ها چگونه بیماری ها را گسترش می دهند؟
پاسخ به این سوال، می تواند به ما کمک کند تا بیش از پیش در مورد کنه ها دقت کرده و در محل هایی که مستعد وجود کنه هستند، اقدامات لازم را انجام دهیم تا از شر آن ها در امان بمانیم. یکی از سریعترین روش های مقابله و خلاصی از کنه ها استفاده از سم کنه کش قوی است که به صورت تخصصی برای دفع و از بین بردن کنه ها تهیه شده است.

نحوه تغذیه کنه‌ ها از خون و انتقال بیماری

کنه ها از طریق فرآیند تغذیه، عوامل بیماری زا را منتقل می کنند که باعث شکل گیری بیماری می شود. بسته به نوع کنه و محل زندگی آن ها، فرآیند تغذیه می تواند از ۱۰ دقیقه الی ۲ ساعت طول بکشد. زمانی که کنه نقطه ای را برای تغذیه پیدا کند، به پوست چنگ زده و سطح آن را برش می دهد. سپس اندام دهانی خود را وارد رگ های خونی می کند.

کنه ها اندام دهانی تخصص یافته دارند

بسیاری از گونه های کنه ماده ای سیمانی مانند را ترشح می کنند که آن ها را در طول تغذیه، ثابت و بدون حرکت نگه می دارد. اندام دهانی آن ها دارای خارهایی می باشد که به ثابت ماندن شان در طول غذا خوردن کمک می کند. همچنین کنه ها می توانند مقدار کمی بزاق با خاصیت بی حس کننده ترشح کنند تا حیوان یا فرد امکان حس کردن حضور آن ها را نداشته باشد. اگر کنه در نقطه ای خاص از بدن محفوظ باشد، دیده و لمس نخواهد شد.

یک کنه در طی چند روز خون را به آرامی می مکد و از آن تغذیه می کند.
اگر حیوان یا میزبان کنه عفونتی داشته باشد که از طریق خون منتقل شود، کنه عوامل بیماری زا را با خون می بلعد. مقادیر کمی از بزاق کنه می تواند به پوست حیوان میزبان، در طول فرایند تغذیه وارد شود. اگر کنه دارای پاتوژن باشد، ارگانیسم بیماری از این طریق به حیوان میزبان منتقل می شود.

بعد از فرآیند تغذیه، بیشتر کنه ها از میزبان جدا شده و برای مرحله بعدی زندگی آماده می شوند. در مرحله بعدی، آن ها می توانند یک بیماری اکتسابی را به میزبان جدید منتقل کنند.

سم کشنده تضمینی کنه ها

سم کشنده کنه اس ان اس مایت کیلر

صفحه نحوه خرید و ارسال را مطالعه کنید

نظر خود را بنویسید

  1. لطفعلی امینی

    سلام مرغ هایمان توسط کنه در یک روز همه فلج شدند
    وما هما را سر بریده و در فریزر نگهداری نموده وبه تدریج استفاده کردیم
    آیا ممکن است این بیماری از طریق گوشت مرغ انتقال یابد

    1. admin

      سلام
      وقت شما بخیر باشه
      اطلاعی در این زمینه نداریم متاسفانه
      میتونید مقالات مفید در این مورد رو مطالعه کنید از منوی بالای سایت.

  2. زهره جهانگیری

    عزیزم من میگم بهترنیست طوری بیان کنیدکه ایجادوحشت نکنیم من سگ خونگی دارم تمام بدنش کنه کرده من باروعن سیاه بدن اونروشوستم ولی شب که خواب بودم آمده تواتاق خواب ازهمان روزدروحشت هستم چکارکنم باین حرفهای شما دارم سکته میکنم راه قعطی ازبین بردن اونها روبگید

مقالات جدید میهن سم

خطرات ناشی از مورچه
خطرات مورچه و راههای پیشگیری از آن

خطرات ناشی از مورچه ها برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی ملک ها چگونه است؟ آیا مورچه ها فقط بخاطر مزاحمت های ناخوانده شان سر سفره پیک نیک بدنام شده اند یا واقعا تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان ها هستند؟ اینجا اطلاعاتی برای شما قرار داده شده است. مورچه ها جز شایع ترین […]

لانه سوسک
بهترین مکان ها برای ساخت لانه سوسک

مکان‌های مستعد لانه سازی سوسک ها با توجه به وجود بیش از ۴۶۰۰ نوع گونه متفاوت سوسک در جهان، و این اعتقاد که آنها می‌توانند در برابر انفجارات هسته‌ای نیز مقاومت کنند؛ سوسک‌ها بر دل همه ما وحشت می‌اندازند. اگر سوسک‌هایی را در اطراف خود می‌بینید، احتمالا لانه‌ای از لانه سوسک ها در نزدیکی شماست.  […]

دفع قطعی ساس از خانه
دفع قطعی ساس از خانه

 پس از دفع ساس چگونه برای همیشه از وجود آن خلاص شویم؟ هر فردی که حتی فقط یکبار با هجوم ساس ها در خانه روبرو شده باشد، به خوبی می داند که تا مدت ها نمی تواند خواب راحتی داشته باشد. در حقیقت فکر اینکه آیا تمام ساس ها و یا تخم های آن ها […]

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن
کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن

کشتن عقرب با راهکارهای ساده و ایمن با توجه به اینکه عقرب ها موجوداتی جان سخت بوده، امری بعید به نظر می رسد. این موجودات از بازماندگان جانوران قدیم هستند و میانگین طول عمر آن ها به پانزده سال و در برخی گونه ها به بیست سال نیز می رسد. عقرب ها می‌توانند تا یک […]

علائم سوسک در خانه
علائم سوسک در خانه

سوسک ها ناقل بیماری های خطرناکی هستند و حضور آن ها در محل زندگی یا کار می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در شرایطی که تعداد آن ها از حد طبیعی، خارج شده باشد. در این مطلب به علائم سوسک در خانه پرداخته شده است. سوسک ها چگونه موجوداتی هستند؟ سوسک ها حشراتی هستند […]

درمان نیش ساس
درمان نیش ساس با روش های خانگی

ساس ها حشراتی هستند که بعد از نیش زدن به دلیل تولید هیستامین در بدن، باعث ایجاد احساس خارش شدید در محل گزش می شوند. به صورت کلی برای درمان نیش ساس دو راهکار عمده پیش رو دارید. این دو راهکار عبارتند از: استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی هیستامینی یا روش های خانگی درمان […]

سفارش سم از طریق: